3292
Sök

Ang kamremsbyte hur liten är eg remmen?

5 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Tjena!

Jag tänkte jag hugger er här som har lite koll på sånthär, det gäller min Volvo V40 T4 -98, och det är enl miltalet dags för byte av kamremmen på denna servicen, och eg ska den bytas var 5e år även om inte miltalet uppfylls som jag förstått det och det har passerats med några år.

Det jag undrar är hur sliten den eg är, är det superfarligt köra med den eller kan man köra lite till innan man gör bytet utan att oroa sig för mycket?

Det är så att kamaxellägesgivaren har "löst ut"/gått sönder och visas som felkod i bilen, det var av den anledningen som jag började fundera kring detta.

jag plockade bort kåpan och kikade lite på remmen och jag tycker den ser ok ut, inga sprickor och "taggarna" ser ut att vara ok skick.

Men försöker skicka med en bild här så kanske ni kan slänga ett öga på den om ni har tid?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1325615

mvh
johannes

huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2011
Bör vara "better safe than sorry" som gäller i det där fallet. Om du ändå överskridit intervallet så bör det nog vara dags. Åtminstone en sak mindre att oroa sig över wink

Såg inte ut att vara några konstigheter med remmen, men gummi blir ju torrt med tiden.

Så här såg min några månader gamla kamrem ut på min Volvo 740 som referens:

(filmklipp dvs)

Kan tilläggas att blir mycket billigare att byta kamremmen än att reparera ett eventuellt ventil-kolvhaveri
om remmen går av under körning. Kan tänka mig att en Volvoverkstad tar c:a 3000-3500kr för jobbet
och delarna.
Senast redigerat av steifan (13 juni 2011)

5 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Är absolut med på tanken better safe than worry, men mitt problem nu är att jag behöver ta en runda t&r till västkusten imorgon och det blir lite tight få in den på verkstaden å fixa detta innan dess och är tyvärr inte händig nog att skruva med det själv känner jag sad

Därav mer frågan om det är direkt dumt att göra den repan eller om det är mer eller mindre inga problem att köra några ytterligare mil sålänge inte remmen är sprucken eller ser dålig ut eller saknar "taggar" osv...

/johannes

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
Troligtvis går det bra ändå, men det är ju helt klart en chansning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2011
Kanske större chans att krocka än att kamremmen skulle gå av. hmm

Om du kör med bilen ändå normalt så borde väl remmen hålla även för
en lite längre körning. Borde inte vara några konstigheter. Men man
vet ju aldrig.. .. wink

5 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
tror som dig steifan å kör på de... det för bära eller brista smile nä men precis, farthållare å längre körning borde vara det minsta problemet, borde isf vara start/stop/stadstrafik/växlingar/tokgasningar å sånt som är farozonen så kör man lite piano ere nog lingo... jag kan återkomma med hur det gick smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
Hårda accelerationer & motorbromsningar bör undvikas. smile

564 Inlägg
13 juni 2011
Remmen är hel tills den inte är hel så att säga... att folk gissar på ett forum att remmen förmodligen kommer hålla ett tag till gör inte remmen bättre än vad den är.

Antingen håller du tummarna att den håller tills du får tid på verkstad eller så låter du bilen stå. Ganska enkelt. wink

Lycka till!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juni 2011
Det har ju hänt att remmar som ser fullt friska ut brister ändå, inte så dumt med stötstänger...

* Voff voff *
10 989 Inlägg
14 juni 2011
På en V40 jag hade för ett par år sedan gick spännrullen c:a 1500 mil INNAN remmen skulle bytas! Ventilhaveri... *suck*

Så helt säker kan man aldrig vara oavsett hur man gör...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 283 Inlägg
14 juni 2011
På min 740 byttes kamremmen för ca 4000 mil sen och den går utan problem. Anledningen till att detta är intressant är för att den byttes förra milleniumet(1999). Men den ska bytas så fort jag får cash och tid över smile
Rekommendationen att byta med viss mil/års intervall gör en ju inte 100% säker men riskerna för att den går av sänks nog rejält om man inte kör 2000-3000 extra på kamremmen.

Vet att på våran Skoda Octavia så har vi aldrig bytt kamremm, den har gått ca 19 000 mil nu lol

Slutsats, kamremmen kan hålla säkert mer än dubbla livslängden... men risken för att den inte gör det är nog stor smile
Senast redigerat av Vita_Vargen (14 juni 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 juni 2011
Kamremmen går alltid utan problem, tills den går av...Enda gången men kan få en hint om att nåt är på G är om spännrullen är på G...Jag råkade ut för ett gnisselljud ibland från kamremsregionen, som försvann, visade sig att spännrullen skurit o remmen gled mot densamma, ren tur att remmen höll så i flera hundra mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Blev ett byte av rem, spännrullar och vattenpump och hela skiten. Som ni säger, känns ju rätt gutt att ha bytt så kan man iaf vara lite trygg i att den rullar ett tag till smile

Sök