5828
Sök

Bmw E36 325i startar ej

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Gäller en Bmw E36, 325i 1992 med M50B25 motor..

Helt plötsligt en dag så körde jag ner på en lite ojämn markbit (vet ej om det är relaterat till felet).. så "haka bilen till" när jag körde, liksom typ stanna av lite.. okej tänkte jag och körde vidare, sen senare så tände olje och batterilampan och bilen dog kanske 1 mil senare.. jag starta igen och kunde köra hem utan problem.. bilen gick alltså som vanligt, inga konstigheter..

Dagen efter så är bilen helt död, går inte att starta osv..

Startmotorn går bra och är nybytt, man hör att batteriet är bra osv när man drar runt startmotorn.. generatorn är nybytt...

Däremot vet jag inte hur bränslepumpen låter på dessa bilar då man har tändningen igång? för jag tror inte jag hör någon bränslepump iaf! kan det vara så att pumpen lagt av? eller är det reläet som lagt av?? men varför skulle de lägga av bara sådär i.s.f?

Vad är det jag borde titta på för att få igång bilen? Felet kom ju väldigt plötsligt bara sådär... så de borde ju inte vara tex. tändstift som är dåliga då hade de ju inte kommit bara så tvärt?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Lumik (18 juni 2011)

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 juni 2011
Kollat stiften? Kompressiontestat?

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Kollat stiften? Kompressiontestat?

Nää, utgick från att de inte är de eftersom de hände så tvärt och att bilen gick klockrent precis innan den sluta starta =/ verkade inte så troligt.. men kan kolla de såklart!

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 juni 2011
Kolla om stiften är blöta, isåfall har du problem med tändningen. Är de torra så har du troligen gnista. Kan vara kamaxelgivaren med.

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Kolla om stiften är blöta, isåfall har du problem med tändningen. Är de torra så har du troligen gnista. Kan vara kamaxelgivaren med.

Jag ska titta på tändningen imorrn, lägga tändstiftet i hatt mot jord och se om de kommer nån gnista.. är de gnista är de väl soppan.. aaa, men när jag montera loss fuel rail nyss så forsa de ur massa soppa ur den, så antagligen får den soppa?? tongue

aja, vi får se imorrn då... jag orkar inte skruva mer idag.. helt slut =P tack för dina tips

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 juni 2011
Du har troligen soppa fram till spridarna då, men om de öppnar är en annan sak. Så det kan t ex vara kamaxelgivaren eller triggergivaren. För är nån av dom kassa så vet inte sprutet om motorn går runt. Då skickar den varken gnista eller soppa.

Det är samma här, motorn på 525:an är åt helvete nu tongue

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Du har troligen soppa fram till spridarna då, men om de öppnar är en annan sak. Så det kan t ex vara kamaxelgivaren eller triggergivaren. För är nån av dom kassa så vet inte sprutet om motorn går runt. Då skickar den varken gnista eller soppa.

Det är samma här, motorn på 525:an är åt helvete nu tongue

Okej, hmm.. jag drog runt motorn typ jättefort för att se så startmotorn gick med spridarna hängandes i luften, kom ingen soppa ur dem då.. hur fort öppnar dem?

Jasså =/ ?? vad har du för bekymmer?

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 juni 2011
Vet inte hur snabbt dem öppnar, men rätt kvickt ska det ju va.

Mina kolvringar eller toppackningen är åt helvete, så blir no more bmw-turbo för mig.

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:

Mina kolvringar eller toppackningen är åt helvete, så blir no more bmw-turbo för mig.

Vad tråkigt =/ så du ger upp ? vad ska du göra istället? sad

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 juni 2011
Lumik skrev:
Marcus_89 skrev:

Vad tråkigt =/ så du ger upp ? vad ska du göra istället? sad

Jäkligt trist är det. Men smällar man får ta. Jag har inte pengar till att bygga ny turbomotor. Så det får bli att sälja av turbogrejerna och sen renovera eller köpa en bra beg motor som man sen stoppar i. Så har man den som vinteråk sen. Så jag ger upp turbobyggandet, har jävlats för mkt och till slut rasar det hmm

Så ska spara till ngt kul till nästa sommar istället.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
För att återgå till min ursprungliga fråga... idag testade jag tändningen genom att hålla tändkabeln med stift i mot jord och drog runt startmotorn osv.. fick ingen gnista alls! så det verkar vara tändningen som glappar nånstans...

Då är min fråga.. vart börjar jag titta? antagligen är det ett glapp om man läser min beskrivning i första inlägget... =/ Jag har ingen aning vart jag ska börja.. men gnista får den ej, och tändstiften luktade lite bensin efter jag drog runt motorn lite, så den verkar iaf få bensin..

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Eftersom ingen av stiften ger gnista så kan det ju inte vara tändspolarna. Jag hade kollat och mätt upp triggergivaren, alternativt kamaxelgivaren med. Annars är det att följa upp kablarna och kolla.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Eftersom ingen av stiften ger gnista så kan det ju inte vara tändspolarna. Jag hade kollat och mätt upp triggergivaren, alternativt kamaxelgivaren med. Annars är det att följa upp kablarna och kolla.

Mm jag kolla gnista på 2 stift, antar att jag inte behöver kolla alla 6 då..

roll Vart sitter trigger och kamaxelgivaren? tongue måste jag bort med insuget och allt skit igen =/ ?

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Klart det är ju inte fel att kolla gnistan på alla. Kamaxelgivaren sitter ovanför oljefilterhuset i toppen. Triggergivaren sitter vid triggerhjulet som sitter på vevaxeln. Precis neranför termostathuset

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Klart det är ju inte fel att kolla gnistan på alla. Kamaxelgivaren sitter ovanför oljefilterhuset i toppen. Triggergivaren sitter vid triggerhjulet som sitter på vevaxeln. Precis neranför termostathuset

Okej, kanske en dum fråga.. men hur mäter jag upp dem exakt? ska jag skruva ur dem lite och mäta emellan eller :S ? hmm...

The legendary

6 704 Inlägg
19 juni 2011
Lumik skrev:
Marcus_89 skrev:

Okej, kanske en dum fråga.. men hur mäter jag upp dem exakt? ska jag skruva ur dem lite och mäta emellan eller :S ? hmm...

Mät resistansen i den, sen vrid runt motorn med starten, ska ska ligga ganska bra högt i resistans ( Var ~2.4K ohm i 340n på vevaxelgivaren ) ändras resistansen inte är de paja

De/Dem

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Lumik skrev:
Marcus_89 skrev:

Mät resistansen i den, sen vrid runt motorn med starten, ska ska ligga ganska bra högt i resistans ( Var ~2.4K ohm i 340n på vevaxelgivaren ) ändras resistansen inte är de paja

Okej, så jag lossar givarna och mäter resistansen på dem smile

Nån som har en bild på dem så jag kan lokalisera dem på motorn?

Sen drar jag ut och mäter lite.. så får vi se vad som händer :o
Senast redigerat av Lumik (19 juni 2011)

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Nej, lossa inte. Ha givaren monterad och mät i kontakten. Dra runt motorn och kolla värdet smile

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Nej, lossa inte. Ha givaren monterad och mät i kontakten. Dra runt motorn och kolla värdet smile

Aha! men kommer inte strömmen från kontakten till --> givaren? roll

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Givaren ändrar resistansen när motorn går runt. T ex triggergivaren ändrar resistansen när triggerhjulet snurrar, du kommer fatta när du ser det smile Resistansmätning gör man aldrig med spänning på. Givaren skickar sen värdet till sprutet som talar om att motorn går runt.

Så ha givaren monterad, mät den och notera värdet. Sen drar du runt motorn med hjälp av startmotorn och kolla värdet. Ta gärna nån till hjälp som kan köra på startmotorn åt dig.

Sök