2712
Sök

Skjute topplockspackning på volvo T4 ?!

3 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
sad

En polare fick prov köra bilen min idag...
gas glad som han var så övervarva han bilen några gånger å körde lite hårt med den.
men alltså inte tok körning..
vilket slutade i,

när jag kom ut till bilen och satt mig i bilen så tok stank det sprit i kupen, troligen glykol
tog upp oljestickan å kolla den var aldeles kladdig av ljusbrunt gegga, kylarvattnet luktade ren utsagt bajs och var alldeles "fettigt".
fyllde på olja för det var lite "av någon anledning"....
körde hem den 1km å det luktar fortsat sprit/glykol i kupen oljestikan var dok okej.

vad gör man??
packning trasig? eller har den bara tillfälligt tryckt ut olja/kyllarvatten??
Service??

502 Inlägg
8 juni 2011
känns ju konstigt att den blir geggig och sen ok igen, hur ser det ut i ventilkåpan om du skruvar bort oljelocket och kikar? brukar bli en fin gegga där också om det kommit vatten i oljan

har bilen börjat ryka mer än vanligt?

3 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
ventilkåpan? dum fråga kanske men hur kollar man det.... :S
inget gegga under oljelocket iallafall.
i bland när man kollar stickan så äre ljusbrunt gegg längst ned på stickan och ok oljenivå ovanför gegget på stickan.
nej de har inte rykt något mera än vanligt den lilla sträckan jag körde hem bilen.
har inte vågat starta bilen något mer!

men som sagt så hade den dragit lite olja men inget kylarvatten. men kylarvattnet ser dok mörkbrunt ut och luktar INTE kylarvatten utan någon konstigblandning av bajs/sprit/olja och konsistensen känns lite fet/kladdig.

bör jag låta en värkstad kolla på bilen?

sprit lukten i kupen löst! något pullver som inte har dra fast korken riktigt på en dunk spolarvätska. så de har läkt ut i bagaget.

426 Inlägg
8 juni 2011
Xzero66 skrev:
ventilkåpan? dum fråga kanske men hur kollar man det.... :S
inget gegga under oljelocket iallafall.
i bland när man kollar stickan så äre ljusbrunt gegg längst ned på stickan och ok oljenivå ovanför gegget på stickan.
nej de har inte rykt något mera än vanligt den lilla sträckan jag körde hem bilen.
har inte vågat starta bilen något mer!

men som sagt så hade den dragit lite olja men inget kylarvatten. men kylarvattnet ser dok mörkbrunt ut och luktar INTE kylarvatten utan någon konstigblandning av bajs/sprit/olja och konsistensen känns lite fet/kladdig.

bör jag låta en värkstad kolla på bilen?

sprit lukten i kupen löst! något pullver som inte har dra fast korken riktigt på en dunk spolarvätska. så de har läkt ut i bagaget.

luktar det avgaser ur kylvätskebehållaren?
Gärna en bild på hur gegget ser ut längst ner på stickan smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

3 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
ser väll ut som de burkar när packningen har flugit,
men ska se om jag lyckas ta någon bild...

skulle inte vilja säga att de luktar avgaser men de luktar ABSOLUT INTE som glykol brukar göra.
någon konstig olje/glykol lukt skulle jag mer villja säga att de luktar.

502 Inlägg
9 juni 2011
jag menade bara att kolla under oljelocket.. det sitter ju på ventilkåpan

jag hade nog testat byta kylarvätskan till en början och hållit extra koll för att se om det blir likadant igen,
känner du dig osäker är det kanske bäst att lämna in den

T5orna är väl lite känsliga mot att vevhusventilationen geggar igen, vet inte hur det är på T4an om det kan vara nått sånt? fast det ska ju inte påverka glykolen

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 juni 2011
Om övervarvning INTE är tokkörning hur kör man då när man tokkör? Varvar man tills det tar stopp o håller kvar pedalen i ytterligare 10 sek?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 juni 2011
dawwe skrev:
Om övervarvning INTE är tokkörning hur kör man då när man tokkör? Varvar man tills det tar stopp o håller kvar pedalen i ytterligare 10 sek?

typ big_smile

Sök