Provkörde en V8 som kändes väldigt seg. Är jag bara van vid turbo?

Masquerade Aldrig nöjd
6 juni 2011 · 804 Inlägg

Hej! Jag kan börja med att be om ursäkt för den luddiga rubriken.

Det är så att jag har kollat på en del olika bilar på den senaste tiden och idag provkörde jag en CLK 430 med en 4,3l V8 under huven (280-300hk). På pappret skall denna vara nära på en hel sekund snabbare än min nuvarande bil från 0-100, men den kändes väldigt slö.

När jag gasade på så fick man ett trevligt motorljud och hastighetsmätaren sköt upp till 100-strecket riktigt snabbt, men själv satt jag som i en soffa framför tv:n. Jag är ju van vid att skjutas bakåt i sätet när jag väl gasar på, men det kanske är så här det skall kännas med en sugmotor? En snabb, stabil och aningen tråkig acceleration med ett härligt soundtrack.

Varför jag nu skapar en tråd är för att höra vad ni andra har att säga om saken. Tillför turbon en del i fartkänsla, var automatlådan boven i mitt fall, eller är sugmotorer helt enkelt ingenting för mig? Faktum är att jag föredrar karaktären i min nuvarande bil över den i Mercedesen, som trots allt bara var 100kg tyngre än min bil.

Jag kan tillägga att detta var den första motorstarka sugmotorn jag testade, så jag kan mycket väl ha dragit förhastade slutsatser.

Senast redigerat av Masquerade (6 juni 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.
Nybergrobin
6 juni 2011 · 2 378 Inlägg

Manuell låda får bilen att framstå rappare än vad den är. Jag föredrar manuell i alla avseenden eftersom man får en betydligt roligare bil (tycker jag)

Rinnegan Malleus Malificarum
6 juni 2011 · 2 401 Inlägg

Det har mycket med vilken bil den sitter i. En Mercedes känns ju inte så extremt rapp eller så, utan är gjord för att det ska kännas som om man sitter i en soffa i vardagsrummet.

Prova något sånt i en Corvette C5 med manuell låda t.ex så tror jag nog att det blir lite annat liv i lådan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
blixtn
6 juni 2011 · 214 Inlägg

Hade en MK3 supra som var orginal och tyckte den sköt på ganska bra när man körde om.
Köpte sedemera en E34 M5 (3,6l) och den kändes betydligt slöare vid omkörning trots det ska vara 70 hk mer. Turbon ger mer hästspark känsla.
M5an är säkert snabbare, men det känns inte så...

thelaughingmadman
6 juni 2011 · 711 Inlägg

Tysk premiumbil med V8:a är gjord för att vara en lyxig fåtölj i 250 knyck - go figure smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
davel
6 juni 2011 · 347 Inlägg

Handlar väl mycket om att kraften kommer direkt när du är med på det. En turbobil kan ha en tendens att "överraska" dig med mer kraft ett tag efter att du tryckt på gaspedalen. Det känns mer när man inte är riktigt med på det ung. som när man sitter som passagerare i en bil då känns det mycket värre än när man kör.

Känner igen känslan lite från min bil kontra en trimmad turbobil då min var avsevärt snabbare men dragkänslan kändes mer i turbon.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
schnauz
6 juni 2011 · 1 758 Inlägg

davel skrev:
Handlar väl mycket om att kraften kommer direkt när du är med på det. En turbobil kan ha en tendens att "överraska" dig med mer kraft ett tag efter att du tryckt på gaspedalen. Det känns mer när man inte är riktigt med på det ung. som när man sitter som passagerare i en bil då känns det mycket värre än när man kör.

Känner igen känslan lite från min bil kontra en trimmad turbobil då min var avsevärt snabbare men dragkänslan kändes mer i turbon.

Tror också på detta. I en stark sugmotor får man jämnare drag hela vägen, medan en turbo har mer eller mindre turboknuff när den får laddtryck. Då upplever man det som att den accar bättre.
Samma sak med bilar som låter mycket - det känns som att det går fortare för att man hör motorn mer. I en välisolerad Merca får man inte samma fartupplevelse.

RD_87 Skrotsamlare
6 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Jag köpte en gammal BMW 7-serie när jag bara hade haft Volvo tidigare, BMWn var så jävla mycket tystare att jag höll på att tappa lappen första dagen! Så fartkänslan i bil beror på många olika saker, turbobilar känns snabba. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Masquerade Aldrig nöjd
6 juni 2011 · 804 Inlägg

Tack för alla svar! Det verkar vara en kombination av komfort, sugmotor och automatlåda som gör att en del av fartkänslan går förlorad. Mercedesen hade även mjukare dämpning och var högre än min vanliga bil. Tror att det gör ganska mycket är man förväntar sig att skjuta iväg som ett skott när man lägger i en viss växel vid ett visst varvtal.

Å andra sidan så har jag även kört en Mondeo ST220 med V6 (visserligen manuell låda), vilken sköt iväg på liknande sätt som jag är van vid. Lägg till att jag körde nedcabbat med Mercedesen så borde väl en del av fartkänslan infunnit sig?

Eller, borde och borde, det är väl helt enkelt så att CLKn är byggd för komfort.

Livet är för kort för att äga Volvo.
FloRic
6 juni 2011 · 62 Inlägg

Det finns mycket som spelar in när det gäller fartkänsla i en bil. Även om Mercan är snabbare än din Coupé på pappret så har den högre sitthöjd/markfrigång, tystare motor och mjukare stötdämpning. Nått som "förstör" fartupplevelsen.
Tillexempel så känns min Fiat Bravo med sugmotor nästan lika pigg att köra som min gammla Fiat Coupé med 265hk. Detta pga låg sitthöjd, hårda dämpare och ett överjävligt big_smile motorljud.. Så fartupplevelsen är mer än bara sjävla accelerationen, även om det självklart är prio 1.. smile

heltsonika Rebel with a cause
6 juni 2011 · 224 Inlägg

Jag har själv kört en trimmad Fiat Coupe och det är nog den värsta bilen jag kört när det kommer till acceleration. Blev helt knäsvag efter ett tag wink Det har nog mycket med vikt, chassie, ljud, framhjulsdrift och bra tryck i motorn som gör den så vild. Sen är inte Fiat Coupe den snabbaste bilen men den gör helt klart ett försök att kännas som det. Över tid tror jag dock du kommer uppskatta 8'an betydligt mer än att vara kamikazepilot jämt och ständigt. Men trivs du nu så gasa tills det rasar! wink

PoulZen
6 juni 2011 · 772 Inlägg

Jämför en gokart med en snabb bil. Även om dom accelererar lika fort, så känns som en gokart accelererar mycket fortare.

En v8 merca och en turbobil har väll helt olika effektkurvor oxå.
Så även om Mercan har en på pappret snabbare acceleration, så kan turbobilen accelerera snabbare dom första 100 meterna, och sen tar mercan över i slutändan.
Så turbobilen kan vara mycket snabbare från 0-60 tex, och mercan är snabbare 0-100.

zoopåse
7 juni 2011 · 1 171 Inlägg

Att accellerera snabbt med en tysk eller japansk V8 med automat kan kännas väldigt odramatiskt. Accellerationen blir ju mycket mjukare och jämnare då man inte har glappet mellan växlarna. Sedan gör ju frånvaron av ljud och vibrationer allmänt sitt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang