Var ska man bo/inte bo i Eskilstuna

jonas_ahman
19 juni 2011 · 309 Inlägg

Ska röra mig nedåt landet nästa år och har siktet inställt på Eskilstuna, men vart ska man söka/inte söka lägenhet där?
Har kikat runt en del men bäst koll har väl de som bor därnere, så ös på med förslag på bra/dåliga stadsdelar!

Läser och släcker felkoder. pm för info
Fimp3n Random
20 juni 2011 · 480 Inlägg

Inte så mycket som funkar att bo i den staden. Om det inte är villa då.

Men är du inte kräsen så är området runt sjukhuset okej. Östermalm funkar också. Dock skabbiga lägenheter där. Stenby funkar. Dock börjar dom få lite "skit" där.

Torshälla funkar också. Men finns lite trash där med. Snopptorp, Skogsängen och Viptorp börjar bli väldigt dåligt också. Men om du inte är kräsen go ahead.

Undvik framförallt Årby, Skiftinge, Lagersberg, Råbertstorp, Fröslunda, Myrtorp, Nyfors.

Det jag kommer på just nu. Inte bott där på nått år nu. Men tror inte det har ändrats så mycket.

Skulle dock rekommendera dig att bosätta sig i en annan stad än just Eskilstuna. Finns ju några runt om.

Germax
20 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har varit i E-tuna en gång, mitt intryck va att det va en skitig stad påväg utför.
Påtagligt tråkig stad med grå betonghus överallt.

onej84
20 juni 2011 · 1 854 Inlägg

Fimp3n skrev:
Inte så mycket som funkar att bo i den staden. Om det inte är villa då.

Men är du inte kräsen så är området runt sjukhuset okej. Östermalm funkar också. Dock skabbiga lägenheter där. Stenby funkar. Dock börjar dom få lite "skit" där.

Torshälla funkar också. Men finns lite trash där med. Snopptorp, Skogsängen och Viptorp börjar bli väldigt dåligt också. Men om du inte är kräsen go ahead.

Undvik framförallt Årby, Skiftinge, Lagersberg, Råbertstorp, Fröslunda, Myrtorp, Nyfors.

Det jag kommer på just nu. Inte bott där på nått år nu. Men tror inte det har ändrats så mycket.

Skulle dock rekommendera dig att bosätta sig i en annan stad än just Eskilstuna. Finns ju några runt om.

Torshälla är lugnt, jag har bott här i 27 år och tänker nog inte flytta på ett bra tag.
Dock så kan vissa delar av krusgårn va dåliga.

RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Dom få lägenheterna som finns i Hällby är väl det bästa om man ska hyra? Där får man ha bilen ifred, nästa alternativ är väl Torshälla.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
jonas_ahman
22 juni 2011 · 309 Inlägg

tackar för tipsen!  ja det är hyres som gäller till en början. hällby hittar jag inte, är det samma som hällbybrunn?

inga fler som har tips? ju fler desto bättre !

Läser och släcker felkoder. pm för info
RD_87 Skrotsamlare
22 juni 2011 · 4 031 Inlägg

jonas_ahman skrev:
tackar för tipsen!  ja det är hyres som gäller till en början. hällby hittar jag inte, är det samma som hällbybrunn?

inga fler som har tips? ju fler desto bättre !

Japp, det är samma som hällbybrunn. Vi infödingar säger aldrig hela, tänkte inte på det. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Phed
22 juni 2011 · 242 Inlägg

Han som svarar först med att östermalm och söder skulle vara kasst är helt ute och cyklar. Har bott i alla vädersträck, även torshälla och väljer att lyfta just söder till skyarna. Kolla efter lgh runt eskilsgatan, lohegatan, eskilsparken mfl runt det området så kommer du garanterat bli nöjd. Östermalm, där har du uttermarksgatan som är riktigt sweet. Annars skulle jag säga att övre nyfors och även mitt i nyfors är rätt skönt, det händer inte mkt och människorna som bor där är jävligt trevliga och sköter sig. Pundarna håller till på bellmansplan, du vill inte ens besöka det området utan hagelgevär och säpovakter i krigsformation framför dig.

Torshälla, det är ett riktigt skitställe, jag lider med stackarna som inte lyckats ta sig bort från knarkar/WT-hålan när vuxen ålder nåtts.

Nordic_viper
22 juni 2011 · 41 Inlägg

Nja, beror på vart i Torshälla man kollar... Krusgården är väl inte ett så väldigt bra ställe att slå sig till bo på.

Fimp3n Random
22 juni 2011 · 480 Inlägg

Gissar att det är mig du menar när du säger "att östermalm och söder skulle vara kasst är helt ute och cyklar". Sa aldrig att det var kasst. Sa att det var Skabbiga lägenheter. STOR skillnad. Även jag har bott överallt i stan och är uppvuxen där. Har bra koll vart pundarna, graffarna, alkisarna bor osv.

Enda stället jag inte har koll på så bra är Torshälla. Har bara hört från bekanta hur det stället är.

Men säger det igen. Det finns betydligt bättre städer runt om kring än Eskilstuna.

Phed
22 juni 2011 · 242 Inlägg

Nordic_viper skrev:
Nja, beror på vart i Torshälla man kollar... Krusgården är väl inte ett så väldigt bra ställe att slå sig till bo på.

Nej, men oavsett vilken affär man handlar i, måste man armbågas med diverse slödder, vilket väldigt stor del av innevånarna är. På sommaren är östra torget en jävla skymf mot torshällas arv. Ska man öht bo "i" torshälla är det villa i roxnäs, kogne, mälarbaden eller typ mälby/ängsholmen som gäller, annars är det en brokig skara människor som trängs i villaghettot glömsta, barnområdet säby kontra socialfallstäta edvardslund och det knarkberikade krusgården upp mot riktargatan. Gamla delen med stora/lilla gatan kan man tro är fina om man tittar på vad hyrorna står i, men ack så fel och trist det blir när man inser att området runt om hamnen är ännu värre än alla andra tillsammans.

Allvarligt, Torshälla ska du inte bo i, det är riktigt vidrigt.

Phed
22 juni 2011 · 242 Inlägg

Fimp3n skrev:
Gissar att det är mig du menar när du säger "att östermalm och söder skulle vara kasst är helt ute och cyklar". Sa aldrig att det var kasst. Sa att det var Skabbiga lägenheter. STOR skillnad. Även jag har bott överallt i stan och är uppvuxen där. Har bra koll vart pundarna, graffarna, alkisarna bor osv.

Enda stället jag inte har koll på så bra är Torshälla. Har bara hört från bekanta hur det stället är.

Men säger det igen. Det finns betydligt bättre städer runt om kring än Eskilstuna.

Langa fram lite namn på gatorna du bott på så vet han vilka lgh man INTE ska kika på istället för att döma ut ett helt område.

Fimp3n Random
23 juni 2011 · 480 Inlägg

Okej kanske fel att säga att hela Östermalm är dåligt.. Men om jag omformulerar mig istället så.

Hade en lägenhet ovanför Pizzeria Roma ett tag. Var riktigt skabbig. Dom renoverade dock mitt badrum (pga mögel. Kom tilllbaka efter ett tag dock) och då fick man låna ett badrum i en dom lägenheterna som fanns bredvid. Lika skabbigt där. Dörrar som faller isär typ, 300 hål i väggarna, Dålig lukt i rummen osv. Här fick jag också översvämning i källaren. Så fick div saker förstörda.

Efter det så flyttade jag till gatan mitt emot Roma pga att jag tröttnade på lägenheten. Var okej att bo i men inte mer.

Hade polare som bodde närmre Skogsängen. Lägenhet nära statoil. Faktiskt okej lägenhet men lite mycket aktiviteter på kvällarna.

Efter det bodde jag nått år hos en privatvärd länge bort på klostergatan. Mitt emot dom nya husen. Riktigt fräsh lägenhet. Flyttade pga att jag köpte hus efter det.

Polare som bor nära lidl på Östermalm? (vet inte om det räknas som Östermalm där). Iallafall hans lgh är nog inte renoverad på 15+ år.

Lite av min erfarenhet av HYRES lägenheterna runt Östermalm.. Har dock inte bott på vissa ställen på ett par år. Så KAN ju ha ändrat på sig rätt rejält.

Senast redigerat av Fimp3n (23 juni 2011)

Phed
23 juni 2011 · 242 Inlägg

Det förklarar allting i dina åsikter faktiskt. Lgh mitt emot roma och dem ovanför ÄR skabbiga. Jag har iofs endast haft privata hyresvärdar, dels på norr, sen vasavägen, eskilsgatan, djurgårdsvägen. Av dessa var det mest drag vid djurgårdsvägen, trots att medelutrop för villorna på den lilla gatan börjar på 5milj. Bor på tvärgatan mot vasavägen nu, aldrig varit med om ett lugnare område, dock privat hyresvärd som spelar in mkt.

Om TS vill ha nr till diverse privata hyresvärdar kan vi ta det i PM.

RD_87 Skrotsamlare
23 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Halva stan är ju hopplös, den andra halva är ju bara halv-illa, men jag står nog fast vid att Hällbybrunn är bland det bästa. Visst finns det dårar även där men de är iaf i minoritet.
men det finns ju som sagt en del fint på östermalm.
Lundbergs hade jävligt fina lägenheter på Snopptorpsgatan, bodde där för ett tag med morsan. Nackdelen är väl när man måste tala om för folk var man bor...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Phed
23 juni 2011 · 242 Inlägg

RD_87 skrev:
Halva stan är ju hopplös, den andra halva är ju bara halv-illa, men jag står nog fast vid att Hällbybrunn är bland det bästa. Visst finns det dårar även där men de är iaf i minoritet.
men det finns ju som sagt en del fint på östermalm.
Lundbergs hade jävligt fina lägenheter på Snopptorpsgatan, bodde där för ett tag med morsan. Nackdelen är väl när man måste tala om för folk var man bor...

Hällby är ett område för hillbillys och ligger så off-shore från city att det är lönlöst att flytta dit. Lgh-utbudet i Hällby gör att man är låst till det där riktigt sunkiga området bakom däckfirman, sunkigt, ja.

RD_87 Skrotsamlare
23 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Phed skrev:

RD_87 skrev:
Halva stan är ju hopplös, den andra halva är ju bara halv-illa, men jag står nog fast vid att Hällbybrunn är bland det bästa. Visst finns det dårar även där men de är iaf i minoritet.
men det finns ju som sagt en del fint på östermalm.
Lundbergs hade jävligt fina lägenheter på Snopptorpsgatan, bodde där för ett tag med morsan. Nackdelen är väl när man måste tala om för folk var man bor...

Hällby är ett område för hillbillys och ligger så off-shore från city att det är lönlöst att flytta dit. Lgh-utbudet i Hällby gör att man är låst till det där riktigt sunkiga området bakom däckfirman, sunkigt, ja.

Men nu är du väl ändå ute och cyklar? Är området nere vid däckfirman ens hällby, det är väl snarare ekeby? Det tar ju inte 15minuter in till stan, dessutom finns det ju buss typ 4ggr i timmen eller nåt, jag åker inte buss så jag har inte helkoll. Centralt i Eskilstuna känns liksom lite som centralt i Kolbäck, stan är helt enkelt för liten för att det ska finnas nån anledning att bo i mitten.
Värt att betänka är väl att Eskilstuna troligen har mest bilköer per invånare i hela världen? Det skulle iaf inte förvåna mig då stadens trafikplanerare troligen röker mer maja än hela Jamaica.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Germax
23 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Min uppfattning om Eskilstuna verkar stämma rätt bra verkar det som tongue

RD_87 Skrotsamlare
23 juni 2011 · 4 031 Inlägg

JapMax skrev:
Min uppfattning om Eskilstuna verkar stämma rätt bra verkar det som tongue

Ja för helvete! Inte är det någon höjdare direkt, men man är ju kvar ändå. Kompisar, familj, jobb osv håller en ju kvar, egentligen skulle jag vilja bo i en lite mer glesbefolkad del av landet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Nordic_viper
23 juni 2011 · 41 Inlägg

Tycker det är helt ok att bo här i Torshälla, om man ska jämföra med mitt förra boende i en annan stad. Jag har hittat mitt lilla hörn av lugn & ro, tills man får råd att flytta till en villa/gård på landet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang