8972
Sök

Volvo 740 GL -92 (B230F) går ojämnt

4 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Min 740 92:a (med Bendix Regina-system) har spökat den sista tiden. Den är väldigt ojämn i tomgången (mellan 500-1000 varv) direkt efter jag startat den. Om jag kör en liten sväng och frikopplar blir tomgången väldigt låg och ryckig innan motorn till slut stannar helt (kan dock starta den direkt efteråt), vilket leder till problem vid till exempel rödljus. När jag ska åka iväg igen måste jag pumpa gasen och tokvarva för att den ska komma iväg, så man verkar som en biltjuv när man kör (skrämmer slag på gamla tanter osv). Väl igång så när jag trycker ner gaspedalen verkar det som den tappar kraft och börjar bluddra, i alla fall på högre växlar.

Har bytt tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändspole och rengjort spjällhus samt tomgångsmotor.

Kollade felkoderna alldeles nyss och i hålet för bränslesystemet (i hålet för tändningssystemet fick jag bara 1-1-1) fick jag:
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-3-2 Batterispänning (batterilampan lyser inte och när jag kollade spänningen senast var det inga problem, kan vara en gammal kod)
Efter jag nollställt och kört en kort sväng (vågar mig inte så långt bort) prövade jag felkoderna igen men fick bara 1-1-1 inga fel.

Den har för övrigt ett litet hål i avgasröret, i kröken över bakaxeln, ifall det skulle göra någon skillnad...

Hoppas ni kan hjälpa mig!

EDIT: Glömde nämna att jag tidigare, när jag inte hade detta problemet, inte kunde köra när det regnade. Har inte testat att köra i regn sen jag bytte fördelarlocket dock.
Senast redigerat av MVJ (1 juni 2011)

749 Inlägg
1 juni 2011
Kan va mkt, mät bränsletrycket och kontrollera att det ej läcker i avgaset mellan motor och katt, övrigt läckage i avgas påverkar ej motorn.
Dock brukar man få andra felkoder isåfall.
Verka ju vara nåt spänningsfall el jordfel till styrenhet och insprutare, kolla insprutarnas jordpunkter på insugsgrenröret.
Är batteriet dåligt el taskigt?
Att bilen orkar starta behöver inte innebära att batteriet är bra.
Du måste köra bilen igen innan du den kan registrera några nya fel, 1 1 1 får du alltid då du raderat felminnet det betyder inte att de är felfritt bara att minnet är raderat för stunden.
Senast redigerat av Bjornn (1 juni 2011)

4 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Hur går man till väga för att mäta bränsletrycket?
Har inte kunnat upptäcka några andra läckage i avgaset än det den redan har.
Insprutarnas jordpunkter såg helt normala ut, inga fel där. Kan det ha kommit in något skräp i insprutarna, kanske? Har inte kollat bränslefilter/pump, kan de ha något med det att göra?
Batteriet är hyfsat ok, inte mer än 3 år gammalt i alla fall.
Körde en lite längre sträcka igår kväll. Problemen försvinner nästan helt när motorn blivit varm (tomgången är låg men någorlunda stabil vid 500 varv), men det hörs knallar från avgasröret så den får väl för mycket bränsle. När den var kall var gaspådraget väldigt ojämnt; om jag gasade lite kom den iväg men om jag tryckte på lite mer så bluddrade den osv. hmm
När jag sedan kollade så hade den inte fått några nya felkoder heller. neutral

4 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Plockade ut spridarna idag och de ser rätt grisiga ut.
http://i272.photobucket.com/albums/jj198/Clipp3r/spridare.jpg
De får ligga i lite T-röd över natten, får la se om det hjälper. hmm
Senast redigerat av MVJ (5 juni 2011)

Sök