1652
Sök

Volvo 850 t5 trasig topplockspackning??

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Hej, har som sagt en 850 t5 -94 som går ojämt på tomgång, men i övrigt går den ganska bra.. Tycker att bilen är ganska slö och gör ca 0-100 på 9-10 sek.. (har halvkass film)
Åter till problemen... Var och felsökte bilen hos en kompis (mekaniker) Då han säger att lambdasonden är trasig och någon knacksensor!? :S Och så kände han även på en kylarslang... Den var stenhård!!
Efter många om och men så kom han fram till att det troligvis var topplockspackningen som hade gått...
Vad tror ni om detta? (ber om ursäkt för dålig information, bara att fråga om ni vill veta något så ska jag försöka svara)
Han gav mig ett bud på 15-20000:- för att byta packningen samt allt annat som ingår vid byte...
Låter detta som ett vettigt pris? (alltså inget fast pris)

För övrigt, någon som vet någon bra verkstad i gbgomr som är billiga/billigare men ändå gör ett bra jobb?

Känner att 15-20000:- är lite väl mycket att lägga ut just nu, och tvingas då troligtvis att sälja min kära bil! hmm

Tacksam för snabba svar smile

(Ber om ursäkt om det finns liknande trådar osv, men vill verkligen vara säker på vad det är för fel samt pris)

Mvh Fredrik

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

30 Inlägg
27 juni 2011
Varför skulle topplockspackningen vara trasig då?

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Johan_N skrev:
Varför skulle topplockspackningen vara trasig då?

Glömde skriva att den drar olja och vatten, den luktar bränt/olja när man gasar på lite hårdare och ibland kan den tappa lite i laddtryck (0.4-0.5 bar) brukar ligga på 1.1 bar...

Vad tror du att det kan vara?

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

30 Inlägg
27 juni 2011
Tyvärr är jag ingen expert men med din senare komplettering så kan det nog vara topplockspackningen som har gett sig. Men du har inte fått kylarvätska i motoroljan och/eller olja i kylarvätskan?
Att bilen är seg skulle jag gissa på är lambdasondens fel.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Johan_N skrev:
Tyvärr är jag ingen expert men med din senare komplettering så kan det nog vara topplockspackningen som har gett sig. Men du har inte fått kylarvätska i motoroljan och/eller olja i kylarvätskan?
Att bilen är seg skulle jag gissa på är lambdasondens fel.

Nej jag tror inte vi har fått något av det faktiskt.. isf borde han ha sagt detta.
Tycker att det verkar vara väldigt konstigt iaf... Men vi har kört bilen som normalt från att vi körte den tills innan vi fick reda på det troliga felet.. (ca 1 månad)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

30 Inlägg
27 juni 2011
Om din kompis är både en bra kompis och en bra bilmekaniker så kanske han har rätt i det han säger. Men 20.000kr låter väldigt dyrt för att byta en topplockspackning, om han nu inte anser att det även är annat som har gått sönder i och med detta.

2 452 Inlägg
27 juni 2011
15000-20000 tusen för att byta toppackning lite väl mycket tror jag inte ens volvo tar ju

döden kommer tillbaka

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Johan: Han är en bra mekaniker vad jag vet, och tror absolut inte han skulle ljuga, men alla kan ha fel någon gång.. Just därför jag frågade här för att få det bekräftat tongue

turbodeath: Ja jag tycker också att det låter "lite" i överkant... wink Känns lite ovärt att lägga så mycket pengar på en bil som jag inte vet hur mycket jag får för om jag skulle sälja den efteråt tongue

Btw, såg att du bodde i gbg, vet du någon bra verkstad som gör det för en billig peng? Eller privat.. smile
Senast redigerat av figge_stunter (27 juni 2011)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

169 Inlägg
27 juni 2011
hej
att den är slö kan ju beror på att kompristion går ut via kylsystemet, hade bytat packningen för innan man börjar byta lamda å knacksensor å dom sakerna

att din kompis tar mellan 15000-20000 e dyrt

har för mig att en bilverkstad tar mellan 8000-12000 beror lite på om dom ska byta kamrem å plana toppen,
så kolla runt innan du lämnar den till din kompisar tycker jag.

mvh

//Jonas

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
bilfreak_89 skrev:
hej
att den är slö kan ju beror på att kompristion går ut via kylsystemet, hade bytat packningen för innan man börjar byta lamda å knacksensor å dom sakerna

har för mig att en bilverkstad tar mellan 8000-12000 beror lite på om dom ska byta kamrem å plana toppen,

mvh

Mycket bra svar!! big_smile Angående att han skulle ta 15-20000:- var att han skulle "porta" den lite mer då jag önskar lite mer effekt... Men ska höra runt hos lite företag smile Tack för svaret.

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

496 Inlägg
3 juli 2011
turbodeath skrev:
15000-20000 tusen för att byta toppackning lite väl mycket tror jag inte ens volvo tar ju

dem tar 16000kr på en vanlig verkstad, då byter dem rubbet.

496 Inlägg
3 juli 2011
figge_stunter skrev:
bilfreak_89 skrev:
hej

mvh

Mycket bra svar!! big_smile Angående att han skulle ta 15-20000:- var att han skulle "porta" den lite mer då jag önskar lite mer effekt... Men ska höra runt hos lite företag smile Tack för svaret.

Planing + byta ventiler kostar 4000kr hos mölndals motorklubb, satsa på det istället för att porta, så den går som ny ! smile

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Låter bra, men läste någonstans att det tydligen skulle kosta ca 13000:- på bilia. Så ska höra med dom imorgon (måndag) För jag har 25% rabatt där. Annars va det bra info du kom med! Tack big_smile

Btw, vart hittar jag "verkstan" för mölndals motorklubb? tongue Sökte på namnet, men fick bara upp deras "motorsport" sida... Länka gärna en sida eller liknande smile
Senast redigerat av figge_stunter (3 juli 2011)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

496 Inlägg
3 juli 2011
figge_stunter skrev:
Låter bra, men läste någonstans att det tydligen skulle kosta ca 13000:- på bilia. Så ska höra med dom imorgon (måndag) För jag har 25% rabatt där. Annars va det bra info du kom med! Tack big_smile

Btw, vart hittar jag "verkstan" för mölndals motorklubb? tongue Sökte på namnet, men fick bara upp deras "motorsport" sida... Länka gärna en sida eller liknande smile

Ligger i frölunda.färgegatan eller vad den heter

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Okej tack så mycket, ska kolla upp med dom smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Sök