4520
Sök

Ford Focus 1.6 -06 startar inte efter vattensamling

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Hmm.....

Alla kontakter i en bil från 2006 borde väl vara vattentäta? Rör sig om en merkostnad på några kronor och det är ju ingen Dacia jag köpt mig....

Ska låta bilen stå en stund med stiften ur. Ska kolla om jag kan få flyttat den idag och ställa den i garage med motorvärmaren ikopplad. Om jag inte får igång startmotorn, borde jag väl kunna dra bilen med växel i för att få ut vattnet?

Hur kan jag felsöka startmotorn? Är det känsliga saker eller kan jag ta loss den själv och kolla ifall det smitit in vatten? Ska gå ut och ta isär alla kontakter jag kan hitta om en stund och se efter om det droppar vatten någonstans...
Senast redigerat av Marcussss (7 juli 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juli 2011
Jag tror inte att startmotorn knasat. Strömmen tar "fel" väg. Dra isär kontakter, spreja med fuktutdrivande kan vara en metod. Batteriet kan ju givetvis ha hängt sig, som sagt testa med starthjälp, klickar det fortfarande så borde batteriet vara OK, om det nu inte blivit vrålkortis i batteriet förståss...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Sådärja. Nu har jag hittat felen...

Skulle bogsera bilen till ett garage i närheten. Tänkte att vi drar lite försiktigt på femmans växel (tändstiften ur) för att få ut vattnet. Det går, men det går segt.

En bit senare så börjar bakomliggande bil vinka. Han trodde bilen brann. Det gjorde den inte. Det enda vi kunde komma fram till var att kopplingen slira då motorn satt helt fast...

Förutom att motorn är totalmos, och att vi lyckades elda upp kopplingen så upptäckte jag även att någon databox är kass. Med tändningen påslagen så ska ju alla lampor i instrumentbrädan lysa. Det gjorde dom, förutom de för ABS och ESP. Dessa dansa disco i takt till varningsblinkerserna när jag tryckte på bromsen...

Jahopp...

Edit: Trodde motorn gick runt när vi drog den.

3 235 Inlägg
7 juli 2011
Lite vatten kan ställa till stora problem:(
Det blir väl motorbyte, ingen vits att riva en motor som inte går runt.

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Den stora frågan är varför dom inte lär ut i trafikskolorna, körkortsböckerna och bilmanualerna att man ska akta sig för vattensamlingar.

Känns surt att jag skulle få kört fram dottern till dörren för att hon skulle slippa bli blöt och notan på det hamnar på flera tiotusentals kronor. Det roliga är att hon blev blötare då promenaden från bilen blev längre än från parkeringen....

Edit: Sunt förnuft givetvis, men vi pratar inte om någon sjö här....

1 938 Inlägg
8 juli 2011
Vad surt, tycker i och för sig att kopplingen borde vara såpass stark att den får hjulen att låsa sig om den är i gott skick.

Är kopplingen helt död nu = noll driv?
Och varför bogsera på 5ans växel?
Tycker en 2006 års bil borde vara bättre än så här, vart bor du egentligen?

564 Inlägg
8 juli 2011
En modern bil är mer känslig för vatten än en gammal, inte bara pga elektroniken utan även för att motorerna ofta är i aluminium istället för gjutjärn. En varm motor som kommer i kontakt med kallt vatten mår inte så bra..

19 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Drog först en bit med växeln i för att få ut vattnet (trodde vi). Tänkte att det kan vara bra att få ut det om bilen ska stå ett tag innan jag får startmotorn att gå runt. Sedan använde jag växlarna för att bromsa i nedförsbackarna. Bromspedalen gick knappt att trycka ner...

Hurvida kopplingen fungerar eller ej kan jag inte svara på.

Bor i Lilla Edet.

Nu smattrar startmotorn istället för att klicka...?

1 938 Inlägg
8 juli 2011
Tycker det hela är sjukt skumt, att motorn är så låst att kopplingen slirar istället för att motorn går runt, speciellt när tändstiften är urplockade så det inte finns någon kompression.
Något är förmodligen brutalt fel inuti motorn, vore nästan kul att se på bilen själv och kolla, tycker de verkar va ett sjukt skumt men intressant fel.
Böjda stakar skall inte få motorn att låsa sig på det viset, har haft igång en motor med grymt böjda vevstakar, böjda som bananer, och den gick både att dra runt och köra med.

Vettemannen
8 juli 2011
Marcussss skrev:
Hallå,

Skulle hem idag, tänkte jag. En stor vattensamling blockerade min väg men har tidigare kört igenom liknande med gamla rostiga Volvos och Mercor, så varför skulle inte en Ford av nyare modell klara av det lika bra?

Lunkar på i 15 km/h, hör inte mig själv tänka när regnet piskar mot biltaket. Lite som i trans. Framhjulen rullar upp ur vattnet, trycker ner gasen försiktigt men får inget svar. Regnet smattrar mot taket, vindrutetorkarna hoppar runt som små barn med en stor studsmatta och en ännu större sockerkick. Inget händer. Vrider på nyckeln. Inget händer.

Tror mig höra startmotorn gå runt svagt. Antagligen inuti mitt huvud. Regnet smattrar.

Kliver ut ur bilen, genomdränkt av vatten och börjar knuffa den. En 06 Focus ska tydligen inte väga mer än en gammal 740. Det gör den. Jag putter, blir bara blötare och blötare. Vinden ändrar riktning och nu regnar det rakt in i bilen. Fortsätter knuffa. Någon form av fudgepacker åker förbi i sin Saab. Saktar ner lite, tittar lite. Jag vänder upp blicken. Han sänker sin och trycker på gasen...

Ställer bilen vid vägkanten, sliter ut barnvagnen. Den blir dränkt. Letar upp en gammal handduk och en filt som jag omsorgsfullt placerar i vagnen. Spänner loss dottern, i en snabb men kontrollerad rörelse lägger jag henne i vagnen. Hon var torr. Än så länge.

Springer. Springer som en jamaican på en löparbana. Med vagnen framför mig. Jag blir blötare. Och blötare. Och blötare...

Kommer hem. Byter om på dottern. Svär. På finska. På svenska. På tyska. Ger mig ut i regnet. Tillbaks till bilen. Lägger mig på marken. Vattnet forsar längs med asfalten. Men jag är redan blöt. Det åskar. Så lugnar sig regnet.

Sätter mig i mitt genomdränkta framsäte och vrider på nyckeln. Klick. Klick. Klick. Klick. Klick.

Säkringarna är hela, inget verkar ha lossnat. Försöker igen. Klick. Klick.

Idéer?

Edit: Finns ström i batteriet

Jag blev riktigt full i skratt....vad har det för betydelse om bilarna är rostiga eller inte. Jag förstår vad du menar men tyckte det lät kul.

/Benny

4 474 Inlägg
8 juli 2011
Håller med Glesmark...Lätt böjda stakar finns det nog en del som kör omkring med, utan att veta om det förståss...Det kan ju täckas att kolvarna spruckit, satt sig på snedden i kilat fast sig?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

19 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Kommer ringa bärgaren och få bilen bärgad till verkstad idag. Sedan får den stå i kö en månad och vänta på sin tur... Återkommer med svar om vad fan som hänt...

Nästa bil ska ha luftintaget högt, högt upp...

1 938 Inlägg
8 juli 2011
Marcussss skrev:
Kommer ringa bärgaren och få bilen bärgad till verkstad idag. Sedan får den stå i kö en månad och vänta på sin tur... Återkommer med svar om vad fan som hänt...

Nästa bil ska ha luftintaget högt, högt upp...

Då röstar jag på en riktigt hög offroadare med snabel som sticker upp några dm ovan takhöjd på bilen. big_smile

19 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Jag blev riktigt full i skratt....vad har det för betydelse om bilarna är rostiga eller inte. Jag förstår vad du menar men tyckte det lät kul.

/Benny

Gammal volvo: V70 2000
Gammal merca: E-klass 2000

Gammal rostig volvo: 740 modell 88 med tillhörande trasigt avgasrör och innertak som lossnat
Gammal rostig merca: E200 från mitten av 80-talet med hål i bagage-luckan och den obligatoriska hästskon

Ordet "rostig" är väldigt beskrivande wink

Vettemannen
8 juli 2011
Marcussss skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Gammal volvo: V70 2000
Gammal merca: E-klass 2000

Gammal rostig volvo: 740 modell 88 med tillhörande trasigt avgasrör och innertak som lossnat
Gammal rostig merca: E200 från mitten av 80-talet med hål i bagage-luckan och den obligatoriska hästskon

Ordet "rostig" är väldigt beskrivande wink

Jomen det jag blev så full i skratt av var ju varför en rostig bil skulle gå igenom en vattensamlig bättre än en icke rostig bil. Förstår du mitt tankesätt?

/Benny

19 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Jomen det jag blev så full i skratt av var ju varför en rostig bil skulle gå igenom en vattensamlig bättre än en icke rostig bil. Förstår du mitt tankesätt?

/Benny

Då hänger jag med wink

Tror inte rosthålen bidrar på någon sätt till att bilen klarar det bättre, eventuellt bättre vattenavledning om hålen finns i skärmarnas nederkanter wink
Senast redigerat av Marcussss (8 juli 2011)

Vettemannen
8 juli 2011
Marcussss skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Edit: Wait...

Jag förstår dig. Inte klokt egentligen hur känsliga dessa moderna bilar är med all dess elektronik, annat var det förr. Bara att torka ur fördelarlocket så gick dom igen!! Hehe!!

/Benny

19 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Har nu ordnat tid på verkstad. Den 25 Juli ska dom ta en titt på bilen och lämna ett kostnadsförslag till försäkringsbolaget. Därefter får vi se vad reparationen kostar mig.

Kan väl passa på att ställa lite försäkringsfrågor när det ändå är liv i tråden.

1. Bilen köptes i våras för 50 000;-, ett pris som jag tyckte var lågt jämfört med andra bilar i samma skick. Hur fungerar försäkringsbolagets värderingar? Om reparationen kostar, säg 30 000;-, kan det hända att försäkringsbolaget värderar ner bilen och löser den för kaffepengar?

2. Maskinskadeförsäkring är det jag har. Verkar som att varken tekniker, personal på skadeanmälan eller försäljning vet riktigt vad den täcker. Vad är era erfarenheter av liknande situationer? Hade ingen som helst aning om att man inte fick köra i vattensamlingar med bilar, i och med att dessa finns överallt så verkar det inte vara någon prioritering för vägverket. Kan det hända att dom anser att jag är dum i huvudet och inte får någon ersättning? Tror den allmänna uppfattningen är att bilar ska klara av sådant (I och med att jag passerades av flera när jag stod intill vägkanten).

3. Vad är era erfarenheter av Redo Försäkringar?

4 474 Inlägg
8 juli 2011
Du får lägga upp det snyggt....JA det var vatten på vägen, det regnade ju rejält. O bilen framför dig, oxå en nyare bil körde igenom vattenpölen på precis samma sätt. Din ståndpunkt skall vara solklar: Försäkringsärende! Ett tips är väl att inte dra upp nåt om att "En gammal Volvo hade klarat pölen" för då kommer de se en öppning för att slippa undan...

Sök