3274
Sök

Nissan Primera 2.0 -03 | Vibrerar i ratt när jag bromsar.

1 624 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Har kollat runt lite på mina bromsskivor och sett att mina främre skivor och belägg ser bra ut.
Men när jag kom bak så ser jag att vänster bak skiva har en helvetes jävla massa djupa spår i sig.

Kan detta vara anledningen till att bilen/ratten vibrerar när jag bromsar?
Tänkte nämligen köpa 2 nya skivor och ett set med belägg, men ville fråga er innan för att vara på den säkra sidan :-)

Mvh

199 Inlägg
30 juni 2011
när du bromsar och bilen/ratten skakar så är är det bromsskivorna det är fel på.  dom ifram skulle jag tippa på om ratten skakar när du bromsar. vinda bromsskivor alltså. men testa byt bak och se om det blir skillnad.

Random Hero
4 047 Inlägg
30 juni 2011
kiorf skrev:
när du bromsar och bilen/ratten skakar så är är det bromsskivorna det är fel på.  dom ifram skulle jag tippa på om ratten skakar när du bromsar. vinda bromsskivor alltså. men testa byt bak och se om det blir skillnad.

Det kan lika gärna vara fel på hjulinställningar, sned slitna däck, dålig framvagn, fel däcktryck i ett av däcken.

Vibrerar ratten vid inbromsning säger det säg självt ganska rejält att det ej är bakbromsarna som är boven.

Men som föregående talare säger så låter det mest som att de FRÄMRE bromsskivorna har slått sig, för att ta reda på det kan du prova med ett par andra eller sätta upp dom i en svarv o se hur mkt dom felar

Dog food lid. Backwards

1 624 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
kiorf skrev:

Ja för dom fram tycker jag personligen ser bra ut, men inte där bak.

1 624 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Kanske lika bra att byta skivor samt belägg fram o bak då.

270 Inlägg
30 juni 2011
Skivorna kan se bra ut men vara skeva iaf. Dessutom så kan dom vara dåliga på insidan.. rätt vanligt faktiskt. Ratten vibrerar inte om dom är skeva i bak, vilket dom sällan brukar bli där.

1 624 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
DanneGTV6 skrev:
Skivorna kan se bra ut men vara skeva iaf. Dessutom så kan dom vara dåliga på insidan.. rätt vanligt faktiskt. Ratten vibrerar inte om dom är skeva i bak, vilket dom sällan brukar bli där.

Men vad blir bieffekten om det är en jävla massa spår på skivorna bak?

270 Inlägg
30 juni 2011
careau skrev:
DanneGTV6 skrev:

Men vad blir bieffekten om det är en jävla massa spår på skivorna bak?

Bieffekten blir att du får sämre bromsverkan i bak, samt att det skorrar. Inte vibrationer. Om det blir vibrationer pga skivorna i bak så är det i så fall väldigt sällsynt. Jag har aldrig varit med om det iaf. Så det kan man nog räkna bort

Sök