3308
Sök

Startproblem volvo 745 GLT 16v -90.

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Hej, det är så att jag har haft diverse problem med att starta upp bilen senaste veckorna.

Till en början så gick bilen igång när den stått och blivit kall men inte när man kört den varm och stått avstängd i ungefär 10min, den gick att starta igen om man först stängde av den och startade inom typ 20sek.
Den gick då igång om man drog efter en annan bil, men det slutade fungera till sist också.

Efter ett tag så slutade den starta helt och det jag hittills har gjort är:
- Bytt tändspole, startar om man häller bensin direkt i cylindern, men stängs av när den bensinen förbrukas (alltså den hinner bara tända, typ). Kollade om det var något flöde i bränsleslangen men det var helt torrt.
- Bytt bränslerelä, startar om man häller bensin direkt i cylindern och går tills man stänger av den, då går den att starta inom ungefär 20sek sedan är den helt död. När jag bytte det här reläet så började det spruta bensin i slangen iaf.
- Bytt insprutningsmodul, ingen skillnad

Den har bra gnista i alla tändstift, även dessa är nya.

Om någon snäll själ kan ösa in med lite tips och idéer så skulle jag vara oerhört tacksam! smile

Edit: Motorn är en B230f. När man väl "tjuvar" igång den med bensin i cylindern så går den hur fint som helst, som den alltid gjort innan.
Edit2: Värt att tillägga är kanske att detta symptom bara visade sig ibland, nu är det permanent.
Senast redigerat av maik- (29 juni 2011)

583 Inlägg
29 juni 2011
Finns tre lätta sätt att se ifall motorn får bränsle.

Lyfta på railen för att se ifall spridarna skjuter brännsle som de skall
1. Lyft på brännslerailen och jorda den.
2. Hämta handduk eller trasor och täck över motorn lite.
3. Håll brännslerailen i handen över motorn med alla sladdar ikopplade samt spridarna.
4. Ropa på en vän att han skall vrida på nyckeln i några sekunder.

När han vrider på nyckeln skall det komma bränsle ur spridarna som en fin dimma/stråle.

-Gör det detta har motorn brännsle.
-Gör det inte detta har motorn inget bränsle.

Blöta tändstift
Detta går även att se ifall motorn har startats och du ser att alla tändstiftena är blöta.

Startgas
Lättaste sättet att se ifall motorn inte får något eller tillräckligt med bränsle är att spruta rikligt med startgas rätt ner i insuget och försöka starta. Ifall den ger antydningar att villja starta så får den inget / förlite bränsle.

Even with cruise control.. you still have to steer.

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Finns tre lätta sätt att se ifall motorn får bränsle.

Lyfta på railen för att se ifall spridarna skjuter brännsle som de skall
1. Lyft på brännslerailen och jorda den.
2. Hämta handduk eller trasor och täck över motorn lite.
3. Håll brännslerailen i handen över motorn med alla sladdar ikopplade samt spridarna.
4. Ropa på en vän att han skall vrida på nyckeln i några sekunder.

När han vrider på nyckeln skall det komma bränsle ur spridarna som en fin dimma/stråle.

-Gör det detta har motorn brännsle.
-Gör det inte detta har motorn inget bränsle.

Blöta tändstift
Detta går även att se ifall motorn har startats och du ser att alla tändstiftena är blöta.

Startgas
Lättaste sättet att se ifall motorn inte får något eller tillräckligt med bränsle är att spruta rikligt med startgas rätt ner i insuget och försöka starta. Ifall den ger antydningar att villja starta så får den inget / förlite bränsle.

Ok, tack för tipsen. Jag ska testa detta när jag slutat från jobbet. Kan kanske tillägga en sak som jag tyckte var lite märklig, det var att första gången jag skruvade loss tändstiften för att kolla så de såg bra ut så var tändstiften dränkta i olja, verkligen mycket olja där. Bytte då tändstift (hade en uppsättning nya) och har då kört igång bilen med hjälp av lite bensin i en cylinder och kört den några mil och öppnat igen och kollat, då har jag inte sett något spår av olja ända där uppe. Men tändstiften tyckte jag såg lite torra ut faktiskt men inte helt torra, pappa tyckte det såg bra ut när jag visade honom, men jag tyckte som sagt att de såg på gränsen ut. Får väl komma med update när jag testat det du sa!

Men är det inte lite märkligt att den går hur fint som helst när den väl är igång? Den borde väl få för lite bränsle då också?

583 Inlägg
29 juni 2011
Ursäkta nu missförstod jag dig.

Är bilen helt död nu och vägrar att starta?
kan vara bränsleproblem

Eller

Startar bilen och går ifall du matar den med lite bensin under uppstart?
Isåfall är det chokeproblem

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Ursäkta nu missförstod jag dig.

Är bilen helt död nu och vägrar att starta?
kan vara bränsleproblem

Eller

Startar bilen och går ifall du matar den med lite bensin under uppstart?
Isåfall är det chokeproblem

I början gick den bara när den var kall och när man stängt av den och, t.ex. går in och handlar eller så, då var man tvungen att dra igång den med bogserlina.

Sedan blev det värre och den gick inte alls, inte ens när man drog igång den. Men efter att jag bytte bränslerelä så går den igång om man skruvar bort ett tändstift och häller i några cl bensin där och sedan kan man köra hur länge som helst och den går hur fint som helst. När man sedan kör den varm och stänger av den så går den igång inom typ 20sekunder och sedan helt död.

583 Inlägg
29 juni 2011
Hur är den nuvarande, startar den alls?

med eller utan extrabränsle under uppstart.

Bör inte uteslutas att det kan vara ett dator/sensorfel.
Senast redigerat av ajonasson (29 juni 2011)

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Hur är den nuvarande, startar den alls?

med eller utan extrabränsle under uppstart.

Bör inte uteslutas att det kan vara ett dator/sensorfel.

Som den är nu så går den bara med extrabränsle under uppstart och sedan går den tills man stänger av den själv.

583 Inlägg
29 juni 2011
Då fungerar spridarna som de skall och du har korrekt brännsletryck samt att datorn vet hur mycket den skall spruta in under konstant drift.

Då är det med största sannolikhet chokefunktionen som är urfunktion. Då under uppstart måste den ha en fetare blandning pga att motorn är kall.

Är ej erfaren med b230'orna för att utala mig om detta. Kan vara en temperatursensor som är trasig så den inte vet om den är varm eller kall. Eller något reglage som hängt sig.

Det kommer säkert en volvokille som förklarar vad du skall kolla på då istället!.

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Då fungerar spridarna som de skall och du har korrekt brännsletryck samt att datorn vet hur mycket den skall spruta in under konstant drift.

Då är det med största sannolikhet chokefunktionen som är urfunktion. Då under uppstart måste den ha en fetare blandning pga att motorn är kall.

Är ej erfaren med b230'orna för att utala mig om detta. Kan vara en temperatursensor som är trasig så den inte vet om den är varm eller kall. Eller något reglage som hängt sig.

Det kommer säkert en volvokille som förklarar vad du skall kolla på då istället!.

Skillnaden nu är att den går inte att starta när den är kall heller, om man inte häller i bensin direkt i cylindern.
Men hur fungerar chokefunktionen när det är insprutning då? Finns en luftmassegivare/mätare/modul eller vad det heter som sitter precis vid luftfiltret som jag ska prova plocka från en gammal 740 jag har. Eftersom vi bytt i princip allt som har med detta att göra så trodde pappa att det kan hjälpa.

Edit: Min flickväns pappa berättade att han hade liknande symptom förra sommaren och bytte något som hette hallgivare och att den fungerade som vanligt igen. Men jag har ju delar så jag ska prova byta båda och se vad som händer. Dock vet jag inte riktigt om det är samma då jag har två st 740gl -88 och det är ju inte riktigt samma motor.

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Nu fick jag ett samtal av pappa som hade ringt och pratat med min flickväns pappa, han sa att det var ett till relä som satt vid expansionskärlet (min pappa är lite virrig så jag förstod inte om han menade att det var ett extra relä till expansionskärlet eller till bränslet) och köpte ett nytt på skroten och sedan går bilen som den ska igen! smile

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Det relät har med spridarna att göra, fungerar inte relät så öppnar inte spridarna som de ska. Inte direkt något ovanligt fel att detta relä krånglar vad jag har förstått. smile

8 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det relät har med spridarna att göra, fungerar inte relät så öppnar inte spridarna som de ska. Inte direkt något ovanligt fel att detta relä krånglar vad jag har förstått. smile

Ok, pappa pratade med min flickväns pappa som  i sin tur pratade med hans kompis som är lite av en "expert" och han sa att det var rätt så ovanligt, men ändå det hjälpte! big_smile Får väl se hur länge jag kan köra denna skönhet. smile

Jag har ju en 740gl i stugan som bara behöver registreras in, men jag vill inte bli av med den jag har då jag för det första tycker om bilen väldigt mycket och att den är kombi vilket jag behöver väldigt mycket och dels för att den har varit i mina föräldrars ägo när jag var liten och sedan köpte pappas jobbarkompis den av mig som är en sån där pedantisk motorfantast som renoverat den väldigt ofta och tagit väl hand om den. Den har gått ungefär 33000mil men känns som en 740 som gått 15000mil. smile

583 Inlägg
30 juni 2011
Kanon att du löste felet iaf. Dock tror jag att din formulering vart lite fel för oss att diagnostisera. Ifall relät var trasigt så går inte bilen alls. Häller du i bensin så startar bilen en liten liten stund tills det ihällda bränslet är slut sedan dör den.

Jag uppfattade det som att när du hjälpte den att starta så gick den kontinuerligt, såsom den vore trögstartad.

Mvh
Anders

Sök