Köp råd: Japansk trimm bil?

_Ozzy_
1 juli 2011 · 186 Inlägg

Lite lustigt att man precis har fått färdigt Evo-kopian så ska man genast få sugen på en ny bil^^



Men iallafall, har förhoppningsvis fått jobb framåt hösten och eftersom jag fortf bor hemma tänkte jag börja lägga undan pengar till nästa projekt (varför krångla med banken när man kan spara?)

Hade väll tänkt mig en RWD/4x4 japanare med turbo som ska gå på strippen (mellan 3-380 hk, beroende på vikt av bilen) samt lite "mildare" styling, nå enklare bodykit o.s.v, inte mycket mer än så.

De första man tänker på är ju en 200sx S13, hyftsat billig, hört att den ska vara lätt skruvad o.s.v, men kan bli svårt att hitta en idag som inte är sönderrostad, sönderkörd eller söndertrimmad.


Andra bilar jag också tittat på är 300zx, 3000GT och en s14 (som imo är bra mycket snyggare än s13)...

Tänkte mig väll en hyfsat fräsh bil i 50-60 000:- klassen (vilket dom sistnämda bilarna kan vara lite svårare att hitta i vad jag har förstått?)


Men min fråga är helt enkelt: Vilken bil skulle vara att rekommendera? Vilken skulle bli mest ekonomisk ren köpmässigt med delar etc? Spec för någon som mig som har noll erfarenhet med trimm, turbo byte o.s.v... har försökt googla lite på dessa bilar och känns lite som att alla säger olika, men de är samtidigt stor skillnad på bil och bil när de gäller att trimma?





Blir väll somsagt inte aktuellt förens kanske tidigast nästa sommar med bil-köp, men ska man börja spara så kan de va skönare med ett mål, istället för bara en dröm om "någon random bil med turbo"

Senast redigerat av _Ozzy_ (1 juli 2011)

_Ozzy_
1 juli 2011 · 186 Inlägg

Kan väll vara värt å notera att S14 är väll de som står högst på önskelistan, men de är ju inköpspriset som skrämmer mig lite...

PerfectionR Japanese Engineering
2 juli 2011 · 690 Inlägg

Av de bilar du nämnt är S14 lättast att trimma dock skulle jag ändå valt 300zx för att den är brutalare helt enkelt och om du trimmar V6an lite så har du en riktigt rolig bil!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 juli 2011 · 1 948 Inlägg

Jag hade valt s13 eller s14 av de du skrivit. s13 med v8 och ford 9" bakaxel hade varit brutalt.

Hade det varit bankörning hade det funnits en massa FWD bilar att rekommendera men vill man köra kärringrace(stripp) så är det RWD eller 4WD som gäller.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
_Ozzy_
2 juli 2011 · 186 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag hade valt s13 eller s14 av de du skrivit. s13 med v8 och ford 9" bakaxel hade varit brutalt.

Hade det varit bankörning hade det funnits en massa FWD bilar att rekommendera men vill man köra kärringrace(stripp) så är det RWD eller 4WD som gäller.

Har du nå bra tips så låt höra!

_Ozzy_
2 juli 2011 · 186 Inlägg

Haha, lite lustigt för i varenda tråd där folk ens nämner turbokonventering så säger alla bara "sälj bilen och köp en med turbo" XD


Och isåfall skulle jag lika gärna kunna behålla Lancern jag har nu smile

_Ozzy_
2 juli 2011 · 186 Inlägg

Bullet--- skrev:
Om du nu ska slänga pengar på en strippenbil som kostar en hel del så skadar det väl inte att slänga på turbo för att få ut maxeffekt ur motorn(el. kanske kompressor?). Normalt är jag emot turbo när det gäller gatbilar/banbilar för det är mer karaktär på en N/A bil, inget pyssande o hostande hela tiden lol  Själv kommer jag nog aldrig slänga på turbo, då köper jag hellre en bil som har turbo original.

Nej, men den ska ju fortfarande användas på gatan och gå igenom besiktningen smile
Och enda alternativet jag ser att få ur några större mängder hk är turbo eller kompressor...
Därav är det bättre att köpa en bil som redan har turbo från början? Jag vet inte, men det är vad jag har hört från alla håll och kanter fram tills nu iallafall

_Ozzy_
2 juli 2011 · 186 Inlägg

Jo men de är ju de jag menar att fram tills nu har jag mer eller mindre bara hört att de mest är slöresri med pengar och tid på att turbo konventera en sugmotor istället för att köpa en turbo-laddad bil.


Men nu känns det ju som att man får väldigt mixade signaler o.O

_Ozzy_
2 juli 2011 · 186 Inlägg

Bullet--- skrev:
Som sagt, det är dyrt i inköpspris att köpa en turbobil(gjorda av guld tydligen) dyra att skatta o försäkra.
Är man lite ful o har en turbokonerterad bil så plockar man ner grejerna innan besiktning o åreställer till original alternativt har en reservmotor liggandes. Detta behöver man bara göra en gång om året eller tills man blir stoppad på flygande besiktning och polisen undra vad det är för snigelformad grunka på grenröret. tongue

Jo, gick i dom tankarna ganska länge jag också, tror t.o.m jag gjorde en tråd här för några år sedan, och därifrån fick jag bara rådet "köp ny bil" smile

Senast redigerat av _Ozzy_ (2 juli 2011)

wannabe1
7 juli 2011 · 102 Inlägg

En 3000GT kostar ca 3000:-/ år att helförsäkra oavsett ålder och bostadsort wink

_Ozzy_
7 juli 2011 · 186 Inlägg

wannabe1 skrev:
En 3000GT kostar ca 3000:-/ år att helförsäkra oavsett ålder och bostadsort wink

Hur är det möjligt? o.O

Och sen var de lite mer i delar o.s.v jag tänkte på wink
Tydligen har den ett rykte att bränna ett större hål i plånboken än diverse andra sportbilar

Rinnegan Malleus Malificarum
7 juli 2011 · 2 401 Inlägg

Jag har den ultimata kombinationen för dig. 200SX S13 med LS1 inlyft.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Mhorgul
7 juli 2011 · 11 Inlägg

_Ozzy_ skrev:

wannabe1 skrev:
En 3000GT kostar ca 3000:-/ år att helförsäkra oavsett ålder och bostadsort wink

Hur är det möjligt? o.O

Och sen var de lite mer i delar o.s.v jag tänkte på wink
Tydligen har den ett rykte att bränna ett större hål i plånboken än diverse andra sportbilar

Låter som en entusiastförsäkring, men då gäller oftast max 500mil/år och låst garage nattetid

wannabe1
8 juli 2011 · 102 Inlägg

Fullständiga försäkringsvillkor finns på klubbens hemsida www.3000gt.se

Bilen får köras max 1 000 mil/år och inte användas som bruksbil t ex i resor till och från arbetet. Försäkringstagaren eller någon i dess hushåll ska äga bruksbil.
Bilen ska nattetid förvaras i låst garage när den är på hemorten. Garaget får inte innehålla mer än åtta platser om vi inte gett
särskild dispens.
Bilen får inte användas utomlands mer än högst sex veckor per år.
Bilen ska vara försedd med larm eller dold strömbrytare, brandsläckare och rutor märkta med registreringsnummer

Senast redigerat av wannabe1 (8 juli 2011)

Pirana
8 juli 2011 · 17 Inlägg

"De första man tänker på är ju en 200sx S13, hyftsat billig, hört att den ska vara lätt skruvad o.s.v, men kan bli svårt att hitta en idag som inte är sönderrostad, sönderkörd eller söndertrimmad."


hittade denna:

http://www.blocket.se/uppsala/Frasch_20 … 10&w=1

Ser ut att vara lovande?

Aerodynamik ...
8 juli 2011 · 7 120 Inlägg

Köp en välvårdad S13 och ta hand om den, uppgradera chassit med coilovers och lite stag, på med BPU på motorn så kommer du bli riktigt nöjd. smile

Har ägt S13 sedan mitten av -09 och haft två stycken, ångrar det ej. smile

Senast redigerat av Aerodynamik (8 juli 2011)

johanhhh
8 juli 2011 · 396 Inlägg

Detta kan ju vara ett alternativ annars:

http://www.blocket.se/blekinge/Nissan_s … 11&w=3

PerfectionR Japanese Engineering
8 juli 2011 · 690 Inlägg

Rinnegan skrev:
Jag har den ultimata kombinationen för dig. 200SX S13 med LS1 inlyft.

Bästa! Börjar bli en del som stoppar i V8or i S-Body modeller runt om i världen wink

+1

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Aerodynamik ...
8 juli 2011 · 7 120 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Rinnegan skrev:
Jag har den ultimata kombinationen för dig. 200SX S13 med LS1 inlyft.

Bästa! Börjar bli en del som stoppar i V8or i S-Body modeller runt om i världen wink

+1

Kräver dock mycket arbete, kunskap och pengar

careau
8 juli 2011 · 1 624 Inlägg

Original fräsch S14 finns billigt i england, mellan 3000 - 4000 pund, alltså 30000 - 40000 SEK

www.pistonheads.com

Ska förmodligen ner dit själv och hämta en efter sommaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang