4465
Sök

900 T16 års 87, Går upp i temperatur. fel?

614 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag lite problem med min 900. Han går upp väldigt mycket i temperatur, Inte så att han börjar koka men om man tex står i en bilkö i 10 min så går tempmätaren hela vägen upp till röda området och sedan går automatfläktarna in och börjar kyla ner motorn så då blir han ju bättre.

Men jag vill ju få han att stanna på normaltemperatur hela tiden. (alltså att visaren ska stå still på mitten av tempmätaren)

Vad kan vara fel? varför går han upp så mycket i temp? Kylet som är kasst? tittar man på kylet så tycker jag att det ser relatift färskt ut men man vet ju aldrig.

Monterade ju även i vintras en 9000 IC framför kylet så den stryper väl lite av fartvinden när man kör men den borde väl inte strypa så pass mycket att motorn bli så varm att han går upp i röda området? (dock händer ju bara detta om man står still med bilen, kör man på tex motorväg så håller han sig lite lite över normaltemp på tempmätaren)

någon som har en ide vad som kan vara fel?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
misstänker skuren/trasig vattenpump!

Skulle kunna vara. på senaste tiden har även jag lagt märke till att hjulet som sitter fäst på vattenpumpen snurrar en aning snett "vobblar" lite fram och tillbaka och detta ser man speciellt när bilen står på tomgång.
Så ser ut som att något typ av lager där inne kan ha gett sig.

Så detta borde ju styrka din teori så jonnielahti big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Sök