4073
Sök

Opel Kadett D 1,2 ingen gnista

811 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Fick en Opel kadett av en kamrat som inte får någon gnista, jag har kollat det vanligaste men blir lite fundersam. Från kondensatorn går det en grön kabel (-)? som skall sitta på tändspolens runda koppling. Men vart skall kabeln med ett flatstift gå någonstans? vad jag har förstått så går den från tändspolen ner till motorn, är det  någon givare?

Någon som sitter på ett kopplingschema? eller kan rita upp ett i paint?  mvh

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

270 Inlägg
5 juli 2011
Kan du inte googla lite?

21 761 Inlägg
5 juli 2011
En bild som visar hur det ser ut vid tändspolen skulle underlätta tror jag. smile

Generellt brukar det vara så att kondingen sitter på fördelaren och skickar vidare minuspulser (från brytarna) upp till tändspolen, sedan matas spolen med en plusspänning från tändlåset (ofta via ett förkopplingsmotstånd) och vid själva starten kommer ibland direktspänning nerifrån startmotorn.

811 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En bild som visar hur det ser ut vid tändspolen skulle underlätta tror jag. smile

Generellt brukar det vara så att kondingen sitter på fördelaren och skickar vidare minuspulser (från brytarna) upp till tändspolen, sedan matas spolen med en plusspänning från tändlåset (ofta via ett förkopplingsmotstånd) och vid själva starten kommer ibland direktspänning nerifrån startmotorn.

Jag har ingen kabel från tändningslåset, har man alltid det?... en kabel från startmotorn har jag däremot. Från vilken av kablarna i tändningslåset skall kabeln vara kopplad.

Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

21 761 Inlägg
5 juli 2011
När det sitter ett förkopplingsmotstånd så brukar den matas i ena änden (innan motståndet) från tändlåset/säkringsdosan, sedan kan kabeln från startmotorn även gå dit fast då sitter den i andra änden (efter motståndet) och ger då direktspänning utan "förluster" vid själva starten. smile

Exakt hur kablarna är dragna kan förstås skilja mellan olika bilar och biltillverkare, men principen är att tändlåset/säkringsdosan ger spänningen till tändspolen (ofta via motstånd) och under startfasen kommer spänningen "utan förlust" ofta från startmotorn för att få så bra gnista som möjligt. Åtminstone på bilar med brytarsystem.

Tändspolen får ju inte ha spänning hela tiden eftersom bilen kan råka starta fastän nyckeln inte sitter i, därför ska alltså tändlåset på något sätt vara inblandad i att ge grundspänning. Den spänning som kommer nerifrån startmotorn finns endast när nyckeln vrids i startläge och startmotorns solenoid aktiveras, då finns alltså ingen risk att motorn kan starta när bilen är avstängd.
Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2011)

811 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Det har löst sig, det var den nya brytarspetsen som var trasig, kabeln hade ingen kontakt mot kontaktytan. litet fel som var svårt att hitta...

Sök