Vore kul att testa 1 ljudmärke all the way

TT-Avant
10 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Palicuse skrev:

jonash skrev:

Palicuse skrev:

Vad skiljer alpine, pioneer, kenwood och blaupunkt t.ex. jämfört mä andra märken som inte tillverkar allt.

Det som skiljer är att några tillverkar allt medans andra inte. Man kan ABSOLUT inte dra en sån generalisering hur det förhåller sig. Om var tar ett exempel, företag A kan ha skitbra kit för 1200spänn, mycket bättre än företag B. Men företag B's kit för 3500 sopar banan med företag A's kit i den klassen...

Det enda som gäller - och jag säger det för sista gången - ÄR ATT LYSSNA SJÄLV! Den som inte fattar det har en bit kvar...

mvh Jonas

Som ja sa förut. Det beror alltid på vad man betalar för. Men både Alpine o Pioneer är båda 2 bra märken. Men vilka märken klår dom i vad?.


När det gäller musiksmak så är det för allätare.

Snackar man HU i prisklassen så ligger de kanske i toppen. Men skall man in på steg m.m. så finns det många som  klår dem i sina prisklasser..
Men som sagt, det går inte ställa dem brevid varandra och säga att "den är bättre än den". för det är högst olika vilken man gillar

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 augusti 2006 · 2 353 Inlägg

Palicuse skrev:

jonash skrev:

Palicuse skrev:

Vad skiljer alpine, pioneer, kenwood och blaupunkt t.ex. jämfört mä andra märken som inte tillverkar allt.

Det som skiljer är att några tillverkar allt medans andra inte. Man kan ABSOLUT inte dra en sån generalisering hur det förhåller sig. Om var tar ett exempel, företag A kan ha skitbra kit för 1200spänn, mycket bättre än företag B. Men företag B's kit för 3500 sopar banan med företag A's kit i den klassen...

Det enda som gäller - och jag säger det för sista gången - ÄR ATT LYSSNA SJÄLV! Den som inte fattar det har en bit kvar...

mvh Jonas

Som ja sa förut. Det beror alltid på vad man betalar för. Men både Alpine o Pioneer är båda 2 bra märken. Men vilka märken klår dom i vad?.


När det gäller musiksmak så är det för allätare.

Du förstår inte vad jag försöker säga så jag lägger ner...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
freddan70 Team Tondöv
11 augusti 2006 · 649 Inlägg

Tiaz skrev:

freddan70 skrev:

Tiaz skrev:
Så vitt jag vet så gör focal inte steg och inte några HU.

Focal gör iofs steg, men inte HU..

Om nu HU:n MÅSTE vara i samma serie som resten skulle jag utan att tveka en sekund kört Alpine!
Om inte; en HU från Alpine, sen resten DLS!

Har du nån länk till vart man kan köpa Focal steg?

Är på väg in i Sverige, tror inte dom hittat hit än..
Men eftersom det känns lite som du misstror mig kan du kika här: http://www.focal.tm.fr/car/en/power/main.htm

Senast redigerat av freddan70 (11 augusti 2006)

TT-Avant
11 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

freddan70 skrev:

Tiaz skrev:

freddan70 skrev:

Focal gör iofs steg, men inte HU..

Om nu HU:n MÅSTE vara i samma serie som resten skulle jag utan att tveka en sekund kört Alpine!
Om inte; en HU från Alpine, sen resten DLS!

Har du nån länk till vart man kan köpa Focal steg?

Är på väg in i Sverige, tror inte dom hittat hit än..
Men eftersom det känns lite som du misstror mig kan du kika här: http://www.focal.tm.fr/car/en/power/main.htm

Nja, tror och tror..det va bara det att jag va själv nyfiken på det och har enbart hittat deras högtalare. sökte lite på nätet, men hitta inga steg.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
freddan70 Team Tondöv
11 augusti 2006 · 649 Inlägg

Vilken tur att jag bifogade en bra länk då..  :-)
Sen är det bara att kolla med Autoleads när dom kommer till Svedala!

gurenius
11 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Så vitt jag vet så gör focal inte steg och inte några HU.

Steg gör dom och de är riktigt trevliga! Hade premiär i Sverige alldeles nyligen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
11 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

gurenius skrev:

Så vitt jag vet så gör focal inte steg och inte några HU.

Steg gör dom och de är riktigt trevliga! Hade premiär i Sverige alldeles nyligen.

Jag kanske skulle läst hela tråden innan jag svarade om stegen. Hur som helst så vet jag att Ljudbyggaren har ett Focal-steg hemma i demo-stället. Ring och kolla!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
11 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Palicuse skrev:
Som ja sa förut. Det beror alltid på vad man betalar för. Men både Alpine o Pioneer är båda 2 bra märken. Men vilka märken klår dom i vad?.

Jadå, tittar du på värstingklasserna så kan du få de systemen att låta som du vill. Du behöver vara speciellt orolig över att ha valt "fel" märke.

Alpines F1-system är tillsammans med Pioneers nåt av det värsta du kan köpa. Det gäller allt från CD/DVD till steg och högtalare.

Som exempel kan nämnas att F1-steget kostar 36.000, ett 3-vägskit 26.000 och en DVD (utan skärm) med box 52.000. Pioneers grejor ligger i ungefär samma prisklass.

Inget av dessa är bättre än det andra rent kvalitétsmässigt. Det är andra faktorer som styr ett köp här som tex varumärke, design, ÅF etc. Precis som en bil så köps dessa system på känsla...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Palicuse
11 augusti 2006 · 1 129 Inlägg

jonash skrev:

Palicuse skrev:

jonash skrev:

Det som skiljer är att några tillverkar allt medans andra inte. Man kan ABSOLUT inte dra en sån generalisering hur det förhåller sig. Om var tar ett exempel, företag A kan ha skitbra kit för 1200spänn, mycket bättre än företag B. Men företag B's kit för 3500 sopar banan med företag A's kit i den klassen...

Det enda som gäller - och jag säger det för sista gången - ÄR ATT LYSSNA SJÄLV! Den som inte fattar det har en bit kvar...

mvh Jonas

Som ja sa förut. Det beror alltid på vad man betalar för. Men både Alpine o Pioneer är båda 2 bra märken. Men vilka märken klår dom i vad?.


När det gäller musiksmak så är det för allätare.

Du förstår inte vad jag försöker säga så jag lägger ner...

mvh Jonas

Jag förstår vad du menar.

Men orsaken till att ja skrev denna tråd var att ta redan på vad folk har för åsikter om att köra allt billjud i ett märke o vilket märke som dom tycker gör bättre ifrån sig när det gäller t.ex. renhet, effekt lr tålighet etc.


Visst är det väldigt svårt att säga vilket som gör bäst ifrån sig när det är många saker som måste stämma överens att man får bra ljud.


Om man ska tävla så kan det vara svårt att köra allt ljud i ett märke, men om man bara ska ha en bilstereo o nårra högtalare för att spela musik så tror ja inte att det blir nårra problem.

Roev Livin' loud
20 oktober 2006 · 25 Inlägg

Skall du köra ett märke rätt igenom så kör på Alpine.. Alpine har fint ljud och om man kollar på Type R basarna så får du ett riktigt bra tryck i basarna.. nya digitala steg som det absolut inte är något fel på enligt mitt eget tycke.. å ljuddelarna i en alpine stereo é väldigt fina..

Palicuse
21 oktober 2006 · 1 129 Inlägg

Jo, ja har funderat en del på de, men märket kostar enhel del att köra fullt ut big_smile. Så jag har oxå funderat på att prova pioneer som i sin tur är billigare. Men jag tror inte att ja kommer komma så jätte långt med märket om ja ska ha det till mer än att lyssna på musik.

Det är nog lika bra att köra allt utom stereo i samma märke lr oxå blanda allt.

Senast redigerat av Palicuse (21 oktober 2006)

No_Shame
21 oktober 2006 · 67 Inlägg

Jag har endast Sony Xplod i bilen

Inte värsta sorterna men de låter bra!
Huvudenhet: CDX-GT300
Framhögtalare: 6,5 och 5,25
Bakhögtalare: Trevägs 6*9
Steg: Sd-22x
Bas: 15"

Tycker jag har väldigt klart och fint ljud, med bra och ordentlig bas som inte viker sig direkt precis!

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!
Palicuse
21 oktober 2006 · 1 129 Inlägg

No_Shame skrev:
Jag har endast Sony Xplod i bilen

Inte värsta sorterna men de låter bra!
Huvudenhet: CDX-GT300
Framhögtalare: 6,5 och 5,25
Bakhögtalare: Trevägs 6*9
Steg: Sd-22x
Bas: 15"

Tycker jag har väldigt klart och fint ljud, med bra och ordentlig bas som inte viker sig direkt precis!

Hehe, jag har ingen aning om vad du har för bil men 15" lite för stort för mig big_smile.

Vet inte orsaken till det men jag har aldrig riktigt gillat sony inom billjud, men d märket kan säkert visa andra märken ett o annat.

No_Shame
21 oktober 2006 · 67 Inlägg

Palicuse skrev:

No_Shame skrev:
Jag har endast Sony Xplod i bilen

Inte värsta sorterna men de låter bra!
Huvudenhet: CDX-GT300
Framhögtalare: 6,5 och 5,25
Bakhögtalare: Trevägs 6*9
Steg: Sd-22x
Bas: 15"

Tycker jag har väldigt klart och fint ljud, med bra och ordentlig bas som inte viker sig direkt precis!

Hehe, jag har ingen aning om vad du har för bil men 15" lite för stort för mig big_smile.

Vet inte orsaken till det men jag har aldrig riktigt gillat sony inom billjud, men d märket kan säkert visa andra märken ett o annat.

Jo, jag har en Nissan Primera, Håller delvis med dig att 15" är ganska stort och vid snabb trance/techno hänger den inte riktigt med som den ska men då jag fick den av min far så får den hänga med ett tag!

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang