8317
Sök

Rassel under bilen, bara i rullning? Vibrerande kopplingspedal?

5 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Jag har en Mercedes A-klass -99 med manuell växel. Bilen har snart gått 15 000 mil. Den fungerar fint bortsett från att den de senaste 1500 milen kommit ett läte från under bilen.

Jag har försökt att felsöka, detta är vad jag kan konstatera:

1. När bilen gått en stund och blivit varm kan man "känna" motorn i kopplingspedalen. Detta oavsett om man har växel i eller inte. Trycker man då pedalen i absolut botten så känns inget, men släpper man bara nån cm så känns lätta vibreringar. Svårt att förklara bättre än så.

2. Varvar jag motorn stillastående händer inget speciellt. Om jag däremot har en växel i och kör iväg "rasslar" det till under bilen 1-2 sekunder medan jag ger gas. Rasslet försvinner (eller hörs inte iaf) när jag färdas i konstant hastighet.

3. En riktigt konstig sak är att om jag kör med AC:n på kan känningarna i kopplingspedalen bli starkare och från stillastående till första växel kan jag känna hur det "skaver" till i pedalen. Detta sker inte på några andra växlar.

Jag har misstänkt urtrampningslager men är osäker, i ärlighetens namn vet jag inte ens hur det fungerar eller var det sitter.

Säg att det skulle vara detta, vad kan ett sådant byte kosta ungefär (icke märkesverkstad)? Jag har hört att man i samma veva brukar byta andra delar också?
Senast redigerat av sebrock (21 juni 2011)

Sök