Saab 9-5 års 01 ryker blått

turbodannis
18 juni 2011 · 86 Inlägg

Köpte en saab 9-5 års 01 förra veckan och nu har det kommit problem..!!
Åkte från Linköping igår och skulle till uppsala men kom bara till stockholm.
Satt fast i alla dessa jävla bilköer och fick syn bakåt att det rök väldigt mycke blått om min bil, ryker på tomgång och även när jag gasar.
om jag stänger av bilen och väntar tills den blir lite kall och sedan startar så ryker det inget, men efter ett ca 2 min så börjar det ryka.

Det sitter ny turbo på som är ca 6 månader gammal.

Och frågan är. vad kan det va för fel.?
turbo, vevhusventlation.?


vad tror ni.?







Väldigt väldigt tacksam för svar.

eXe
18 juni 2011 · 230 Inlägg

Byt vevhusventlation.

Volvo 242 "M50in" (1975)
9tusen Lallare
18 juni 2011 · 36 Inlägg

Skulle också gissa på vevhusventilationen smile

Don't forget to bring a towel!
Saab 9-3 Aero SS "Gagnefstajl" (2003)
werik
18 juni 2011 · 144 Inlägg

Turbon kan ju även vara slut igen, beror på vem som gjorde arbetet. Kör man igång bilen direkt efter turbobyte utan att ha kört runt startmotorn ett tag för att få in olja i turbon, ja då kan den ta onödigt mycket stryk med kortad livslängd som följd.
Rasade förra turbon pga igensatt vevhusventilation med igensatt sil som följd så dröjer det inte länge innan nästa turbo också pajar pga. dålig smörjning.
Om du vill kontrollera turbon så kan kan du ta av sugröret och känna på impellern, den ska inte glappa något i sidled.

En annan gissning skulle vara kolvringarna...

Tänds oljelampan vid kraftiga svängar eller tvärnitar?
Har bilen den senaste vevhusventilationen?

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
turbodannis
18 juni 2011 · 86 Inlägg

werik skrev:
Turbon kan ju även vara slut igen, beror på vem som gjorde arbetet. Kör man igång bilen direkt efter turbobyte utan att ha kört runt startmotorn ett tag för att få in olja i turbon, ja då kan den ta onödigt mycket stryk med kortad livslängd som följd.
Rasade förra turbon pga igensatt vevhusventilation med igensatt sil som följd så dröjer det inte länge innan nästa turbo också pajar pga. dålig smörjning.
Om du vill kontrollera turbon så kan kan du ta av sugröret och känna på impellern, den ska inte glappa något i sidled.

En annan gissning skulle vara kolvringarna...

Tänds oljelampan vid kraftiga svängar eller tvärnitar?
Har bilen den senaste vevhusventilationen?

tack för svar. den har den nya vevhusv. ingen lampa tänds vid kraftig sväng eller nått.

turbodannis
18 juni 2011 · 86 Inlägg

eXe skrev:
Byt vevhusventlation.

tack för svar. byter jag slangarna plus själva vevhusventlation behållaren eller hur man ska förklara.?
sitter den under insuget.?

Dennis-
18 juni 2011 · 23 Inlägg

Jag gissar på turbon!

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg
stoltosmart
18 juni 2011 · 885 Inlägg

Blå rök lika med att turbon e slut

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
ascona-tic
18 juni 2011 · 1 497 Inlägg

Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
turbodannis
19 juni 2011 · 86 Inlägg

ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

birka76 BASS GLAD
19 juni 2011 · 1 381 Inlägg

Du skulle köpt dej en riktig bil=)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
ascona-tic
19 juni 2011 · 1 497 Inlägg

turbodannis skrev:

ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen är där oljepluggen sitter för att tömma ut motoroljan.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 juni 2011 · 1 594 Inlägg

turbodannis skrev:

ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
micke-opel
19 juni 2011 · 562 Inlägg

hotrodder skrev:

turbodannis skrev:

ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

9-5 Aero Sedan -05
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 juni 2011 · 1 594 Inlägg

micke-opel skrev:

hotrodder skrev:

turbodannis skrev:
tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Senast redigerat av hotrodder (19 juni 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
micke-opel
19 juni 2011 · 562 Inlägg

hotrodder skrev:

micke-opel skrev:

hotrodder skrev:
Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!

Senast redigerat av micke-opel (19 juni 2011)

9-5 Aero Sedan -05
R00S
19 juni 2011 · 45 Inlägg

stoltosmart skrev:
Blå rök lika med att turbon e slut

Finns fler orsaker..

B-Body rules
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 juni 2011 · 1 594 Inlägg

micke-opel skrev:

hotrodder skrev:

micke-opel skrev:
De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!

Redan fixat!
http://www.geting.se/image.php/309771-Skarmklipp.JPG

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
micke-opel
19 juni 2011 · 562 Inlägg

hotrodder skrev:

micke-opel skrev:

hotrodder skrev:

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!

Redan fixat!
http://www.geting.se/image.php/309771-Skarmklipp.JPG

Schysst smile får se om man dyker på det där i framtiden någon gång då.. smile

9-5 Aero Sedan -05
Greatsnyggo saabtok
19 juni 2011 · 1 306 Inlägg

birka76 skrev:
Du skulle köpt dej en riktig bil=)

De  hjälper han säkert  jätte  mycket  pucko!!!   vevhus eller  turbo  skulle ja tippa på

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang