4467
Sök

Toyota Avensis 2003 - våldsamt motorknack

2 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Havererad Toyota Avensis 2003. Det började som ett dovt smatter (typ som kort fäst med klädnypa i cykelhjul) när jag hade gaspedalen i vissa lägen. Övergick rätt snabbt till att smattra hela tiden. Nån minut senare hade smattret ändrats till hårt metalliskt knack och det var bara att stanna efter motorvägen. Hela episoden tog kanske 4 minuter. Ingen hög temp. Inga varningslampor. Oljenivån ok.
Nån som har nån ide om vad det kan vara?

3 235 Inlägg
12 juni 2011
Verkade motorn svagare än vanligt?
Låter som lagerras. Tappa motorn på olja och se efter metallspån.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juni 2011
engolf skrev:
Verkade motorn svagare än vanligt?
Låter som lagerras. Tappa motorn på olja och se efter metallspån.

Jag håller med där, men hur långt har bilen gått och hur har servicen skötts?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

OUTLAW1
12 juni 2011
vevlager ras tippar jag på...kanske varit en kass topplockspackning med i spelet som gjort baileys olja och sedan har man bytt olja i tron om att problemen vart borta(ja givetvis har man bytt packning oxo).'vatten o lager funker inte ihop..kanske kört jävligt länge utan att byta oljan??

som sagt misskötsel tippar jag på..

2 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Tack för svar!
Jag vet inte om den var ovanligt slö. Lånad bil, första gången jag körde den. Illa!!!
Den har gått dryga 18 000 mil.
Det här med service har ägarna helt överlåtit till Toytoverkstaden.
Det har dock visat sig i efterhand att den service verkstaden gjort inte alltid varit så bra. De har tex bockat för att lampor är ok trots att de varit trasiga samt att de kollat bromsbelägg och att de var ok. Nån vecka senare var de dock helt utslitna och fick bytas av annan Toyotaverkstad på annan ort. Där ifrågasatte dom hur servicen var gjord på hemmaplan. Kanske har hemmaplansverkstaden även struntat i att kolla olja/byta olja m m?
Jag ska kolla i serviceboken och se vad de har skrivit att de kollat och åtgärdat de senaste åren.

En vän till mig ska hjälpa mig att kolla motorn. Vi börjar med att tappa oljan och kolla den som ni skrivit.

Sök