Info om 2jz-gte och toyota supra mk4

drazen_gti
22 juni 2011 · 807 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

drazen_gti skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Nej inte i toppfart wink

Supran är riktigt bra och snygg! Men jag skulle valt en R34 GTT istället för en Supra.

nej ska man ha skyline så ska det vara en blå r34 gtr o inget annat! Min nästa bil btw, måste ha en sånsmile

Det är ju drömmen men långt ifrån Suprans prisklass/klass.

det är nästa stg för mig iaf:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
Snitch Ointresserad.
22 juni 2011 · 936 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Snitch skrev:
Vad Jag vill betala för en supra? Hmm..

Det beror givetvis på. En helt standard manuell, välservad osv skulle jag kunna ge 70 tusen för.

Men aldrig 150 för en med simpelt BPU på.

Dröm vidare kompis....

Tack för att du ger mig tillåtelse.

Teabag appreciation club.
RoberthR
22 juni 2011 · 345 Inlägg

Snitch skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Snitch skrev:
Vad Jag vill betala för en supra? Hmm..

Det beror givetvis på. En helt standard manuell, välservad osv skulle jag kunna ge 70 tusen för.

Men aldrig 150 för en med simpelt BPU på.

Dröm vidare kompis....

Tack för att du ger mig tillåtelse.

Du verkar inte ha så bra koll på supror va? eller bilar överlag?

150 000kr är ett bra pris för en supra som är manuell TT med relativt låga mil lägre än så och det är en förolämpning.

Supra Club Sweden
PerfectionR Japanese Engineering
22 juni 2011 · 690 Inlägg

Suprans orginal pris låg mellan 700 000-780 000, det är en ovanlig Japansk supersportbil och blir inte billigare än 150 000~

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
HEATSEEKER
23 juni 2011 · 198 Inlägg

Bara kör på, inget speciellt med dessa bilar, bara kolla runt på det vanliga.
Kolla efter en ifrån 93 och framåt.
Skulle kolla efter en manuel singelturbo, BPU räcker långt men du vet hur de e, mycke vill ha mer å då kostar ett vettigt turbokit 100-150k.

drazen_gti
23 juni 2011 · 807 Inlägg

HEATSEEKER skrev:
Bara kör på, inget speciellt med dessa bilar, bara kolla runt på det vanliga.
Kolla efter en ifrån 93 och framåt.
Skulle kolla efter en manuel singelturbo, BPU räcker långt men du vet hur de e, mycke vill ha mer å då kostar ett vettigt turbokit 100-150k.

inte för att vara taskig men du har fel hela vägen här! för det första så finns inte mk4 som 92 års modell så självklart blir det en 93a o uppåt. Sen så vill jag se det turbokittet som kostar 150 papp! Då pratar vi typ 1000hk smile

I'd rather die like a man, than live like a coward
PerfectionR Japanese Engineering
23 juni 2011 · 690 Inlägg

HEATSEEKER skrev:
Bara kör på, inget speciellt med dessa bilar, bara kolla runt på det vanliga.
Kolla efter en ifrån 93 och framåt.
Skulle kolla efter en manuel singelturbo, BPU räcker långt men du vet hur de e, mycke vill ha mer å då kostar ett vettigt turbokit 100-150k.

Ett vettigt turbo kit kostar inte 100-150tkr var fick du det ifrån? 150tkr är med hela bränslesystemet, kolvar, stakar, ARP bultar, packningar och kanske även lager.

Du kan köra en Supra med ett enkelt turbo kit + spridare + bränslepump + styrsystem och få ut 600-700hk om motorn är i bra skick ska  du gå längre så måste man börja spendera lite mer men mellan 600-700hk så ligger man inte på 150tkr

Boostlogic har riktigt bra turbokit enligt mig mer värda en de gamla HKS/Greddy kiten http://www.boostlogic.com/xcart/product … amp;page=1 3999 USD~26564 SEK

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Snitch Ointresserad.
24 juni 2011 · 936 Inlägg

RoberthR skrev:

Snitch skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Dröm vidare kompis....

Tack för att du ger mig tillåtelse.

Du verkar inte ha så bra koll på supror va? eller bilar överlag?

150 000kr är ett bra pris för en supra som är manuell TT med relativt låga mil lägre än så och det är en förolämpning.

Känns inte motiverat att du kritiserar mina bilkunskaper riktigt, eller va?

Det är väl klart att ni argumenterar om andrahandsvärdet, ni äger ju bilen i fråga och vill inte förlora nånting.

Och visst, jag är inte sämre än att jag kan förstå det. Jag hade inte heller vilja köpa en bil för 150 och sen bara få 80-90 vid eventuell försäljning.

Det verkar helt klart vara en bil där andahandsvärdet håller sig väldigt stadigt.

Vi får väl se, slutar väl att man får hosta upp 150 tusen för att få en i vettigt skick.

Teabag appreciation club.
vonU
25 juni 2011 · 93 Inlägg

Nu talar jag bara för mig själv, men jag skulle ha haft dessa krav på en supra.

Euro/Us/Uk-spec. Större bromsar, trevligare stolar framtill (jap har textil framtill). Sen skiljer kammar, spridare, turboaggregat och lite småprylar.

Årsmodell -95 till -97. -98 kom väl vvti motorn och den är inget för mig. Säkert en trevlig spis, har inga egna erfarenheter av den. Men utan vvti är det en sak mindre att bry sig om smile

Inga bucklor/rost. Hatar plåt/lackjobb smile

Kolla efter veck under huven, kryp gärna och kolla under bilen. Dom flesta suprorna är nog körda som dom är tänkt att brukas. Så många har nog varit med om avåkningar eller andra mindre olyckor. En bil som är rak och fin är gärna att föredra.

Lådan är i princip skottsäker, kan kännas lite grov när nu växlar. Men så länge du inte hör missljud så är det lugnt. DOCK om kopplingen är bytt så kan den låta illa. Vanligt med RPS koppling + alu svänghjul som låter illa, men är ingen fara ändå.

'Crankwalk' råkar vissa ut för. Håll inte ner kopplingen när du drar igång motorn. Vet inte vilka som har givaren där man måste koppla för att få startmotorn att slå till, men är den givaren bortplockad så visar de tecken på att tidigare ägare försökt förhindra 'crankwalk'.

Och framförallt, hur känns bilen när du står där bredvid den? Känns det inte bra, så köp den inte. Det kommer upp nya supror på annons hela tiden så stressa inte med ditt köp.

RoberthR
28 juni 2011 · 345 Inlägg

Snitch skrev:

RoberthR skrev:

Snitch skrev:

Tack för att du ger mig tillåtelse.

Du verkar inte ha så bra koll på supror va? eller bilar överlag?

150 000kr är ett bra pris för en supra som är manuell TT med relativt låga mil lägre än så och det är en förolämpning.

Känns inte motiverat att du kritiserar mina bilkunskaper riktigt, eller va?

Det är väl klart att ni argumenterar om andrahandsvärdet, ni äger ju bilen i fråga och vill inte förlora nånting.

Och visst, jag är inte sämre än att jag kan förstå det. Jag hade inte heller vilja köpa en bil för 150 och sen bara få 80-90 vid eventuell försäljning.

Det verkar helt klart vara en bil där andahandsvärdet håller sig väldigt stadigt.

Vi får väl se, slutar väl att man får hosta upp 150 tusen för att få en i vettigt skick.

Det känns väldigt motiverande att kritisera dig då du endast är villig att ge 70 000kr för en supra, det roliga är att det finns nog inte en enda kotte i detta avlånga land som skulle sälja en TT supra manuell för det priset utan mer skulle ta det som en förolämpning. Du kan få min för 70k dock endast chassit och med original fälgar....

Supra Club Sweden
PerfectionR Japanese Engineering
28 juni 2011 · 690 Inlägg

RoberthR skrev:

Snitch skrev:

RoberthR skrev:

Du verkar inte ha så bra koll på supror va? eller bilar överlag?

150 000kr är ett bra pris för en supra som är manuell TT med relativt låga mil lägre än så och det är en förolämpning.

Känns inte motiverat att du kritiserar mina bilkunskaper riktigt, eller va?

Det är väl klart att ni argumenterar om andrahandsvärdet, ni äger ju bilen i fråga och vill inte förlora nånting.

Och visst, jag är inte sämre än att jag kan förstå det. Jag hade inte heller vilja köpa en bil för 150 och sen bara få 80-90 vid eventuell försäljning.

Det verkar helt klart vara en bil där andahandsvärdet håller sig väldigt stadigt.

Vi får väl se, slutar väl att man får hosta upp 150 tusen för att få en i vettigt skick.

Det känns väldigt motiverande att kritisera dig då du endast är villig att ge 70 000kr för en supra, det roliga är att det finns nog inte en enda kotte i detta avlånga land som skulle sälja en TT supra manuell för det priset utan mer skulle ta det som en förolämpning. Du kan få min för 70k dock endast chassit och med original fälgar....

Hahahaha

+1

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
DanneJ
28 juni 2011 · 642 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Hej jag har lite funderingar på att köpa mig en toyota supra, men jag skulle vilja ha lite tips på va man ska titta på när det gäller motor låda chassie osv när man åker och tittar på än.

Jag har läst på wikipedia och lite överalt men jag skulle vilja höra eran åsikt om just denna bil

Tack i förhand: Dennis

För att snacka lite OnT, om du är sugen på Supra så har jag min ståendes i ett garage inte alltför långt från Tyresö ifall du vill känna och klämma lite och slippa massa forumtrams.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
PerfectionR Japanese Engineering
28 juni 2011 · 690 Inlägg

DanneJ skrev:

XL-Dempa skrev:
Hej jag har lite funderingar på att köpa mig en toyota supra, men jag skulle vilja ha lite tips på va man ska titta på när det gäller motor låda chassie osv när man åker och tittar på än.

Jag har läst på wikipedia och lite överalt men jag skulle vilja höra eran åsikt om just denna bil

Tack i förhand: Dennis

För att snacka lite OnT, om du är sugen på Supra så har jag min ståendes i ett garage inte alltför långt från Tyresö ifall du vill känna och klämma lite och slippa massa forumtrams.

Din är ju "One hell of a Supra" med dubbla 2835or!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Orangebullit Serviceledare Bravida Ventilation
28 juni 2011 · 191 Inlägg

Om vi kan släppa det här eviga tjatet om att supra är bättre än skyline och vise versa och istället fokusera på VAD man skall titta lite mer noga på om man är intresserad av ett objekt. Det jag lärt mig än så länge är väl att:

1. Rost i nederkant av bakrutan.
2. Singelsupror har visat sig ha en tendens att avliva främre packboxen (om den inte byts ut vid uppgraderingen såklart)
3. En NA-T kan inte gämföras med en Singelkonverterad TT Supra, svagare låda osv.
4. Lyssna efter missljud i turboaggregaten.

Sen kommer en ganska viktig fråga i samanhanget.. Vad skall du göra med bilen, strippen, bana, drifting eller helt enkelt bara ha en jävligt fin glidarbil med lite mos i?

Jag valde en högerstyrd automatsupra då jag bor i STHLMs området, en helt underbar glidarbil och med BPU+ så går den riktigt bra. Jag säger inte att en automatare på något sätt är bättre men det är mycket bil för pengarna.
Jag åkte på Strandvägen förra sommaren bakom en GT3a och INGEN reagerade på Porschen;)


Så tänk efter vad du skall använda bilen till, häftigare saker kostar mer, så enkelt är det:)

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
XL-Dempa
28 juni 2011 · 457 Inlägg

Jo det lät ju intressant så man får en uppfattning av vad det är för bil smile

DanneJ skrev:

XL-Dempa skrev:
Hej jag har lite funderingar på att köpa mig en toyota supra, men jag skulle vilja ha lite tips på va man ska titta på när det gäller motor låda chassie osv när man åker och tittar på än.

Jag har läst på wikipedia och lite överalt men jag skulle vilja höra eran åsikt om just denna bil

Tack i förhand: Dennis

För att snacka lite OnT, om du är sugen på Supra så har jag min ståendes i ett garage inte alltför långt från Tyresö ifall du vill känna och klämma lite och slippa massa forumtrams.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
DanneJ
29 juni 2011 · 642 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Jo det lät ju intressant så man får en uppfattning av vad det är för bil smile

DanneJ skrev:

XL-Dempa skrev:
Hej jag har lite funderingar på att köpa mig en toyota supra, men jag skulle vilja ha lite tips på va man ska titta på när det gäller motor låda chassie osv när man åker och tittar på än.

Jag har läst på wikipedia och lite överalt men jag skulle vilja höra eran åsikt om just denna bil

Tack i förhand: Dennis

För att snacka lite OnT, om du är sugen på Supra så har jag min ståendes i ett garage inte alltför långt från Tyresö ifall du vill känna och klämma lite och slippa massa forumtrams.

Bara dra iväg ett PM så kirrar vi något.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
aqulio
29 juni 2011 · 1 146 Inlägg

DanneJ skrev:

XL-Dempa skrev:
Jo det lät ju intressant så man får en uppfattning av vad det är för bil smile

DanneJ skrev:

För att snacka lite OnT, om du är sugen på Supra så har jag min ståendes i ett garage inte alltför långt från Tyresö ifall du vill känna och klämma lite och slippa massa forumtrams.

Bara dra iväg ett PM så kirrar vi något.

får man följa me smile
haha big_smile

Emilius Avstängd
29 juni 2011 · 1 714 Inlägg

Kom igen nu, det finns några Supra MkIV i landet.

Toyota Aristo JZS161. Googla.

Senast redigerat av Emilius (29 juni 2011)

iceman_21
29 juni 2011 ·

En av Sveriges finaste supror är till salu på blocket. 249k. Köp den, ett gott råd.

PerfectionR Japanese Engineering
29 juni 2011 · 690 Inlägg

Köp en Soarer eller Chaser (JZX100) finns så många Supror.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang