1975
Sök

Linguas 9-3 ss Aero Nordic Extreme, samt 9k aero med lucka.

Oväntad motorrenovering efter ras i 3:ans cylinder. Ny motor, smidda kolvar och 19T. Samt Coilovers och nya fälgar. Borta 18mån och nu tillbakaköpt

423 834 Visningar
Uppdaterades senast 23 december 2017
2 271 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#461
Har glömt att uppdatera här.
Kärran står för närvarande kaputt efter etanolkonverteringen, om det är etanolen eller tänddelar, motordelar
hålls just nu på att undersöks under helgen.

Snabb resumé: Monterade 630cc spridarna, körde 15 mil på 630 BF-programmet för att tömma tanken
så gott som, gick hur fint som helst.
La in 630 E85-programmet medans jag tankade fullt med E85 (c:a 5L bensin kvar i tanken).
Körde 3 km hem till mitt garage där den börjar bluddra och misstända, la in programmet igen utan lycka med
samma problem.
Dagen efter startar den inte alls, gav upp och tog bussen till jobbet.
Igår fick jag igång den efter ha vevat ett bra tag på startmotorn, misständer, ryker rätt mycket och stinker soppa/E85.
Stänger av för att felsöka.
Lyssnar på pumpen som jag hör, testar tryck i fuelrailen genom att trycka in ventilen, spottar med tryck
ett par cl skulle jag gissa.
Känner på tändspolarna, ingen varm, lossar stiften och möts av detta:

NGK BKR7ESC-11

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-4a0c6a38da1ccdf1b3463168ac29b3af.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-595ad3b6a53fe49f202ef4819d30b9ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-ea7575dae2ba67f45624b379e7c76eca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-5fe15acb03c3d3b357b6c897e430b7ad.jpg

Cylinder tre är det helt klart nåt vaj med, luktade inte så mycket soppa om den.
Så nu i helgen fortsätter jag försöka utesluta ena felet efter det andra.
Ska flytta runt spridare och tändspolar för att se om problemet flyttar sig, antingen är det soppa och sot på stiftet
och bensinpump/spridare/filter och alt ska gås igenom, eller så har jag helt enkelt skjutit
en kolvring och det är olja på stiftet.
Mao, renovering på tapeten.

Felkod P1312 (jonisering omöjlig på cyl 1 eller 2) vilket i sig är skönt att se en kod men är snarare mer
en visning att stiftet är skitigt.

När var hur vet vet jag inte i så fall, men kan garantera att det blir Wössner-kolvar i så fall istället för original
samt att blocket får ses över.

Återkommer efter helgen med komptest/ nya stift etc trots att de som sitter i är bara en månad gamla osv.


GL77
7 juni 2013
#462
Lider med dig kompis, hoppas att det är något lätt fixat.

8 894 Inlägg
8 juni 2013
#463
lingua skrev:
Har glömt att uppdatera här.
Kärran står för närvarande kaputt efter etanolkonverteringen, om det är etanolen eller tänddelar, motordelar
hålls just nu på att undersöks under helgen.

Snabb resumé: Monterade 630cc spridarna, körde 15 mil på 630 BF-programmet för att tömma tanken
så gott som, gick hur fint som helst.
La in 630 E85-programmet medans jag tankade fullt med E85 (c:a 5L bensin kvar i tanken).
Körde 3 km hem till mitt garage där den börjar bluddra och misstända, la in programmet igen utan lycka med
samma problem.
Dagen efter startar den inte alls, gav upp och tog bussen till jobbet.
Igår fick jag igång den efter ha vevat ett bra tag på startmotorn, misständer, ryker rätt mycket och stinker soppa/E85.
Stänger av för att felsöka.
Lyssnar på pumpen som jag hör, testar tryck i fuelrailen genom att trycka in ventilen, spottar med tryck
ett par cl skulle jag gissa.
Känner på tändspolarna, ingen varm, lossar stiften och möts av detta:

NGK BKR7ESC-11

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-4a0c6a38da1ccdf1b3463168ac29b3af.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-595ad3b6a53fe49f202ef4819d30b9ff.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-ea7575dae2ba67f45624b379e7c76eca.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-5fe15acb03c3d3b357b6c897e430b7ad.jpg

Cylinder tre är det helt klart nåt vaj med, luktade inte så mycket soppa om den.
Så nu i helgen fortsätter jag försöka utesluta ena felet efter det andra.
Ska flytta runt spridare och tändspolar för att se om problemet flyttar sig, antingen är det soppa och sot på stiftet
och bensinpump/spridare/filter och alt ska gås igenom, eller så har jag helt enkelt skjutit
en kolvring och det är olja på stiftet.
Mao, renovering på tapeten.

Felkod P1312 (jonisering omöjlig på cyl 1 eller 2) vilket i sig är skönt att se en kod men är snarare mer
en visning att stiftet är skitigt.

När var hur vet vet jag inte i så fall, men kan garantera att det blir Wössner-kolvar i så fall istället för original
samt att blocket får ses över.

Återkommer efter helgen med komptest/ nya stift etc trots att de som sitter i är bara en månad gamla osv.

Fan vad tråkigt, men är verkligen NGK BKR7ESC-11 rätt stift till T8?

Fotograf på tierpidag.se

2 271 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#464
Hamilton skrev:
lingua skrev:
Har glömt att uppdatera här.
Kärran står för närvarande kaputt efter etanolkonverteringen, om det är etanolen eller tänddelar, motordelar
hålls just nu på att undersöks under helgen.

Snabb resumé: Monterade 630cc spridarna, körde 15 mil på 630 BF-programmet för att tömma tanken
så gott som, gick hur fint som helst.
La in 630 E85-programmet medans jag tankade fullt med E85 (c:a 5L bensin kvar i tanken).
Körde 3 km hem till mitt garage där den börjar bluddra och misstända, la in programmet igen utan lycka med
samma problem.
Dagen efter startar den inte alls, gav upp och tog bussen till jobbet.
Igår fick jag igång den efter ha vevat ett bra tag på startmotorn, misständer, ryker rätt mycket och stinker soppa/E85.
Stänger av för att felsöka.
Lyssnar på pumpen som jag hör, testar tryck i fuelrailen genom att trycka in ventilen, spottar med tryck
ett par cl skulle jag gissa.
Känner på tändspolarna, ingen varm, lossar stiften och möts av detta:

NGK BKR7ESC-11

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-4a0c6a38da1ccdf1b3463168ac29b3af.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-595ad3b6a53fe49f202ef4819d30b9ff.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-ea7575dae2ba67f45624b379e7c76eca.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-5fe15acb03c3d3b357b6c897e430b7ad.jpg

Cylinder tre är det helt klart nåt vaj med, luktade inte så mycket soppa om den.
Så nu i helgen fortsätter jag försöka utesluta ena felet efter det andra.
Ska flytta runt spridare och tändspolar för att se om problemet flyttar sig, antingen är det soppa och sot på stiftet
och bensinpump/spridare/filter och alt ska gås igenom, eller så har jag helt enkelt skjutit
en kolvring och det är olja på stiftet.
Mao, renovering på tapeten.

Felkod P1312 (jonisering omöjlig på cyl 1 eller 2) vilket i sig är skönt att se en kod men är snarare mer
en visning att stiftet är skitigt.

När var hur vet vet jag inte i så fall, men kan garantera att det blir Wössner-kolvar i så fall istället för original
samt att blocket får ses över.

Återkommer efter helgen med komptest/ nya stift etc trots att de som sitter i är bara en månad gamla osv.

Fan vad tråkigt, men är verkligen NGK BKR7ESC-11 rätt stift till T8?

Det är Biopowerstiften eftersom jag kör etanol, annars har du rätt. Platinastiften sitter original.


169 Inlägg
8 juni 2013
#465
Fan va trist! Hoppas det löser sig snabbt och lätt smile


2 271 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#466
mattepettsson skrev:
Fan va trist! Hoppas det löser sig snabbt och lätt smile

Jag med, försöker hålla mig från att måla fan på väggen men det är svårt.
Ska fortsätta idag så får vi om jag kommer fram till nåt, annat blir det verkstaden när kulorna finns.


404 Inlägg
8 juni 2013
#467
Shit va surt!

Blev det när du bytte mjukvara måste de ju vara nåt fel på den!

/ Bengan

Tekniker
552 Inlägg
8 juni 2013
#468
Känns som att många får problem med oren förbränning med etanoltrim.. Kanske ska pressa bensinmapp istället? Jag vet inte du har säkert bättre koll men etanolen är ju väldigt mycket torrare och så.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

2 271 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#469
Vart och felsökt lite mer med sällskap Stoffe idag som var snäll nog att köra runt mig i stan i jakt på lite delar.

Köpte en kompressionsmätare på Biltema.
Nu för uppenbarliga själv kunde jag inte göra testet med varm motor.
Men med kall motor och 4-5 varv på veven visar det sig så här.

Cylinder 1.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-b616ca74fed4efa6b74e9dfecb8c034d.jpg

Cylinder 2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-85bbda46e2c220f6ddac1074afa6bb64.jpg

Cylinder 3.yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-8ceb8802b9781784b8b379b1e01224a4.jpg

Cylinder 4.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-8226e39b7a579033e7ec14bec6ee537e.jpg

Alla spolar testade med Schollins tips hur man gjorde, gnista på alla jämt och fint.

Satte i nytt stift i 3:ans cylinder och bilen hoppade igång direkt, gick jämt och fint
men med denna roliga rökshow.sad
http://www.youtube.com/watch?v=43Z20ATI3aY

Så... Bilen gick jämt och fint som sagt, dock med vad jag misstänker är ett kolvringsras på 3:ans cylinder.
Nya stiftet var dränkt av olja igen efter denna tomgångskörning på 2 min.


2 712 Inlägg
8 juni 2013
#470
Har en känsla av att motorn bara vill ha nya kolvar och en ombyggnad wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#471
sadsadsad Saknar kärran.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-de50ce8d9d657d53423b3f116aeafeca.jpg


2 271 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#473

Tack Gustav.sad Aja, det löser sig snart på det ena eller andra sättet.


GL77
14 juni 2013
#475
lingua skrev:

Tack Gustav.sad Aja, det löser sig snart på det ena eller andra sättet.

Jag ställer upp om du behöver hjälp med något big_smile


Inga problem...

Du har hjälpt mig med så mkt smile
Senast redigerat av GL77 (14 juni 2013)

2 271 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#476
bengi skrev:
sad

Hoppet är inte helt ute än, filmar med fiberoptik i helgen och ser loppet ok ut så gäller det
bara att nån mek har tid så byts bara den kolven och livet fortsätter.
Ser det skit ut, blir det uppgradera och comeback senare.cool


2 712 Inlägg
14 juni 2013
#477
Får hoppas den är tillbaka på vägen väldigt snart!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#478
amoreex skrev:
Får hoppas den är tillbaka på vägen väldigt snart!

Tack för stödet!

Efter imorgon kvälls mek bestämmer jag ödet, siktet är hursom at få den på vägen snart just nu efter prat med min sponsor, min far! haha!smile Ny kolv eller utbytesmotor, nåt blir det.


GL77
14 juni 2013
#479
lingua skrev:
amoreex skrev:
Får hoppas den är tillbaka på vägen väldigt snart!

Tack för stödet!

Efter imorgon kvälls mek bestämmer jag ödet, siktet är hursom at få den på vägen snart just nu efter prat med min sponsor, min far! haha!smile Ny kolv eller utbytesmotor, nåt blir det.

Håller tummarna big_smile

2 712 Inlägg
14 juni 2013
#480
lingua skrev:
amoreex skrev:
Får hoppas den är tillbaka på vägen väldigt snart!

Tack för stödet!

Efter imorgon kvälls mek bestämmer jag ödet, siktet är hursom at få den på vägen snart just nu efter prat med min sponsor, min far! haha!smile Ny kolv eller utbytesmotor, nåt blir det.

De blir ej då att bygga om motorn med starkare kolvar? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..


Sök