ZonaX
Svetsare
10 juni 2011
· 3 150 Inlägg
Orange_Dragon skrev:
Har testat hållt för utblåset och se om den dör av det men det verkar inte bli någon skillnad. Är nog lite hål i avgassystemet. Har ett nytt 3" liggandes så ska byta imorgon tänkte jag.
Aha, lambdan säger du? Hur kollar man om den är hel då?
Tack för svaren
MVH//Jonas
Hehe, det vet jag faktiskt inte Vet att man kan mäta på den men har dessvärre noll koll på vilka värden du ska ha, hoppas nån annan kan svara
Det med att den ryker skulle kunna vara att lambdan ger fel värden så den fettar på även efter gasen är släppt.
Edit] Hittade precis detta här http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=2854
"En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.
Sladd nummer två är jord till förvärmningen.
Den tredje sladden är Lambda-signalen.
Lambdasignalen är jordad via avgasröret.
Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.
Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.
Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.
Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.
När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den."
Senast redigerat av ZonaX (10 juni 2011)
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX