Nissan s14 går väldigt dåligt, helt orkeslös. Vad kan vara fel?

Orange_Dragon
10 juni 2011 · 392 Inlägg

Halloj allihop.

Skulle behöva lite hjälp med att hitta felet på min S14-94:a.
Har haft bilen i garage hela vintern då jag har byggt om den utvändigt.  Men förra helgen var det äntligen dags att ta ut den och få köra lite igen.
Den startde direkt efter 10 månaders vila. Gick hur fint som helst på tomgång och allt verkade bra.
Körde ut den och körde lugnt ett bra tag och den gick fortfarande som en pärla. När den var riktigt varm så började jag att gasa lite mer och den gick riktigt hela tiden, även när turbon laddade.

Men rätt som det var när jag varvade kanske 4000-4500 och släppte gasen så small det till. Ganska krafritg också. Vi var två i bilen och båda två ryckte till av ljudet. Det lät INTE som nån mekanisk smäll, utan mer som en avgassmäll eller liknade. Svårt att förklara.
Efter det så är bilen helt orkeslös. Så fort man gasar med växel i så känns det som den kvävs.
Bara rycker och stutsar fram. Dock så går den helt felfritt på tomgång. Fast när man varvar upp den på tomgång och släpper av är det otroligt nära att den dör, fast lyckas på nå sätt hålla sig igång.

Är det nån som vet vad som kan vara fel??
Det ända som är gjort åt motorn är en större FMIC. Annars helt orginal.

Det jag kollat över är:
Tryckrören: verkar inte läcka någonstans.
Kollat stiften: Lite lite sotiga, men annars ok.
Komptestat: Alla 4 exakt lika
Lmm: Drog ur kontakten medans den stod på tomgång och den gick avsevärt mycket sämre.
Motoroljan såg fin ut den med.

Kan tillägga att den ryker ganska svart när man släpper på gasen ur avgassystemet.
Så, är det nån som kan hjälpa mig? Nån som vet vad jag kan kolla upp härnäst?
Snälla, behöver verkligen hjälp nu smile

MVH/Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
ZonaX Svetsare
10 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Du har inte känt bakom utblåset hur trycket känns? Ifall den har satt igen en dämpare eller nåt  tongue

Kolla även lambdan så att ni inte sotade sönder den med "avgassmällen"  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Orange_Dragon
10 juni 2011 · 392 Inlägg

Har testat hållt för utblåset och se om den dör av det men det verkar inte bli någon skillnad. Är nog lite hål i avgassystemet. Har ett nytt 3" liggandes så ska byta imorgon tänkte jag.
Aha, lambdan säger du? Hur kollar man om den är hel då?

Tack för svaren

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
ZonaX Svetsare
10 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Har testat hållt för utblåset och se om den dör av det men det verkar inte bli någon skillnad. Är nog lite hål i avgassystemet. Har ett nytt 3" liggandes så ska byta imorgon tänkte jag.
Aha, lambdan säger du? Hur kollar man om den är hel då?

Tack för svaren

MVH//Jonas

Hehe, det vet jag faktiskt inte  tongue  Vet att man kan mäta på den men har dessvärre noll koll på vilka värden du ska ha, hoppas nån annan kan svara  smile

Det med att den ryker skulle kunna vara att lambdan ger fel värden så den fettar på även efter gasen är släppt.


Edit]  Hittade precis detta här http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=2854


"En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.

Sladd nummer två är jord till förvärmningen.

Den tredje sladden är Lambda-signalen.

Lambdasignalen är jordad via avgasröret.

Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.

Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.


Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.

Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.

När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den."

Senast redigerat av ZonaX (10 juni 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Orange_Dragon
10 juni 2011 · 392 Inlägg

Ja, det skulle nog absolut kunna vara lambdan som spökar.
Kan ju även vara som du säger att dämparen gett upp invändigt och rasat ihop. Därför det känns som man kväver den när man gasar.
Fick även tips att kolla över tryckrören ännu en gång. Ska köpa lite startgas imorgon bitti.


haha fan så bra, får testa det imorgon.
Thank you! smile

MVH//Jonas

Senast redigerat av Orange_Dragon (10 juni 2011)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
ZonaX Svetsare
10 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Ja, det skulle nog absolut kunna vara lambdan som spökar.
Kan ju även vara som du säger att dämparen gett upp invändigt och rasat ihop. Därför det känns som man kväver den när man gasar.
Fick även tips att kolla över tryckrören ännu en gång. Ska köpa lite startgas imorgon bitti.


MVH//Jonas

Precis  smile  Ja det kan vara värt att kolla det igen  smile

Hittade även hur man mätte lambdan, editerade inlägget ovanför ditt  tongue


Edit]  Ok du såg det nu  :PPP

Senast redigerat av ZonaX (10 juni 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
yakozan
10 juni 2011 · 333 Inlägg

Låter lite som en stor laddtrycksläcka. Jag skulle kika på alla rör igen och se om det inte är nått som hoppat av. Är inte lätt att se ibland utan att rycka lite i grejerna.

Senast redigerat av yakozan (10 juni 2011)

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang