Saab 9-3 Turbo/Ladd Problem

kIM0h
1 juni 2011 · 126 Inlägg

Hej!

Om det är en -98 så är det Trionic5 styrsystem mao så finns det ingen LMM däremot en mapsensor, antar att du köpt en MV till just T5 och inte till T7 annars kan det bli lite tokigt.

Men min slant lägger ja nog på slapp WG klocka, prova ryck slangen till WG klocka och test kör en sväng men ta det lugnt med gasen är WG klockan frisk så kommer den ladda på utav bara fan.

Läste lite mer om att motorn är från en -01a mao en T7 spis men ja kan inte tänka mig att dom även bytt styrsystem i bilen för det är ett helvetes jobb kan ja säga.. är det möjligt att du köpt dig en T7 MV och kopplat in?

Mvh

Senast redigerat av _oxygene_ (1 juni 2011)

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

hallå alla igen.. trevligt att så många kan hjälpa til har nu bytt till orginal dumpen och hitta 2 spruckna slangar som jag fixat men inget resultat ändå.. slänger upp 2 bilder på vilka slangar de va..


https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146017/146017-cce0f28923cc41d13aa0592d2d6f4410.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146017/146017-2687722dd9faf36f7727707841853363.jpg



pratade även med en kompis på verkstad idag. han troddde att de kunde vara Wgn. och att jag skulle prova skruva på WG staget kan de vara en lösning tro?


Mvh Robin

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

_oxygene_ skrev:
Hej!

Om det är en -98 så är det Trionic5 styrsystem mao så finns det ingen LMM däremot en mapsensor, antar att du köpt en MV till just T5 och inte till T7 annars kan det bli lite tokigt.

Men min slant lägger ja nog på slapp WG klocka, prova ryck slangen till WG klocka och test kör en sväng men ta det lugnt med gasen är WG klockan frisk så kommer den ladda på utav bara fan.

Mvh

aha okay de ska jag prova.. om den e paj märks det ingen skillnad eller ? Mvh

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
kIM0h
1 juni 2011 · 126 Inlägg

Men det var en T5 MV du satte dit?

Och WG stången ska du inte skruva på den har inget med själva laddtrycket att göra endast GLT (grundladdtryck) har med förspänning att göra så kompisen på verkstaden verkar inte speciellt kunnig om just turbomotorer wink

Är klockan slapp så kommer bilen inte ladda på specielt mkt mer än med slangen på så prova men ta det lugnt.

Mvh

Senast redigerat av _oxygene_ (1 juni 2011)

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

_oxygene_ skrev:
Men det var en T5 MV du satte dit?

Och WG stången ska du inte skruva på den har inget med själva laddtrycket att göra endast GLT (grundladdtryck) har med förspänning att göra så kompisen på verkstaden verkar inte speciellt kunnig om just turbomotorer wink

Är klockan slapp så kommer bilen inte ladda på specielt mkt mer än med slangen på så prova men ta det lugnt.

Mvh

nu vart jag osäker när du sa så där. men här är den

http://shop.speedparts.se/sv/prod/venti … bc4f5223e0

okay så är klockan trasig är de ungefär lika ladd.. är den hel laddar den jäääte mycket ? smile

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
kIM0h
1 juni 2011 · 126 Inlägg

1. Rätt MV

2. Japp helt rätt

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

_oxygene_ skrev:
1. Rätt MV

2. Japp helt rätt

great smile

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Garfield
1 juni 2011 · 1 019 Inlägg

Väääldigt många har haft problem med den billiga ventilen från SP. Försök att låna en ventil från en bil du vet fungerar.

z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

nu har jag provat kopplat bort slangen ifrån WGn tyckte att den gick bättre då men den laddade så oerhört mycket. men körde man å vxlade där den brukar ladda så gick den som den ska... ?

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Gizmojohan
1 juni 2011 · 3 295 Inlägg

med andra ord så är det inget fel på Wastegaten, testa lossa batteripolen och gör där efter en ordentlig adaptering av systemet. av bilderna att döma så har du iaf Trionic och då ska det itne vara nån fara med öppen dump eftersom du inte har nån Luftmassemätare.

discokapten Kapten på disco!
1 juni 2011 · 1 729 Inlägg

jimb_o skrev:

Henka_ skrev:
Eftersom han kör med trionic så ska inte 95 el 98 spela någon roll då boxen känner av vad det är för kvalité på soppan och reglerar tändning därefter. jag skulle tippapå att de e pga öppendump som sedan resulterat i kass lmm.

Det tar ju ett tag innan den ställer in sig på 95
och fortf köra med 95 när man har steg 2 chipp känns lite snålt då du förlorar en hel del effekt.

Visa mig bänksiffror där en steg två:ad 9-3 tappar en hel del effekt med 9-5 oktan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
monno Elektriker
1 juni 2011 · 718 Inlägg

Slave_joe skrev:
med andra ord så är det inget fel på Wastegaten, testa lossa batteripolen och gör där efter en ordentlig adaptering av systemet. av bilderna att döma så har du iaf Trionic och då ska det itne vara nån fara med öppen dump eftersom du inte har nån Luftmassemätare.

Njepp, beror på vilket trionic man har seru. T5 (röd kasset) kör mapsensor så där "funkar" öppen dump.
Men eftersom han har en motor från -01, antar jag att han har en T7? Och då har man lmm.

Btw, vet inte om jag läst dåligt eller om de stod i filmen jag inte fick igång, men haru röd eller svart tändkasset? Alltså T5 eller T7? Tkr alla gav olika svar i tråden:P

Och går bilen jätte kasst å laddet märks mycket eller? Är lur på att jag har nå liknande i min bil nämligen.. dock märker jag inte av det så mycket mer än att original luftmängdsvisaren inne i bilen går lite upp å ner.

Som att kasta vatten i sjön.
z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

monno skrev:

Slave_joe skrev:
med andra ord så är det inget fel på Wastegaten, testa lossa batteripolen och gör där efter en ordentlig adaptering av systemet. av bilderna att döma så har du iaf Trionic och då ska det itne vara nån fara med öppen dump eftersom du inte har nån Luftmassemätare.

Njepp, beror på vilket trionic man har seru. T5 (röd kasset) kör mapsensor så där "funkar" öppen dump.
Men eftersom han har en motor från -01, antar jag att han har en T7? Och då har man lmm.

Btw, vet inte om jag läst dåligt eller om de stod i filmen jag inte fick igång, men haru röd eller svart tändkasset? Alltså T5 eller T7? Tkr alla gav olika svar i tråden:P

Och går bilen jätte kasst å laddet märks mycket eller? Är lur på att jag har nå liknande i min bil nämligen.. dock märker jag inte av det så mycket mer än att original luftmängdsvisaren inne i bilen går lite upp å ner.

jag har röd tändkasset. Alltså T5. ja den går jätte kasst å ladd mätarn fladdrar å bilen rycker..

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
monno Elektriker
1 juni 2011 · 718 Inlägg

Aha ok, sorry av mig dåtongue Så du har en T7 motor med T5 tändsystem? Inte för ja tror det är relevent, ba jag som är nyfiken:P

Jaha ok.. trist. Du verkar ju kollat de mest så jag vågar ärligt inte ge mig på att ge nå tips som alla inte redan gett dig..

Felsökt? Alltså med computer?

Som att kasta vatten i sjön.
Gizmojohan
2 juni 2011 · 3 295 Inlägg

monno skrev:

Slave_joe skrev:
med andra ord så är det inget fel på Wastegaten, testa lossa batteripolen och gör där efter en ordentlig adaptering av systemet. av bilderna att döma så har du iaf Trionic och då ska det itne vara nån fara med öppen dump eftersom du inte har nån Luftmassemätare.

Njepp, beror på vilket trionic man har seru. T5 (röd kasset) kör mapsensor så där "funkar" öppen dump.
Men eftersom han har en motor från -01, antar jag att han har en T7? Och då har man lmm.

Btw, vet inte om jag läst dåligt eller om de stod i filmen jag inte fick igång, men haru röd eller svart tändkasset? Alltså T5 eller T7? Tkr alla gav olika svar i tråden:P

Och går bilen jätte kasst å laddet märks mycket eller? Är lur på att jag har nå liknande i min bil nämligen.. dock märker jag inte av det så mycket mer än att original luftmängdsvisaren inne i bilen går lite upp å ner.

Inte för att vara sån men man s¨g klart och tydligt en Mapsensor på en av bilderna, dessutom så funka det att köra med en T7 kassett på en bil med T5 system, dock inte tvärtom då 7 kassetten har en extra funktion ibyggd i sig som inte T5 har.. man kan ju även måla om dom så det är ett väldigt löst kort att felsöka efter wink

Btw, var kör det med för stift?

Senast redigerat av Slave_joe (2 juni 2011)

monno Elektriker
2 juni 2011 · 718 Inlägg

Har inte sett nå bilder jag inte:P

Som att kasta vatten i sjön.
Gizmojohan
2 juni 2011 · 3 295 Inlägg

så du missade dom 2 bilderna i inlägg #25? tongue hur som helst, i bild nr 2 av dom som ser man en mapsensor.

Senast redigerat av Slave_joe (2 juni 2011)

Janneutanb
2 juni 2011 · 7 271 Inlägg

Hände detta i samband med något eller bara helt random?
Har du kollat upp alla slangar till magnetventilen också?
Om du har vägarna förbi Gävle så har jag en MV som jag VET fungerar som du kan få prova.

Garfield
2 juni 2011 · 1 019 Inlägg

Slave_joe skrev:
dessutom så funka det att köra med en T7 kassett på en bil med T5 system, dock inte tvärtom då 7 kassetten har en extra funktion ibyggd i sig som inte T5 har.. man kan ju även måla om dom så det är ett väldigt löst kort att felsöka efter wink

Btw, var kör det med för stift?

Nej. Röd kassett till T5. Svart kassett till T7. Motorerna kommer att starta med fel kassett men knackdetekteringen funkar inte som det är tänkt. Fel kassett kan ge både mekaniska och elektriska fel.

kIM0h
2 juni 2011 · 126 Inlägg

Slave_joe skrev:
Inte för att vara sån men man s¨g klart och tydligt en Mapsensor på en av bilderna, dessutom så funka det att köra med en T7 kassett på en bil med T5 system, dock inte tvärtom då 7 kassetten har en extra funktion ibyggd i sig som inte T5 har.. man kan ju även måla om dom så det är ett väldigt löst kort att felsöka efter wink

Btw, var kör det med för stift?

Man ska INTE köra med T7 tändkassett på en bil med T5, bilen startar säkert men det finns många saker som kan gå sönder.

Mvh

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang