Saab 9000 2,3T, tappar kylvatten, vart?

Whoaster
12 juni 2011 · 23 Inlägg

Tjo, har en Saab som jag håller på bökar med, och den pissar ur sig kylvatten med avgaserna, däremot inget vatten i oljan vad jag kan se, möjligen tendenser till olja i vattnet däremot...

Jag tänkte direkt på topplockspackningen, men är det möjligt att vattnet i turbon går ut i avgaserna?, vad jag hört så ska det vara i princip omöjligt, är det någon som med säkerhet vet?
Jag släppte på bultarna mellan grenrör och turbo och startade, den pissar vatten där emellan också, och tänker jag rätt så borde väl inte kylvattnet (om det nu skulle komma från turbon) kunna gå bakvägen, mot avgaserna och ut före turbon?

Vore jävligt bra om någon visste, eller har något bra knep för att kolla om det är turbon som läcker eller inte, har ingen lust o släppa på toppen och byta packning, och så är det turbon som läcker... smile

need_4_boost
12 juni 2011 · 371 Inlägg

Tyvärr så är det topp packningen eller en spricka i toppen eller nå.
Trycksätt en cylinder i taget med kompressor och se hur det kommer bubbla i expansionskärlet.

Troligen så har du ett tändstift som är "renare" än dom andra med.

Senast redigerat av need_4_boost (12 juni 2011)

Whoaster
12 juni 2011 · 23 Inlägg

Ok, det var nog vad jag hoppades på med, både en toppackning och en beg. topp är ju billigare än en bättre beg turbo, baksidan av det hela är ju att det är mer jobb, men men.

Ska testa trycksätta som du sa!

Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang