2968
Sök

Linguas 9-3 ss Aero Nordic Extreme, samt 9k aero med lucka.

Oväntad motorrenovering efter ras i 3:ans cylinder. Ny motor, smidda kolvar och 19T. Samt Coilovers och nya fälgar. Borta 18mån och nu tillbakaköpt

423 826 Visningar
Uppdaterades senast 23 december 2017
2 271 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#421
bengi skrev:
Fa aan va sportigt big_smile

Ja blev fan ballt.smile


2 271 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#422
Så... gjort lite tester ang mitt laddtryck nu när jag haft med tid.

Allt gäller fullt ställ från c:a 3000rpm på 3:ans växel:

Steg3 kliver upp på 1.2 bar för att efter c:a en halv sekund ligga stabilt på 1.1 bar.
Hur jag än gasar på detta steg (låga/höga varv) är 1.2 bar det högsta laddtryck som nås om än tillfälligt.
Så inget konstigt här misstänker jag.

Steg3+ kliver upp på 1.4 bar för att likadant där nån halv sekund senare ligga stabilt på 1.3 bar.
Nu kommer det spännade, drar jag på från lite lägre rpm sticker han upp till 1.5-1.6 bar nån
sekund för att senare lägga sig stabilt på 1.3 bar. ok? Ska nog ringa och höra med Maptun
i alla fall för att stilla oron.smile


Sedan gick jag på performance-delen i maptunern igen, och ta med fan...
Jag når 155-157km/h mätarfart på 3:an och kunde således testa 3:an med maptunern.


17 grader, 19", lite mer än 3/4 tank, barnstolar och 89kg tung Tompa.
3 st repor på samma sträcka (som såg plan ut) resulterade i detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-3960a68082ad2f69629a9813b21817a7.jpg

Lite roligare än 6.2 sek med växling 3-4:an som jag hade som bäst förut. (6.5 sek 4:an).smile
Ta det med en nypa salt, ska testa med RL vid tillfälle men är glad att se att effekten
inte verkar ha sprungit iväg i alla fall.smile

Bonusbild på mätarn.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-ebc6ebf04c0ff4b540733bddd217d0c6.jpg


166 Inlägg
13 maj 2013
#423
Wow, mätaren blev ju kalas!

Härligt att se med att du matchar tiderna Maptun uppger på sin hemsida. Är själv lite småsugen på motsvarande steg till min 9-3. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

2 271 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#424
Motch_swe skrev:
Wow, mätaren blev ju kalas!

Härligt att se med att du matchar tiderna Maptun uppger på sin hemsida. Är själv lite småsugen på motsvarande steg till min 9-3. smile

Rätt nöjd faktiskt, tackar.smile
Jo man är där och rör sig, lite bättre till och med i och med lite mer vrid.smile

Tycker jag du ska!smile Blir ju lite pengar med ny Turbo/ luftfilterbox etc.
Och om du ändå måste göra turbobyte/luftfilterbox, byta koppling som ett brev på posten
hade nog jag sneglat på realtids setup och kliva på steg5 direkt.smile Du kommer vilja ha mer sen ändå haha!
Ska själv upp så fort kosing till ny turbo och spridare finns.smile

http://www.garaget.org/?car=251880


404 Inlägg
166 Inlägg
14 maj 2013
#426
lingua skrev:
Rätt nöjd faktiskt, tackar.smile
Jo man är där och rör sig, lite bättre till och med i och med lite mer vrid.smile

Tycker jag du ska!smile Blir ju lite pengar med ny Turbo/ luftfilterbox etc.
Och om du ändå måste göra turbobyte/luftfilterbox, byta koppling som ett brev på posten
hade nog jag sneglat på realtids setup och kliva på steg5 direkt.smile Du kommer vilja ha mer sen ändå haha!
Ska själv upp så fort kosing till ny turbo och spridare finns.smile

http://www.garaget.org/?car=251880

Nu får du inte sitta där att övertyga mig att jag också bör köra på steg 5. Haha, jag har sett vilket vansinne du drivit stackars Realtid till. wink
Haha, nej då. Skojar bara.
Förvisso håller jag med dig att steg 5 ändå är det man borde sikta på när man ändå måste byta turbo osv. Huvudbryt jag har är ju dock växellådan. Jag har ju en tomatlåda. Visst jag pratade lite med Maptun om dem lådorna i höstas och dem sa att dem lägger ribban på runt 440Nm för den lådan jag har. Så även ett steg 5 med 420Nm borde ju egentligen vara "lugnt". Fasen med, nu har du fått mig att seriöst överväga även ett steg 5. Haha! lol

Jasså det kliar lite i dina fingrar med att uppgradera? lol
Hur länge har du kört med ditt nuvarande trimsteg? 
Jag antar också att du åkt med Realtid. Skulle du säga att det är en märkbar skillnad era bilar i mellan? smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Tekniker
552 Inlägg
14 maj 2013
#427
Gött! Jag har vart inne på att trimma min men vågar inte mer än aeroturbo och ev spridare till 95:an.. Har hört ganska mycket om våra block... Kommer du upp mot närmare 300hk är chansen ganska stor att motorblocket spricker:( uppbyggnaden av våra motorblock är ihoppressad aluminium (ser ut som uppbyggnaden av frigolit) så de spricker i skarvarna.. Dock är växellådorna mycket tåligare än föregående 93:orna.. Hoppas att du inte får problem! Jag har dock en komplett reservmotor liggandes men frågan är om det är värt mödan hehe

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

2 271 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#428
Motch_swe skrev:
lingua skrev:
Rätt nöjd faktiskt, tackar.smile
Jo man är där och rör sig, lite bättre till och med i och med lite mer vrid.smile

Tycker jag du ska!smile Blir ju lite pengar med ny Turbo/ luftfilterbox etc.
Och om du ändå måste göra turbobyte/luftfilterbox, byta koppling som ett brev på posten
hade nog jag sneglat på realtids setup och kliva på steg5 direkt.smile Du kommer vilja ha mer sen ändå haha!
Ska själv upp så fort kosing till ny turbo och spridare finns.smile

http://www.garaget.org/?car=251880

Nu får du inte sitta där att övertyga mig att jag också bör köra på steg 5. Haha, jag har sett vilket vansinne du drivit stackars Realtid till. wink
Haha, nej då. Skojar bara.
Förvisso håller jag med dig att steg 5 ändå är det man borde sikta på när man ändå måste byta turbo osv. Huvudbryt jag har är ju dock växellådan. Jag har ju en tomatlåda. Visst jag pratade lite med Maptun om dem lådorna i höstas och dem sa att dem lägger ribban på runt 440Nm för den lådan jag har. Så även ett steg 5 med 420Nm borde ju egentligen vara "lugnt". Fasen med, nu har du fått mig att seriöst överväga även ett steg 5. Haha! lol

Jasså det kliar lite i dina fingrar med att uppgradera? lol
Hur länge har du kört med ditt nuvarande trimsteg? 
Jag antar också att du åkt med Realtid. Skulle du säga att det är en märkbar skillnad era bilar i mellan? smile

Ja man har ju blivit beskylld för att hetsa!smile Men det går åt båda hållen.smile
Stort misstag att prata med mig då? haha!lol

Men dåså, då kan du ju dra av 12k på priset ungefär (koppling+arbete) mot oss! haha!

Kliar FÖR mycket i fingrarna på mig så jag beställde nya program och 630cc spridare idag, så nu blir kärran
alkolist.cool Mao bara turbo kvar sen för att kliva över 300hk på etanol.tongue

Har åkt med i Realtids bil och den går riktigt bra, va bara en kort vända men mer sting än min har den helt klart, sen har ju etanolarna lite skönare gång tycker jag.


2 271 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#429
TL_Lifestyle skrev:
Gött! Jag har vart inne på att trimma min men vågar inte mer än aeroturbo och ev spridare till 95:an.. Har hört ganska mycket om våra block... Kommer du upp mot närmare 300hk är chansen ganska stor att motorblocket spricker:( uppbyggnaden av våra motorblock är ihoppressad aluminium (ser ut som uppbyggnaden av frigolit) så de spricker i skarvarna.. Dock är växellådorna mycket tåligare än föregående 93:orna.. Hoppas att du inte får problem! Jag har dock en komplett reservmotor liggandes men frågan är om det är värt mödan hehe

Väldigt många som ligger runt 300hk uppåt med original kolvar och foder utan problem så det
är inget jag direkt oroar mig över. Visst det va ett par som rasade under de tidiga åren, men det
var länge sen jag läste något om nu.
Har funderat på smidda kolvar, men samtidigt som du säger kan det lika gärna vara fodrerna som
ger sig, så ska man ska man nog byta till stålfoder och smitt.

Har småfunderingar på att skaffa så småningom en motor på sidan, dels för att lära mig mer
men också chansen att bygga smidd på sidan om.smile


2 271 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#430
Glömde nämna uppföljning på laddtrycket, fick idag ett lite moddat program och ligger nu stabilt runt 1.2 bar.smile


169 Inlägg
15 maj 2013
#431
Fan va fränt det blev! big_smile Blir duktigt sugen på att chippa min nu med x) när skickar du den lackade brädan då? wink


2 271 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#432
mattepettsson skrev:
Fan va fränt det blev! big_smile Blir duktigt sugen på att chippa min nu med x) när skickar du den lackade brädan då? wink

tackar!smile Får se när jag bestämmer mig för att spara eller ej.smile

Tyvärr verkar temperaturväxlingar göra att det spacklet reser sig en del så sitter nu med
funderingen att ge mig på att foliera hela brädan, skitjobb men kan bli bra om man lyckas.


2 712 Inlägg
18 maj 2013
#433
lingua skrev:
mattepettsson skrev:
Fan va fränt det blev! big_smile Blir duktigt sugen på att chippa min nu med x) när skickar du den lackade brädan då? wink

tackar!smile Får se när jag bestämmer mig för att spara eller ej.smile

Tyvärr verkar temperaturväxlingar göra att det spacklet reser sig en del så sitter nu med
funderingen att ge mig på att foliera hela brädan, skitjobb men kan bli bra om man lyckas.

Du borde se om du kan få tag på sån här folie fast på mindre än 30 meters rulle wink

Kontakta företaget, dem kan säkert hjälpa dej, riktigt nice hade den varit wink

http://solfilmskompaniet.se/vinylfolie- … rstad.html

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#434
amoreex skrev:
lingua skrev:
mattepettsson skrev:
Fan va fränt det blev! big_smile Blir duktigt sugen på att chippa min nu med x) när skickar du den lackade brädan då? wink

tackar!smile Får se när jag bestämmer mig för att spara eller ej.smile

Tyvärr verkar temperaturväxlingar göra att det spacklet reser sig en del så sitter nu med
funderingen att ge mig på att foliera hela brädan, skitjobb men kan bli bra om man lyckas.

Du borde se om du kan få tag på sån här folie fast på mindre än 30 meters rulle wink

Kontakta företaget, dem kan säkert hjälpa dej, riktigt nice hade den varit wink

http://solfilmskompaniet.se/vinylfolie- … rstad.html

Den såg nice ut. Dock sugen på mörkare den här gången, får se om det blir kolfiber eller ej.smile


89 Inlägg
20 maj 2013
#435
Vilken grym tråd! Har gått igenom ifrån sida 1 till 22 nu och jag dreglar! Riktigt fin Saab!

/Pontus 9-3 Aero

2 271 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#436
Wiiik skrev:
Vilken grym tråd! Har gått igenom ifrån sida 1 till 22 nu och jag dreglar! Riktigt fin Saab!

/Pontus 9-3 Aero

Oj! Blir alldeles smickrad!smile Tackar så mycket!smile

Mer kommer, ska försöka smyga iväg ikväll och lägga på spacer bak, kommer bli tight misstänker jag.smile


89 Inlägg
20 maj 2013
#437
De låter ju kanon! ser fram imot nya inlägg!smile

2 271 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#438
Update:

Tog en snabbis idag och slängde på 8mm spacer bak.

8,5" ET35 utan spacer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-0b042b67b1e377ac09cee833391e3dba.jpg

Spacer på:

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-3ca12c4188444e5d08d746903e967711.jpg

Längre bearbetade bult för att få på flytande kona. Flyttade över konorna från mina befintliga.
Ny bultarna är 45mm så det finns utrymme för 15mm spacer om viljan finns.
Bultarna tar ej i någonstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-b0f21f7b5620592be3a40a215d22bb27.jpg

ET35 8,5" med 8mm spacer (mao ET27).

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-7c9c98cc998aca68a9d6f336660c309c.jpg

Stiligt bred bakifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-11688141153fb8939049515fe0ea0ed4.jpg

Andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-d5eddce73b6f58d3f76beeefe6457e0c.jpg

Framifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-6036b639effc5c3ee9b61f7febc3e9c0.jpg

Får duga för nu, bilen ska ner i backen först innan jag bestämmer mig för mer.smile


36 Inlägg
20 maj 2013
#439
Ser riktigt bra ut ju!


2 271 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#440
Saab-viking skrev:
Ser riktigt bra ut ju!

Tackar!big_smile



Sök