5837
Sök

Bmw E36 325i startar ej

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Givaren ändrar resistansen när motorn går runt. T ex triggergivaren ändrar resistansen när triggerhjulet snurrar, du kommer fatta när du ser det smile Resistansmätning gör man aldrig med spänning på. Givaren skickar sen värdet till sprutet som talar om att motorn går runt.

Så ha givaren monterad, mät den och notera värdet. Sen drar du runt motorn med hjälp av startmotorn och kolla värdet. Ta gärna nån till hjälp som kan köra på startmotorn åt dig.

Jag kommer strax med resultat, drar ut och mäter lite smile tack för all hjälp

The legendary

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Till att börja med mätte jag i kabeln som går till Givaren, alltså i slutet av kabeln på kontakten.. Mätte mellan 2 piggar i den för att få fram resultat..

på kamaxelgivaren fick jag 1229 med tändningen påslagen, sen när jag försökte starta pendlade den mellan typ 1100-1500 ibland nere på 800 oxå, så något hände iaf..

På vevaxelgivaren fick jag inte fram något resultat , varken med tändning på eller avslagen, jag försökte mäta på alla piggar osv.. kan jag ha mätt fel eller är det isf den som är pajj eftersom jag inte fick några siffror på den?

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Du kopplade alltså loss kontakterna som går till givarna? Sen mätte du?

För du ska inte resistansmäta med dom inkopplade och spänning på. Iom att du skrev att du ahde tändningen på. Värde ska du få ut på kamaxelgivaren med, men får du absolut inte ut ngt så verkar det ju som om den är kass.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Du kopplade alltså loss kontakterna som går till givarna? Sen mätte du?

För du ska inte resistansmäta med dom inkopplade och spänning på. Iom att du skrev att du ahde tändningen på. Värde ska du få ut på kamaxelgivaren med, men får du absolut inte ut ngt så verkar det ju som om den är kass.

Jag kopplade loss kontakten och mätte på kontakten som sitter på kabeln som går till givaren.. dvs INTE på kontakten som går vidare ner där vid motorn till..

Japp, mätte med tändning på och sen även när jag försökte starta motorn... Kamaxelgivaren gav ju ett värde på typ 1229 och sen 1100-1500 pendlande vid startförsök..

På Vevaxelgivaren fick jag ingenting hur jag än försökte..

Men vi säger hypotetiskt att vevaxelgivaren har gått sönder, hur kan den för det första bara gå sönder helt tvärt?? och hur kommer de sig att den funkade lite först och sen la av tills dagen efter ? :S verkar ju konstigt?

samt.. är detta samma givare som jag ska ha till M50 ? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=18610349 , länken är från en m52 vanos

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Jag blev lite konfunderad när du sa att du hade mätt med tändningen på. Blev osäker på om du verkligen hade fattat rätt. Men det hade du då.

Snackar du Ohm eller K Ohm? Iofs har inte det nån större betydelse då värdet förändrades.

Jadu, elektronik är elektronik. Det håller inte i all evighet. Var väl glapp och sen gav den upp. Inte lätt för oss att svara på tongue

Ang om det är samma så borde det vara det. Men kolla realoem.com eller bmwfans.info om det är samma givare.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Jag blev lite konfunderad när du sa att du hade mätt med tändningen på. Blev osäker på om du verkligen hade fattat rätt. Men det hade du då.

Snackar du Ohm eller K Ohm? Iofs har inte det nån större betydelse då värdet förändrades.

Jadu, elektronik är elektronik. Det håller inte i all evighet. Var väl glapp och sen gav den upp. Inte lätt för oss att svara på tongue

Ang om det är samma så borde det vara det. Men kolla realoem.com eller bmwfans.info om det är samma givare.

Okej, jaa.. jag ställde min multimeter på (2000), men somsagt, spelar ju ingen direkt roll vad jag ställer den på då jag fick värde..

Konstigt det där alltså, jag hoppas verkligen att det är den.. verkar ju så iaf om den ska visa värde när bilen inte är igång.. Googlat runt lite och hittar inget direkt svar på vilken givare jag ska ha.. =/ Schmiedmann verkar sälja en del, fast inte till just min bil (typiskt)..

Någon som vet vilken givare jag ska ha och vart jag kan få tag i den??

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Bmw handlare har, säkert meca och mekonomen med

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Helt klart, men bmw har sjuuuuka priser =/ jag är väldigt fattig smile och är det inte den som är felet så blir det ju lite surt..

The legendary

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Konstigt att det står "Vevaxelgivare" på vissa och "Puls generator crankshaft" på den som är rätt?

En till fråga då, jag var precis ute och dubbelkolla värdet... fick inget nu heller.. så jag tänkte ta loss givaren, först tog jag ju loss insex-bulten.. men sen då??? jag ryckte som ett djur i den och den rörde sig inte en millimeter... vad är grejjen? tongue

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Svenska och sen står det på utrikiska vettu wink

Du får ju ta i lite tongue

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Aaa tyckte bara de var skumt smile

Ta i lite gjorde jag, fyfan tongue höll på att dra av armen ... får väl på med 5-56, kan man ev. bända på vevaxelhjulet under eller riskerar man att sabba de då? Verkar inte vilja lossna iaf tongue

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Vålda tongue Men var lite rädd om triggerhjulet.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Vålda tongue Men var lite rädd om triggerhjulet.

Okej, tack för all hjälp.. nu har jag beställt kabeln så får vi se om det hjälper.. ber till bilguden nu smile

Får ut och vålda när kabeln är hemma... cool

En grejj bara..finns de inget relä eller säkring eller va de nu kan heta som också går till den kabeln?
Senast redigerat av Lumik (19 juni 2011)

The legendary

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juni 2011
Lugnt, iom att det är en givare så går den troligen direkt till boxen.

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Lugnt, iom att det är en givare så går den troligen direkt till boxen.

Okidoki, alltid lär man sig något nytt.. hmm

The legendary

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Jag har ingen aning om hur jag ska få loss Vevaxel-givarean... jag har tagit i så jag nästan spytt, använt 1 liter 5-56, bankat och slagit som fan... och då kan jag tillägga att jag är rätt stark då jag tränat på gym varje dag i typ 6år?! tongue Finns det inget knep?? är ju skitsvårt att komma åt där oxå...

nästa steg blir att plocka ner hela fronten!?

The legendary

Forummoderator
18 365 Inlägg
19 juni 2011
Prova att starta när nån sprutar startgas in i insuget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Däcksvarvare
227 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

För sent för det nu, har börjat demolera vevaxelgivaren som inte fungerade.. däremot så behöver jag veta nått knep att få bort den, vill verkligen inte loss... funderar på att köpa en gasbrännare på biltema som värmer cirka 1750grader.. är det ett smart alternativ att försöka med?

The legendary

Forummoderator
18 365 Inlägg
19 juni 2011
Lumik skrev:
Dieselsmurfen skrev:

För sent för det nu, har börjat demolera vevaxelgivaren som inte fungerade.. däremot så behöver jag veta nått knep att få bort den, vill verkligen inte loss... funderar på att köpa en gasbrännare på biltema som värmer cirka 1750grader.. är det ett smart alternativ att försöka med?

Det vettefan. Tänkte mest på att utesluta bränslepump/matningsproblem av bränsle.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök