ABS krans av, byte av bromsskivor

fredolf
22 juni 2011 · 12 Inlägg

Är ny bilägare, även ny med styrlappen så jag kommer med lite 'dumma' frågor nu.
Kanske finns liknade frågor och svar i forumet, men inte hittat det sökt.
Till problemet...

Har nyligen fått en bil av mina föräldrar, saab 9-3.

Det som var känt innan jag tog över bilen var att bilens bromsar ej fungerade som de skulle. Har nu bett en kompis kolla på detta, visade sig att abskrans(ring?) var av. Så nu ska detta bytas samt även bromsskivor i bak som var vinda/skeva.

Jag undrar nu, var ska man köpa sina reservdelar, min bekant sa att jag kunde nöja mig med Biltemas produkter, men jag känner att det är lite riskabelt. De har kanske delar som är bra, o vissa delar mindre bra.

Har kollat runt på diverse sajter på nätet och funnit en tonvis av olika märken och priser.

Presenterar en liten lista här på saker jag ska köpa in, kanske ni kan ge synpunkter på dessa. Vad man ska tänka på med mera. Som jag nämde tidigare är jag inte så sugen på att köpa allt på Biltema, bromsbeläggen har jag hört ska vara mindre bra. Kan tillägga att jag inte ska köra rally med bilen.

Listan:

Bromsskivor bak  x2.
Drivknut vä fram.
skivbromsbelägg.

Hoppas någon vänlig själ har tid och lust o besvara dessa 'nybörjarfrågor'.
Och ja, min bekant jobbar som bilmek och anser att biltema fungerar bra till vanligt bilkörande... rätt eller fel ?

tack på förhand!

ThorskeN
22 juni 2011 · 287 Inlägg

Jag skulle köpt skivor samt drivknut på biltema, sedan belägg någon annanstans.
Just för biltemas belägg brukar inte alltid var så bra, men skivor och sådant brukar fungera mycket bra.

te_wik Forummoderator
22 juni 2011 · 12 813 Inlägg

www.skruvat.se verkar ha bra priser och bra kvalite annars.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (22 juni 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang