Hi-jackers - jag har en del frågor.

SoL Eigenbrötler
11 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

Hur fungerar hijackers, exakt? behöver man kompressor i bilen för att höja och sänka, eller hur funkar det?

Ser alla hi-jackers likadana ut, eller är det olika till olika bilsorter?

måste man bygga om halva bilen för att använda hi-jackers?

har man kvar de vanliga fjädrarna?

finns det hi-jackers till opel rekord/commodore 68-72 att köpa?

vart kan man köpa dem?

nackdelar med hijackers?

fördelar med hijackers?

lär mig allt jag behöver veta smile

Senast redigerat av Solstice (12 augusti 2006)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, vet inte allt man ja du behöver en kompressor...

Det finns ju olika märker och modeller, mer eller mindre extrema...

Beror på, ramen tar stryk och du måste kanske bygga om hjulhus osv... Beror helt på hur mkt du vill kunna göra med bilen...

Mkt tveksam till att det finns modellanpassade men det finns alltid några som går att anpassa...

cutlass
11 augusti 2006 · 383 Inlägg

Solstice skrev:
Hur fungerar hijackers, exakt? behöver man kompressor i bilen för att höja och sänka, eller hur funkar det?

Ser alla hi-jackers likadana ut, eller är det olika till olika bilsorter?

måste man bygga om halva bilen för att använda hi-jackers?

finns det hi-jackers till opel rekord/commodore 68-72 att köpa?

vart kan man köpa dem?

nackdelar med hijackers?

fördelar med hijackers?

lär mig allt jag behöver veta smile

finns det hi-jackers till opel rekord/commodore 68-72 att köpa? svar ja

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, vet inte allt man ja du behöver en kompressor...

Det finns ju olika märker och modeller, mer eller mindre extrema...

Beror på, ramen tar stryk och du måste kanske bygga om hjulhus osv... Beror helt på hur mkt du vill kunna göra med bilen...

Mkt tveksam till att det finns modellanpassade men det finns alltid några som går att anpassa...

jag vill bara ha den lika snygg som denna, mer behövs inte wink

http://www.garaget.org/archive/15678/13149/2221-1542-2463.jpg


jag ska inte bygga en bil man kan hoppa med, men det förstog du kanske?
för i så fall hade jag ju fråga om air rides eller hyraulik.

det är därför jag är tveksam till kompressorbehovet, men borde ju bara kunna ha en ventil där man fyller på luft när man ändå är på macken och tankar wink


vet någon VART man kan köpa till commodore/rekord?

Senast redigerat av Solstice (12 augusti 2006)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
StiFf Wankel
12 augusti 2006 · 1 080 Inlägg

sorry men jag blev lite nyfiken...vad är en hijacker? aldrig hört förut

MDS Västerås
Maizer
12 augusti 2006 ·

Inte jag heller?

THEBADGUY Gorgilus addictus
12 augusti 2006 · 4 737 Inlägg

StiFf skrev:
sorry men jag blev lite nyfiken...vad är en hijacker? aldrig hört förut

Om jag inte minns fel så är det väl höj och sänkbart chassi?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

hi jackers är luftstötdämpare som man sätter istället för standardstötsdämpare jag tror att man har kvar de vanliga fjädrarna, men är inte säker.

hi jackers ser ut så här:

http://www.truckpartsproshop.com/images/gabriel_hi_jackers_air_shocks_1.gif


som jag förstått det så fyller man dem med lämpligt lufttryck för att få önskad höjd på bilen.
det är inga "snabba grejer" utan bara möjligheten att ställa bilen till önskad höjd beroende på om man har tung last eller så.

det är INTE sådant som man använder på "hoppande lowriders" för då använder man sådana här luftbälgar: (istället för fjädrar)

http://hem.passagen.se/hydrozz/com/produkter/air/bild-12.jpg


men man kan ju som sagt avända hydraulik. men det är inte vad detta gäller...


hoppas någon kan hjälpa mig lite mer med detta...

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
stoota
12 augusti 2006 · 68 Inlägg

Du behöver ingen kompressor till Hijackers, på mina sitter det en ventil och en analog mätare som man ser trycket på inga konstigheter alls.
Finns väl inga direkta nackdelar vad jag kan komma på, däremot är dom ganska bra om man ska lasta bilen full med folk och inte vill ha "nedsutten merca stuket".

SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

stoota skrev:
Du behöver ingen kompressor till Hijackers, på mina sitter det en ventil och en analog mätare som man ser trycket på inga konstigheter alls.
Finns väl inga direkta nackdelar vad jag kan komma på, däremot är dom ganska bra om man ska lasta bilen full med folk och inte vill ha "nedsutten merca stuket".

betyder det att man måste dyka in i hjulhuset för att höja och sänka trycket?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
KarlNilsson Örebroare i exil
12 augusti 2006 · 970 Inlägg

Såg en herre som fyllde upp sina hi-jackers från bagageutrymmet på sin i övrigt helt vanligt ford escort, så det borde väl inte vara en omöjlighet att ordna så man slipper kravla in i hjulhuset var gång man ska justera trycket på dämparna.

Hej FRA!
SoL Eigenbrötler
13 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

740GL skrev:
Såg en herre som fyllde upp sina hi-jackers från bagageutrymmet på sin i övrigt helt vanligt ford escort, så det borde väl inte vara en omöjlighet att ordna så man slipper kravla in i hjulhuset var gång man ska justera trycket på dämparna.

hehe jo, min far hade en bil man "tankade luft" i bagageutrymmet så höjdes bilen big_smile

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Karlzzon The One Evolution
13 augusti 2006 · 1 627 Inlägg

Solstice skrev:

740GL skrev:
Såg en herre som fyllde upp sina hi-jackers från bagageutrymmet på sin i övrigt helt vanligt ford escort, så det borde väl inte vara en omöjlighet att ordna så man slipper kravla in i hjulhuset var gång man ska justera trycket på dämparna.

hehe jo, min far hade en bil man "tankade luft" i bagageutrymmet så höjdes bilen big_smile

ha en kompressor när trycket blir för lågt i trycktanken så startar kompressorn  då har man alltid luft och kan höja och sänka hur mycket man vill

Fäll ner pungen och landa
Drönirettab
13 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

En gammal 240-77 som jag hade en gång var utrustad med hi-jackers men luften läckte ut så det var bara att slänga dem. Men det satt en liten kompressor i ena reservhjulsbaljan och sedan var det framdraget luftslangar in till kupen där det satt två tryckknappar för höjning och sänkning.

TCB
13 augusti 2006 · 129 Inlägg

nänänä behövs ingen kompressor till hijackers heller tongue de är slangar till stötdämparna bara med en "bildäcksventil" som man bara fyller på 1 gång, med en kompressor...som att fylla på luft i bildäcket tex...så går de å sänka när man släpper ut på ventilen bara, så är mina iaf...ha en kompressor med sig är väll onödigt

Malmoe SSS -12
13 augusti 2006 · 3 217 Inlägg

Drönirettab skrev:
En gammal 240-77 som jag hade en gång var utrustad med hi-jackers men luften läckte ut så det var bara att slänga dem. Men det satt en liten kompressor i ena reservhjulsbaljan och sedan var det framdraget luftslangar in till kupen där det satt två tryckknappar för höjning och sänkning.

Vi hade samma... Med samma problem, eller så var pappa för snål för att köpa likadana dämpare! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
barrre Evolution Garage
14 augusti 2006 · 394 Inlägg

Det är ju min Commodore på bilden big_smile

Jag har kompressor till mina hijackers för att ställa trycket, och vill jag släppa ut så öppnar jag bara en ventil. Och då det är en gammal bil så läcker det ju lite smått om den står ett par dygn så läcker det ut. Kompressor är ju rätt smidigt att använda för att slippa åka till macken varje gång man vill ändra trycket! (det är ju dessutom en väldigt liten kompressor som behövs)

Senast redigerat av barrre (14 augusti 2006)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
SoL Eigenbrötler
14 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

barrre skrev:
Det är ju min Commodore på bilden big_smile

Jag har kompressor till mina hijackers för att ställa trycket, och vill jag släppa ut så öppnar jag bara en ventil. Och då det är en gammal bil så läcker det ju lite smått om den står ett par dygn så läcker det ut. Kompressor är ju rätt smidigt att använda för att slippa åka till macken varje gång man vill ändra trycket! (det är ju dessutom en väldigt liten kompressor som behövs)

japp det är din bil och ruskiugt snygg är den wink

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
RonnieH Ford är min grej!
14 augusti 2006 · 582 Inlägg

Drönirettab skrev:
En gammal 240-77 som jag hade en gång var utrustad med hi-jackers men luften läckte ut så det var bara att slänga dem. Men det satt en liten kompressor i ena reservhjulsbaljan och sedan var det framdraget luftslangar in till kupen där det satt två tryckknappar för höjning och sänkning.

Det är biltemas gamla "husvagnsfjädring" som dom kallade satsen, jo farsan hade det på sin 245 när jag var liten och bilen alldeles ny 1982, det fungerade utmärkt i de tio år han hade bilen!
kolla om det finns fortfarande den är nog billigast tänkbara!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
mickeee
14 augusti 2006 · 1 Inlägg

jag fyller på min hijackers bakom nummerplåten därm an även tankar. funkar smidigt som fan, vill jag släppa ut luft så är det bara att göra som med en vanlig däcksventil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang