Besiktning ABS lampan, plånboks tricket.

Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

Tjenna!

Besiktigade bilen i veckan, ABS lampan lyser plockade därför bort pluspolen på batteriet för att "nolla".
Lampan lyste inte under 30 minuter, men precis när jag kommer till besiktningen börjar den lysa.

Har hört talas om plånboks "tricket" så la plånboken samt mobilen så det inte syntes att lampan lyste. Fick därför ingen anmärkning på detta, det funka. Dock fick jag 2a på handbromsen och spindelleden. Skall nu på efter kontroll.

Frågan är skall man försöka sig på plånboks tricket igen eller struntar dem i detta och endast kollar så de felen som fanns är åtgärdade?

/ Kroonis

xXSammy
8 juni 2011 · 6 577 Inlägg

Kollar endast ifall 2orna är åtgärdade

De/Dem
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
8 juni 2011 · 370 Inlägg

låt du plånboken ligga på samma ställe, för ser dom att lampan lyser så får dom sätta de som en ny 2a.
inget dom brukar göra direkt. men vill dom va riktigt grisiga så gör dom nog de..
Lycka Till big_smile

Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

Precis, saken är den att när dem skall kolla handbromsen igen, då bör dem anmärka på ABS?

Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

Ja får väll försöka igen, gick det en gång får man hoppas det går ytligare en gång!

Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
8 juni 2011 · 370 Inlägg

a ser dom lampan lysa så kommer dom anmärka på de

discokapten Kapten på disco!
8 juni 2011 · 1 729 Inlägg

Men se till att laga det istället, det finns en anledning att du får en två på det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
ekelund88
8 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Kroonis skrev:
Tjenna!

Besiktigade bilen i veckan, ABS lampan lyser plockade därför bort pluspolen på batteriet för att "nolla".
Lampan lyste inte under 30 minuter, men precis när jag kommer till besiktningen börjar den lysa.

Har hört talas om plånboks "tricket" så la plånboken samt mobilen så det inte syntes att lampan lyste. Fick därför ingen anmärkning på detta, det funka. Dock fick jag 2a på handbromsen och spindelleden. Skall nu på efter kontroll.

Frågan är skall man försöka sig på plånboks tricket igen eller struntar dem i detta och endast kollar så de felen som fanns är åtgärdade?

/ Kroonis

laga de istället kanske :p fet lame o köra runt utan abs:p

Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

Absolut skall det fixas senare. Men mitt syfte med tråden var inte predikan om att det skall lagas utan hur bilprovningen handlar vid en efterkontroll.

schnauz
8 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Eller så kör du den riktiga fullösningen och kopplar in ABS-lampan på t.ex. oljetryckslampan. Då lyser den när de slår på tändningen och slocknar när man startar motorn.
Inte rätt, men man KAN ju göra så om man vill! tongue

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2011 · 7 232 Inlägg

schnauz skrev:
Eller så kör du den riktiga fullösningen och kopplar in ABS-lampan på t.ex. oljetryckslampan. Då lyser den när de slår på tändningen och slocknar när man startar motorn.
Inte rätt, men man KAN ju göra så om man vill! tongue

denna lösningen är enligt mig den bästa ! smile gillar inte abs så jag tycker det är klockrent att göra så här big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2011 · 17 486 Inlägg

Kroonis skrev:
Tjenna!

Besiktigade bilen i veckan, ABS lampan lyser plockade därför bort pluspolen på batteriet för att "nolla".
Lampan lyste inte under 30 minuter, men precis när jag kommer till besiktningen börjar den lysa.

Har hört talas om plånboks "tricket" så la plånboken samt mobilen så det inte syntes att lampan lyste. Fick därför ingen anmärkning på detta, det funka. Dock fick jag 2a på handbromsen och spindelleden. Skall nu på efter kontroll.

Frågan är skall man försöka sig på plånboks tricket igen eller struntar dem i detta och endast kollar så de felen som fanns är åtgärdade?

/ Kroonis

Var inne på en ombes en gång med styrleden åtgärdad. Men ABS-lampan lös nu! Brydde mig inte om det men det gjorde besiktningsgubben! Han pratade med flera kollegor och de kom fram till att de skulle "hålla" på bespappret till dagen efter om jag då kunde komma tillbaka och visa bilen med släckt lampa (Att den tänds berodde på nya däck bak) Så jag fick åka hem och sätta på friktionshjulen mitt i sommaren, nolla lampan och åka tillbaka. Då fick jag pappret och de la in den i datorn. Slapp en ny bes iallafall så de var allt lite hyggliga där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

Okej, får la försöka som tidigare med plånboken eller göra en "bonne" släckning och åka tillbaka i värsta fall då!

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 juni 2011 · 6 017 Inlägg

schnauz skrev:
Eller så kör du den riktiga fullösningen och kopplar in ABS-lampan på t.ex. oljetryckslampan. Då lyser den när de slår på tändningen och slocknar när man startar motorn.
Inte rätt, men man KAN ju göra så om man vill! tongue

Har själv testat detta med framgångsrikt resultat, haha

Jonas
Kroonis
8 juni 2011 · 24 Inlägg

CHEEVA skrev:

schnauz skrev:
Eller så kör du den riktiga fullösningen och kopplar in ABS-lampan på t.ex. oljetryckslampan. Då lyser den när de slår på tändningen och slocknar när man startar motorn.
Inte rätt, men man KAN ju göra så om man vill! tongue

denna lösningen är enligt mig den bästa ! smile gillar inte abs så jag tycker det är klockrent att göra så här big_smile

Låter ju som ett bra alternativ, man tackar!

Marticus Meldem
8 juni 2011 · 917 Inlägg

man kan ju tejpa över lampan med som en någon hade gjort på min kompis bil när han köpte den.... "näe de e inge fel på ABS:en, titta lampan lyser inte heller"....

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
schnauz
8 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Marticus skrev:
man kan ju tejpa över lampan med som en någon hade gjort på min kompis bil när han köpte den.... "näe de e inge fel på ABS:en, titta lampan lyser inte heller"....

Lampan ska lysa med nyckeln i tändningsläge, annars blir det anmärkning!

Marticus Meldem
8 juni 2011 · 917 Inlägg

schnauz skrev:

Marticus skrev:
man kan ju tejpa över lampan med som en någon hade gjort på min kompis bil när han köpte den.... "näe de e inge fel på ABS:en, titta lampan lyser inte heller"....

Lampan ska lysa med nyckeln i tändningsläge, annars blir det anmärkning!

ah där sprack ju det smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2011 · 7 232 Inlägg

Marticus skrev:

schnauz skrev:

Marticus skrev:
man kan ju tejpa över lampan med som en någon hade gjort på min kompis bil när han köpte den.... "näe de e inge fel på ABS:en, titta lampan lyser inte heller"....

Lampan ska lysa med nyckeln i tändningsläge, annars blir det anmärkning!

ah där sprack ju det smile

jepp, i en polares bil va lampan sönder slagen så han fick också 2a

Därför kopplar man det som sagt på oljetrycket så ska den gå igenom smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2011 · 17 486 Inlägg

CHEEVA skrev:

Marticus skrev:

schnauz skrev:

Lampan ska lysa med nyckeln i tändningsläge, annars blir det anmärkning!

ah där sprack ju det smile

jepp, i en polares bil va lampan sönder slagen så han fick också 2a

Därför kopplar man det som sagt på oljetrycket så ska den gå igenom smile

Besgubbarna börjar sakta men säkert lära sig detta. Misstänker de nåt så ställer de sig på bromsen bara. Låsta hjul? 2:a.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang