8945
Sök

Fel på drivknut bifogar videoklipp

1 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
När jag kör så knackar det, och det låter som en kugg slirar, oljudet ökar om jag gasar. Samtidigt som det här hände så slutade backen att fungera; när jag lägger i backen så åker 1:an i. Vad kan ha slagit snett?
Åtgärd?
Att vara utan back är inte så noga men det låter som den ska braka ihop när som helst.

Damasken på vänster drivknut är ganska skadad men kanske är nåt mer som ligger bakom?
Bifogar klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=xfxQxb6InxI
http://www.youtube.com/watch?v=e1cYu4LCTwk

3 235 Inlägg
3 juni 2011
Sorry, iget ljud på PC, så har inte sett på klippen, men

jag har fixat flera drivknutar tidigare genom att spola rent dem invändigt, lagt på nytt fett och ny damask, och då var oljudet borta med en gång. Det som knäpper är ofta sand och småstenar som hamnar i knuten, då blir den fort dålig. Rensar man den så fort oljdet uppstår kan man rädda den.

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
3 juni 2011
för det första tanken har inte slagit dig att damasken kanske ska sitta över knuten inte 1dm därifrån

garanterat att det är skit i knuten sen är det frågan om det är försent eller inte men det är bara att riva ner axeln göra rent av fan hänga dit en ny damask och hålla tummarna ..vad du än gör kör inte 1meter med det där för har du otur så går lådan sönder när knuten rasar =/

Kör fort så hinner inget hända...

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 juni 2011
Mja...Det ser bra ut ju! Ser inte problemet? Eller damsken ser kanske något lite skadad ut, men det där lilla hålet är absolut ingen fara att åka vidare med. Eller så drar du till skroten snarast o köper en komplett drivaxel, utan "hål" i damaskerna, snarast...Du får gissa vilket jag rekommenderar starkt av dessa två alternativ....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök