3405
Sök

Hjälp mig ang renault megane 1,6 som dör direkt vid start

10 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Hej.
Jag älskar bilar men kan inte mecka.  Problemen börjar när man skall starta bilen. Den startar och dör med en gång. Gjorde en felsökning som var svindyr och på pappret står det: kamaxelsensorn, avläsning av kamaxeltänder och kamaxelgivare,driftsproblem!

Vad betyder detta och vad kan det kosta att fixa. Någon vänlig själ som kan förklara. Verkstaden jag va på sade att bilen kan komma att slockna när som helst mitt på vägen och att det finns 2 kamaxelsensorer, ena ett enkelt ingrepp och den mycket svårare. Han kunde inte se vilken av dessa kamaxelsensorer det var och det skulle ta tid att titta på detta. Kände bara att han ville lura mig och nöjde mig med felsökningen.

Kan någon förklara vad som gäller och vad detta kan gå på! Tack på förhand.

10 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Ingen som kan detta eller vet något?

1 938 Inlägg
5 juni 2011
Steg 1, vad är det för bil, årsmodell, motor etc.

10 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Oj missade detta!
En renault megane 1,6 -115 hk, årsm -03

2 656 Inlägg
5 juni 2011
Bil_galen skrev:
Hej.
Jag älskar bilar men kan inte mecka.  Problemen börjar när man skall starta bilen. Den startar och dör med en gång. Gjorde en felsökning som var svindyr och på pappret står det: kamaxelsensorn, avläsning av kamaxeltänder och kamaxelgivare,driftsproblem!

Vad betyder detta och vad kan det kosta att fixa. Någon vänlig själ som kan förklara. Verkstaden jag va på sade att bilen kan komma att slockna när som helst mitt på vägen och att det finns 2 kamaxelsensorer, ena ett enkelt ingrepp och den mycket svårare. Han kunde inte se vilken av dessa kamaxelsensorer det var och det skulle ta tid att titta på detta. Kände bara att han ville lura mig och nöjde mig med felsökningen.

Kan någon förklara vad som gäller och vad detta kan gå på! Tack på förhand.

är det fel på kamaxelgivaren ger den fel impulser tiil tändningen villket resultrar i att den inte täner vid rätt tillfälle du måste byta detta då den kan stanna närsom helst även om du får igång den ibland. blir en nödvändigkostnad smile

10 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
tack skall byta den med en gång! Är det kamaxelgivaren som finns på 2 ställen eller kamaxelsensorn?
Vet du vad detta kan kan gå på? Vill inte bli lurad igen!

2 656 Inlägg
5 juni 2011
Bil_galen skrev:
tack skall byta den med en gång! Är det kamaxelgivaren som finns på 2 ställen eller kamaxelsensorn?
Vet du vad detta kan kan gå på? Vill inte bli lurad igen!

beror massor från biltill bil men med tanke på hur franska bilar ser ut underhuven kan jag tänka mig de e mycket jobb o byta

10 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Nu byttes det ovannämnda och problemet kvarstår. När bilen är kall och man startar den, låter ett krasslande ljud från motorn och den dör. Efter några försök startar den. Jag fick höra att det var hydraliken i motorn och vvt enheten behöver bytas. detta är ett omfattande jobb och skulle kosta skjortan! Kan någon förklara för mig vad en vvt enhet är och vad det innebär att byta denna och vad kostar detta? försökte hitta på bildelsbasen men fanns inget som heter vvt enhet.
Känner någon till någon bra mekaniker, som inte kostar extremt mycket och som vill laga min bil? Snälla hjälp mig, börjar bli frustrerad. tacksam för svar

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 juni 2011
Bil_galen skrev:
Nu byttes det ovannämnda och problemet kvarstår. När bilen är kall och man startar den, låter ett krasslande ljud från motorn och den dör. Efter några försök startar den. Jag fick höra att det var hydraliken i motorn och vvt enheten behöver bytas. detta är ett omfattande jobb och skulle kosta skjortan! Kan någon förklara för mig vad en vvt enhet är och vad det innebär att byta denna och vad kostar detta? försökte hitta på bildelsbasen men fanns inget som heter vvt enhet.
Känner någon till någon bra mekaniker, som inte kostar extremt mycket och som vill laga min bil? Snälla hjälp mig, börjar bli frustrerad. tacksam för svar

Har mekanikern ställt fel diagnos och bytt delar i onödan ska du heller inte betala något mer än för delarna han bytte. Alternativt kan du erbjuda honom att byta tillbaka till de gamla delarna igen.

10 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Jag bad honom byta tillbaka de gamla delarna igen och fick pengarna tillbaka. Har du någon koll på vad en vvt enhet är för något och vad det eventuellt skall kosta eller om det kan vara något annat fel på bilen?

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 juni 2011
Bil_galen skrev:
Jag bad honom byta tillbaka de gamla delarna igen och fick pengarna tillbaka. Har du någon koll på vad en vvt enhet är för något och vad det eventuellt skall kosta eller om det kan vara något annat fel på bilen?

Jag har ingen aning. Däremot har jag hört från många håll att en Renault Megane eller Laguna ska man inte i med tång ens. Skumma elfel och krångliga att byta de enklaste delar på. Men jag hoppas att det ordnar sig.

1 488 Inlägg
26 juni 2011
Tänk på tydligare rubrik framöver så får du hjälp lättare också. Har ordnat det åt dig för denna gången.

Mvh

Sök