Vad är sant om extraktorrör?

hjd Skrotdosan.se
12 augusti 2006 · 198 Inlägg

Sitter och funderar hurvida jag ska köpa ett extraktorrör till min mondeo 2,0.
Jag har en kompis som säger att jag borde lägga pengarna på annat för att extraktorrör bara blir effektivt över 500bhp+, är detta sant eller är han helt ute och cyklar?

Sen undrar jag lite över hur mycket ett öppet luftfilter och större avgasrör ger på ett ungefär. Har nämligen monterat detta och jag undrar om det är inbildning eller om det verkligen är så att jag känner skillnad mot innan och hur många häst skulle det kunna ge på en höft?

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Izual
12 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

extraktor grenrör kan göra mkt skillnad på vissa sugisar och turbobilar under 500bhp så din vän har inte rätt ang det.

Henko Rallytok
12 augusti 2006 · 165 Inlägg

Tror nog att du inte får så stor ökning i antalet hk MEN du kanske upplever att det "går som sa*an".

Ett extaktorrör ger visst hästar under 500dhk. Bromsade en rallybil med vanligt grenrör och fick 156,4 hk och sen provade vi lite olika extaktorrör och fick ut 174 dhk med det som funkade bäst.

Ska tilläga att vi hade datasprut och lite godis.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
lynx666
13 augusti 2006 · 49 Inlägg

ja stämmer det verkligen att sportavgassystem och sportluftfilter ökar effekten

ironhead volvoraggare
13 augusti 2006 · 4 776 Inlägg

några hästar får man ut med ett sportfilter och det minskar ju bensinåtgången också och at ett sportsystem skulle ge några hästar till är inte så troligt det låter ju lite mer så det är lite psykiskt att man får fler hästar under huven också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
hedley Saaboholic
19 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

hjd skrev:
Sitter och funderar hurvida jag ska köpa ett extraktorrör till min mondeo 2,0.
Jag har en kompis som säger att jag borde lägga pengarna på annat för att extraktorrör bara blir effektivt över 500bhp+, är detta sant eller är han helt ute och cyklar?

Sen undrar jag lite över hur mycket ett öppet luftfilter och större avgasrör ger på ett ungefär. Har nämligen monterat detta och jag undrar om det är inbildning eller om det verkligen är så att jag känner skillnad mot innan och hur många häst skulle det kunna ge på en höft?

Ang extraktorrör så har din kompis helt fel!
Det ger både innan 500 och efter 500 den enda skillnaden är antalet hk som du får ut.
Dock funkar det inte lika bra på alla slags motorer heller inte på alla överhuvudtaget.

Ang sportsystem så ger det hk beroende på vad du har innan osv..
På min polares 900 t16 som vi bytte från orginal till 3" gjorde det en viss skillnad (förutom ljud).

Sportluftfilter ger mest ett skönare ljud och minskar bränsleförbrukningen har du äckligt mycket tur kanske du får ut en hk eller 2 men detta är inte speciellt troligt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Daniel
19 augusti 2006 · 671 Inlägg

Om din motor är byggd för att ge 100hk så är grenröret antagligen anpassat för runt 100hk.
Dina stakar, kolvar, ventiler, insug, kamaxlar... är också designade för runt 100hk.

Alltså får du bara marginella skillnader sålänge du inte modifierar samtliga delar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang