Linguas 9-3 ss Aero Nordic Extreme, samt 9k aero med lucka.

Oväntad motorrenovering efter ras i 3:ans cylinder. Ny motor, smidda kolvar och 19T. Samt Coilovers och nya fälgar. Borta 18mån och nu tillbakaköpt
  • 158 Följare
  • 408 304 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 december 2017
schollin
6 december 2011 · 11 Inlägg

lingua skrev:
Fick tag i ett par original lastbågar i dag för en fjuttig peng!smile
Nu ska jag bara hitta en vettig strömlinjeformad takbox i silver alt lacka.

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-c980f7cafede12efd736bd5c2f6995fb.jpg

"Våga vägra kombi" är mantrat just nu då tredje barnet ramlar ner om ett par veckor.smile
Med det sagt får man pilla på bilen när "tillstånd" ges just nu. haha!

Förstå vad lycklig ungen kommer va av att få åka i takboxen coollol

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
lingua
6 december 2011 · 2 271 Inlägg

schollin skrev:

lingua skrev:
Fick tag i ett par original lastbågar i dag för en fjuttig peng!smile
Nu ska jag bara hitta en vettig strömlinjeformad takbox i silver alt lacka.

http://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-c980f7cafede12efd736bd5c2f6995fb.jpg

"Våga vägra kombi" är mantrat just nu då tredje barnet ramlar ner om ett par veckor.smile
Med det sagt får man pilla på bilen när "tillstånd" ges just nu. haha!

Förstå vad lycklig ungen kommer va av att få åka i takboxen coollol

haha!smile Som fan!
Får såga ett litet hål framtill med lite plexi som ruta.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
magican
8 december 2011 · 5 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Bilen är ju gjord för vårt klimat, så det är bara att köra! wink Synd bara att det ser så förbannat trist ut med plåtfälgar...

Ja, bara den tanken räckte för att slänga på dubbfria på Aero 17" fälgarna, puh, nu ser den ut som vanligt trots vinter smile

Men men, vinter är vinter, svårt som tusan att undvika rost o salt sad La mitt beslut om dubbfritt på Aero fälgarna delvis p.g.a det, dom planerade ~20 lapparna för nya fälgar o däck (sommar) får istället gå till lackeraren till våren, fixa bort ytrost som finns / lacka om hela (får vi se då), så kan jag rulla runt med dom dubbfria istället.

Å till lingua, haha big_smile Så kan det gå, men roligt att den rullar även i vinter. Ser fram emot mer bilder på diverse fix.

lingua
19 december 2011 · 2 271 Inlägg

Liten update.

Tung dag för oss Saabägare idag, har egentligen inte så mycket mer att säga om det
mer än att det känns...tomt.sad

I och med dagens konkursansökan och att mina bakre belägg just idag
tog sopslut så är nu Saaben avställd igen.smile
Nu får man va extra rädd om kärran så man får njuta av den så länge som möjligt
och får ut lite glädje av alla pengar man lagt ned på den.

Så, på tapeten ligger nu nya bromsar, frågan är bara vad man ska köra med?
Har ju som sagt Aero+ oken på bilen med 314 mm skivorna som bettar rätt bra original men
är sugen på nåt "lite" värre.
Antingen originalskivor med Carbotech XP8 belägg, ska tydligen betta riktigt bra men gnisslar
och tjuter en del av vad jag hört.
Eller andra alternativet, slitsade EBC-skivor med Greenstuff-belägg.

Nån som har nå input? alt förslag på andra skivor och belägg?


Allt för idag.

Vila i frid SAAB.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 december 2011 · 5 092 Inlägg

Spännande tråd smile Skaplig skillnad nu från i början. tycker faktiskt era garage är riktigt "roliga" eller vad man ska säga smile smart som attan att spärra in dom bakom galler så inga klåfingriga kommer i närheten, sen har aldrig sett ett mass garaget like that smile

Kommer fortsätta spana in ditt projekt & se vad som händer framöver. lycka till med allt & kör för guds skull lugnt i vintervädret som kanske kommer snart tongue

lingua
25 december 2011 · 2 271 Inlägg

Piratstikin skrev:
Spännande tråd smile Skaplig skillnad nu från i början. tycker faktiskt era garage är riktigt "roliga" eller vad man ska säga smile smart som attan att spärra in dom bakom galler så inga klåfingriga kommer i närheten, sen har aldrig sett ett mass garaget like that smile

Kommer fortsätta spana in ditt projekt & se vad som händer framöver. lycka till med allt & kör för guds skull lugnt i vintervädret som kanske kommer snart tongue

haha! ja dom är rätt tacksamma, skönt att få ha bilarna ifred faktiskt.smile
Kul att du kommer följa tråden och ang vinterköra, 945:an går inte direkt fort men dock brett.smile
Så vi hoppas på lite snö.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ToXtreme
25 december 2011 · 3 627 Inlägg

När jag bytte skivor på min bil nu i somras så slängde jag på nya originalskivor tillsammans med RedStuff och man märkte skillnad på RedStuff och org. belägg! Bromsarna blir inte alls lika utmattade som de blev tidigare. Så satsa på det senare alternativet tycker jag smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
lingua
25 december 2011 · 2 271 Inlägg

ToXtreme skrev:
När jag bytte skivor på min bil nu i somras så slängde jag på nya originalskivor tillsammans med RedStuff och man märkte skillnad på RedStuff och org. belägg! Bromsarna blir inte alls lika utmattade som de blev tidigare. Så satsa på det senare alternativet tycker jag smile

Kul att höra!smile Lutar mer och mer mot EBC.
Att det dessutom kostar ungefär som original med lite rabatter gör inte saken sämre.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rallyhalle
25 december 2011 · 4 299 Inlägg

Känns som att "Sportbromskitet" på speedparts kan passa för dig sett till hur du använder bilen smile
Redstuffbeläggen tror jag är dumt att ha i stockholmstrafiken, dom jobbar ju på lite högre temp.skala.

lingua
25 december 2011 · 2 271 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Känns som att "Sportbromskitet" på speedparts kan passa för dig sett till hur du använder bilen smile
Redstuffbeläggen tror jag är dumt att ha i stockholmstrafiken, dom jobbar ju på lite högre temp.skala.

Det är just det kitet jag funderar på, Maptun har samma och såg att med rabatterna blev det
runt 400kr billigare att plocka ihop det löst där.smile
Kan va snyggt med slitsat också när jag har så öppna fälgar.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rallyhalle
25 december 2011 · 4 299 Inlägg

lingua skrev:

Rallyhalle skrev:
Känns som att "Sportbromskitet" på speedparts kan passa för dig sett till hur du använder bilen smile
Redstuffbeläggen tror jag är dumt att ha i stockholmstrafiken, dom jobbar ju på lite högre temp.skala.

Det är just det kitet jag funderar på, Maptun har samma och såg att med rabatterna blev det
runt 400kr billigare att plocka ihop det löst där.smile
Kan va snyggt med slitsat också när jag har så öppna fälgar.smile

Ja det kommer helt klart se bättre ut samtidigt som de ger en bättre funktion. Kan det bli bättre då liksom? tongue

De va som tusan, bra att veta när jag ska köpa bromsar till 9-5an smile

lingua
25 december 2011 · 2 271 Inlägg

Rallyhalle skrev:

lingua skrev:

Rallyhalle skrev:
Känns som att "Sportbromskitet" på speedparts kan passa för dig sett till hur du använder bilen smile
Redstuffbeläggen tror jag är dumt att ha i stockholmstrafiken, dom jobbar ju på lite högre temp.skala.

Det är just det kitet jag funderar på, Maptun har samma och såg att med rabatterna blev det
runt 400kr billigare att plocka ihop det löst där.smile
Kan va snyggt med slitsat också när jag har så öppna fälgar.smile

Ja det kommer helt klart se bättre ut samtidigt som de ger en bättre funktion. Kan det bli bättre då liksom? tongue

De va som tusan, bra att veta när jag ska köpa bromsar till 9-5an smile

Definitivt! Känns roligare att köpa därifrån med, Inget mot Speedparts utan gillar bara tanken
att ha allt från samma godisleverantör.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
24 januari 2012 · 2 271 Inlägg

Update:

Medans Aeron står och sover i garaget har man ju som sagt gått och blivit 3-barnsfarsa.
Automatiskt stod kombi på menyn, och 945:an känns inte som nåt jag vill tuffa runt
i sommartid utan AC.
Då jag kände att jag ville prova nåt nytt köpte jag idag en 2003 BMW 525IA M-Sport Touring
som hämtas i slutet av veckan. Första BMW'n jag äger.

Sneak peak.cool

http://forumbilder.se/images/834201273408P84d5.jpg

Senast redigerat av lingua (24 januari 2012)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ToXtreme
24 januari 2012 · 3 627 Inlägg

Grattis till barnen och grattis till ett bra bilköp big_smile  Du kommer bli kär i den bilen wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Rallyhalle
24 januari 2012 · 4 299 Inlägg

Den e sweet som fan mannen cool
Grattis till köpet!

lingua
24 januari 2012 · 2 271 Inlägg

ToXtreme skrev:
Grattis till barnen och grattis till ett bra bilköp big_smile  Du kommer bli kär i den bilen wink

Tackar!big_smile Ja det misstänker jag.
På skoj började jag kolla vad den finns för leksaker/styling osv till dessa....och detta kommer
inte sluta bra! haha!smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
24 januari 2012 · 2 271 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Den e sweet som fan mannen cool
Grattis till köpet!

Tackar Jacob!smile
Allt kändes bra vid testkörning idag, vilka kassaskåp till dörrar! kommer bli grymt.
Och riktgt skönt att få tuffa runt med automat igen i Sthlms-trafiken.cool

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ToXtreme
24 januari 2012 · 3 627 Inlägg

lingua skrev:

ToXtreme skrev:
Grattis till barnen och grattis till ett bra bilköp big_smile  Du kommer bli kär i den bilen wink

Tackar!big_smile Ja det misstänker jag.
På skoj började jag kolla vad den finns för leksaker/styling osv till dessa....och detta kommer
inte sluta bra! haha!smile

Riktigt goa att köra, ligger grymt gött på vägen! smile Och motorerna är riktiga klippor med gött ljud, schyssta prestanda och ändå relativt låg förbrukning smile (Slår även vad om att du kommer att sitta och titta på momentförbrukningsmätaren hela tiden i början wink )

Sen att man sitter som en gud kör ju inte saken sämre! Få bilar där man har rumpan i samma höjd som tröskeln smile

OCH man ska inte kolla delar, finns ju så mycket att man blir knasig ^^

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
lingua
24 januari 2012 · 2 271 Inlägg

ToXtreme skrev:

lingua skrev:

ToXtreme skrev:
Grattis till barnen och grattis till ett bra bilköp big_smile  Du kommer bli kär i den bilen wink

Tackar!big_smile Ja det misstänker jag.
På skoj började jag kolla vad den finns för leksaker/styling osv till dessa....och detta kommer
inte sluta bra! haha!smile

Riktigt goa att köra, ligger grymt gött på vägen! smile Och motorerna är riktiga klippor med gött ljud, schyssta prestanda och ändå relativt låg förbrukning smile (Slår även vad om att du kommer att sitta och titta på momentförbrukningsmätaren hela tiden i början wink )

Sen att man sitter som en gud kör ju inte saken sämre! Få bilar där man har rumpan i samma höjd som tröskeln smile

OCH man ska inte kolla delar, finns ju så mycket att man blir knasig ^^

Ja jag satt och undra vad det var för mätare när jag provkörde!smile
Ska bli nice att plocka ut den på motorvägen när jag hämtar den, c:a 4 mil hem.

Ja man växer ju aldrig upp i i alla fall, sitter och kollar fälgar och dylikt utan att ens ha bilen en.cool

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
28 januari 2012 · 2 271 Inlägg

Nu är familjesläden hemma, går som en dröm.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-274ca66965f20341cc1c4f977188771b.jpg

Fint sällskap!cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-9633c9c333aca48107ade8eec1d65cf2.jpg

Nu måste jag snart börja ta tag i bromsarna på Saaben, i alla fall om den ska besiktas i tid i feb.

T.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang