2258
Sök

Volvo S40 2.0T - 00 Batteriet laddar ur!?

25 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Hej jag har lite problem med en Volvo S40 det är så att ibland när bilen bara stått någon dag eller två kan batteriet vara ur laddat. Detta känns konstigt då jag både mätt upp generatorn och batteriet. generatorn ger ca 14.9V och batteriet ligger på 11.9v skulle verkligen uppskatta om någon har någon teori om vad det kan vara. Tack på förhand!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 juni 2011
Får man gissa på ett dåligt batteri? smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Möller mekaniker
141 Inlägg
9 juni 2011
Jag har precis haft samma problem med min s40 och då var det ac relät som gått sönder så ac-kompressorn drog ström hela tiden så bilen var död efter bara några timmar.

MvH Sjöman

25 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
njae allså batteriet var nytt bara haft det något år men har köpt ett nytt nu. Sjoman humm skulle kunna vara så jag får ta och kolla upp det tack för tipset smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 juni 2011
om batteriet ger 11,9 volt fulladdat är det kasst.
det ska iaf ge 12,5v.

kollat efter tjuvström? ta loss en batterikabel och sätt en lampa emellan kabeln och batteriet, lyser lampan drar bilen tjuvström

25 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Mk2 tack tack ska kolla upp det jätte bussigt med folk som kommer med förslag wink Tänkte på det Sjoman måste inte bilen vara igång för att AC kompressorn ska gå? och om relät är trasigt borde det då inte låta om bilen när den är avstängd? jo en sak till grabbar eftersom jag aldrig kör bilen på vintern utan den står i garage då. Så tänkte jag på i vintras klumpig som jag var så tog jag aldrig av kablarna från polerna. sedan när jag skulle prov starta den var den stendöd hum kan det vara så att "plattorna" i batteriet gått ihop och det blivigt kortis? att det bara finns lite ström i det och det inte kan ta emot mer? att generatorn bara laddar upp det några %? någon batteri expert som vet? Tack på förhand för tips smile OBS! satte i det nya batteriet nu vid 01:00 rycket får se om det laddar ur detta med.......
Senast redigerat av LillMait (10 juni 2011)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 juni 2011
LillMait skrev:
Mk2 tack tack ska kolla upp det jätte bussigt med folk som kommer med förslag wink Tänkte på det Sjoman måste inte bilen vara igång för att AC kompressorn ska gå? och om relät är trasigt borde det då inte låta om bilen när den är avstängd? jo en sak till grabbar eftersom jag aldrig kör bilen på vintern utan den står i garage då. Så tänkte jag på i vintras klumpig som jag var så tog jag aldrig av kablarna från polerna. sedan när jag skulle prov starta den var den stendöd hum kan det vara så att "plattorna" i batteriet gått ihop och det blivigt kortis? att det bara finns lite ström i det och det inte kan ta emot mer? att generatorn bara laddar upp det några %? någon batteri expert som vet? Tack på förhand för tips smile OBS! satte i det nya batteriet nu vid 01:00 rycket får se om det laddar ur detta med.......

när ett batteri står urladdat länge bildas en beläggning på plattorna som minskar batteriets kapacitet. ju längre det står desto sämre blir det.

i ett fulladdat batteri (minst 12.5v) bildas ingen beläggning och batteriet kan stå en längre tid.

detta kan mycket väl vara ditt problem

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 juni 2011
Har börjat hända mig med med våran slit & släng golf3a var helt död en dag när den skulle ut ur garaget. startade på ett kick med kablar & satt batteriet på laddning ca 1 timme efter 20 minuters tomgångskörning tongue dagen efter var den heldöd igen. slet bort en liten lampa i skuffen i dag som jag fick för mig lyser hela tiden tongue har laddat lite mer än 2,5 timmar nu med en ctek 25000 så får se om den startar eller ej i morgon tongue

Vad kan det ev annars vara för fel om inga som ovan? har dock inte kollat skicket på batteriet eller någonting än.

Möller mekaniker
141 Inlägg
11 juni 2011
Kompressorn till ac:n är en spole som drar ström och om relät är trasigt så slår de inte ifrån strömmen till kompressorn och då drar kompressorn ca 0.08A och då laddar batteriet ur sig på bara några timmar och om du drar ut relät eller säkringen till kompressorn så hör man hur den slår ifrån/ till.

1 938 Inlägg
11 juni 2011
sjoman skrev:
Kompressorn till ac:n är en spole som drar ström och om relät är trasigt så slår de inte ifrån strömmen till kompressorn och då drar kompressorn ca 0.08A och då laddar batteriet ur sig på bara några timmar och om du drar ut relät eller säkringen till kompressorn så hör man hur den slår ifrån/ till.

Ett fulladdat batteri skulle kräva flera dygn, kanske veckor på sig för att ladda ut med 0.08a förbrukning.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 juni 2011
Glesmark skrev:
sjoman skrev:

Ett fulladdat batteri skulle kräva flera dygn, kanske veckor på sig för att ladda ut med 0.08a förbrukning.

Ett batteri på 70Ah skulle ta 875 timmar rent teoretiskt på sig att ladda ur helt med 80mA förbrukning, alltså över 1 månad wink

Möller mekaniker
141 Inlägg
11 juni 2011
ja men om man tar min bil som ett exempel då tog det kanske bara en 5 timmar sen var det så lite ström kvar i batteriet så bilen inte orkade starta och då är ändå så mitt batteri bara ett år gammalt och i bra skick för det kollade jag upp första gången batteriet var dött i bilen och det var kompressorn som drog ström hela tiden och när jag mätte så drog den ca 80mA så det tar inte lång tid innan man är nere så batteriet är för svagt

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 juni 2011
sjoman skrev:
ja men om man tar min bil som ett exempel då tog det kanske bara en 5 timmar sen var det så lite ström kvar i batteriet så bilen inte orkade starta och då är ändå så mitt batteri bara ett år gammalt och i bra skick för det kollade jag upp första gången batteriet var dött i bilen och det var kompressorn som drog ström hela tiden och när jag mätte så drog den ca 80mA så det tar inte lång tid innan man är nere så batteriet är för svagt

För svagt för att starta ja. Men batteriet ska ju inte vara dött för det. Stereo etc ska ju fungera!

Möller mekaniker
141 Inlägg
11 juni 2011
ja men det förstår väl vem som hellst att man menar annars får man ju stå med tändningen på i flera timmar för att batteriet ska vara helt tomt

21 761 Inlägg
12 juni 2011
Om någonting drar 80 mA så blir det 0,4 Ah efter 5 timmar. Med ett fräscht batteri så ska en sån "urladdning" inte ge någon som helst skillnad i hur startmotorn dras runt, det var i så fall fler saker som drog tjuvström. smile

Möller mekaniker
141 Inlägg
12 juni 2011
Ja men det var 80mA när jag mätte och då drog den ur batteriet så att startmotorn inte orka starta motorn men jag vet inte om den drog mer vid vissa tillfällen men jag vet iaf att den drog de när jag mätte

Sök