4490
Sök

Ford Focus 1.6 -06 startar inte efter vattensamling

19 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Hallå,

Skulle hem idag, tänkte jag. En stor vattensamling blockerade min väg men har tidigare kört igenom liknande med gamla rostiga Volvos och Mercor, så varför skulle inte en Ford av nyare modell klara av det lika bra?

Lunkar på i 15 km/h, hör inte mig själv tänka när regnet piskar mot biltaket. Lite som i trans. Framhjulen rullar upp ur vattnet, trycker ner gasen försiktigt men får inget svar. Regnet smattrar mot taket, vindrutetorkarna hoppar runt som små barn med en stor studsmatta och en ännu större sockerkick. Inget händer. Vrider på nyckeln. Inget händer.

Tror mig höra startmotorn gå runt svagt. Antagligen inuti mitt huvud. Regnet smattrar.

Kliver ut ur bilen, genomdränkt av vatten och börjar knuffa den. En 06 Focus ska tydligen inte väga mer än en gammal 740. Det gör den. Jag putter, blir bara blötare och blötare. Vinden ändrar riktning och nu regnar det rakt in i bilen. Fortsätter knuffa. Någon form av fudgepacker åker förbi i sin Saab. Saktar ner lite, tittar lite. Jag vänder upp blicken. Han sänker sin och trycker på gasen...

Ställer bilen vid vägkanten, sliter ut barnvagnen. Den blir dränkt. Letar upp en gammal handduk och en filt som jag omsorgsfullt placerar i vagnen. Spänner loss dottern, i en snabb men kontrollerad rörelse lägger jag henne i vagnen. Hon var torr. Än så länge.

Springer. Springer som en jamaican på en löparbana. Med vagnen framför mig. Jag blir blötare. Och blötare. Och blötare...

Kommer hem. Byter om på dottern. Svär. På finska. På svenska. På tyska. Ger mig ut i regnet. Tillbaks till bilen. Lägger mig på marken. Vattnet forsar längs med asfalten. Men jag är redan blöt. Det åskar. Så lugnar sig regnet.

Sätter mig i mitt genomdränkta framsäte och vrider på nyckeln. Klick. Klick. Klick. Klick. Klick.

Säkringarna är hela, inget verkar ha lossnat. Försöker igen. Klick. Klick.

Idéer?

Edit: Finns ström i batteriet
Senast redigerat av Marcussss (5 juli 2011)

3 235 Inlägg
6 juli 2011
Du kan ha fått vatten i insuget/cylindrarna, och eftersom vatten inte kan komprimeras kan stora skador på motorns interna delar uppstå. Du får ställa bilen i ett torrt garage och låta den torka, skruva ut stiften och dra den på starten så att eventuellt vatten pressas ut.
Kan också vara något elektriskt, tändspolar är ofta känsliga för vatten...

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Har sökt och hittat ungefär det svaret du gav mig. Men känns ganska långsökt att det kommit in vatten i cylindrarna då vattensamlingen inte var mer än kanske 10-15 cm djupt. Vart skulle det då ha smitit in? Via luftfiltret? Ur avgasröret är det ju ett konstant tryck utåt, och tror inte bilen hamnade så djupt (Promenerade i vattenpölen på jakt efter något som kunde ha lossnat eller så).

Om det nu är så att det är vatten i cylindrarna, borde inte startmotorn ha bränt någon säkring? I och med att vatten inte kan komprimeras (så som jag förstått det) så borde startmotorn mata på när man vrider nyckeln och till slut bränna en säkring? Tänk dig fastrostade torkarmotorer.

Ska gå ut en vända till bilen och se om luftfiltret är dränkt.

Någon som vet hur motor-försäkringar fungerar?

Aldrig mer en bil för över 10 000kr....

3 235 Inlägg
6 juli 2011
Startmotorn är väldigt stark, så det som först händer är att stakarna ger vika:( Men testa att "torka" bilen
i ett dygn, kanske det hjälper.

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Lossade luftfiltret. När jag lossade insugsröret så rann det ut vatten. Filtret var dränkt...

Vad är det för äckliga jävla sadister som placerar luftintaget så? Vilken total jävla inkompetens. Blåser ju in mängder med skit där också, så jävla god kan väl inte vinstmarginalen va på luftfilter?

Så, ska lossa på stiften och ställa bilen på tork. Ska jag koppla i motorvärmaren eller någon form av värmefläkt? Ska stå i garage så lämnar nog porten öppen så det blir lite cirkulation i luften...

Byte av olja+filter samtidigt eller är det onödigt? Oljan har rullat 100 mil....

3 235 Inlägg
6 juli 2011
Skruva ut stiften på alla cylindrar och kör igång startmotorn så att vattnet som ligger i cylindrarna pressas ut, sen kan du skruva in stiften och försöka starta bilen. Jag tror dock att det redan har uppstått skador på stakarna..sad,men det får du veta där och då.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2011
Bilen lär starta när väl cylindrarna är torra...Det kan dock mycket väl vara som så att stakarna krökts en aning, enda sättet att kolla det är att mäta "komphöjden", om man inte föredrar att öppna motorn då...Finns nog ett antal bilar som kör omkring med liiite böjda stakar, sen om de vet om de eller inte är en annan fråga. O hur länge det håller är den tredje frågan*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 604 Inlägg
6 juli 2011
Problemet verkar ju ha funnit sin lösning, men vill ändå skriva och tacka för den underbara beskrivelsen över hur problemet uppstod, och vad du fick genomlida för att försöka lösa problemet.

Invärtes skador tror jag dock inte du behöver räkna med förhoppningsvis, men så är jag ingen expert själv.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Tackar för svaren.

Saken är den att bilen rullade med växeln i en bit. Så motorn kan ju ha gått runt där....

Så jag ska prova startmotorn med stiften ur för att försöka få ut vattnet?

Tänkte lämna in bilen på verkstad ändå. Pratade med försäkringsbolaget och skulle det vara så att motorn är kass så hade jag en självrisk på 5 000kr. För det är väl ett motorbyte som blir aktuellt ifall stakarna är kassa?

1 938 Inlägg
6 juli 2011
Vilka problem på en ny bil, jisses.
Hur många års nybilsgaranti har en focus? Kanske inte ens behöver använda försäkringsbolaget och betala självrisk med lite tur. Vet att flera tillverkare har 5-12 års nybilsgaranti. smile

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Har pratat med lite verkstäder och med mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget vill inte ge några tydliga svar...

På skadeanmälan tyckte dom att det verkade rimligt att få ersättning om motorn är ett totalt ras. Pratade sedan med en tekniker som tyckte att det inte går att garantera att jag får ersättning i sådana fall. Han ville inte ge mig ett antagligen, eller "i nio fall av tio" utan hade svaret att det inte går att garantera...

Frågan jag ville ha svar på var om det kunde bli problem att få ersättning om det visade sig att motorn var kass om jag själv varit och tagit loss tändstiften och snurrat motorn. Jag skulle hålla mig till verkstäder. På frågan om vilken verkstad som helst gick bra så fick jag svaret att det skulle vara en kompetent verkstad. På frågan om han menade auktoriserad när han sa kompetent fick jag svaret att dom ska ha skruvat på liknande bilar innan så dom vet vad dom gör.

Hur avgör dom vad som är kompetent? Närmaste auktoriserade verkstad ligger fyra mil bort. Dom har semester-stängt och öppnar om tre veckor. Därefter är det en lång kö...

Helvetes skit.... Vågar jag ta ur stiften och vrida på nyckeln? Skulle det bli tal om att byta motor så rör det sig om ca 15 000;- och arbete på det. Känns ju sådär att få betala det själv. Samtidigt vet jag inte om jag får ersättning i vilket fall som helst...?

Edit: 5 års nybilsgaranti, så den har gått ut
Senast redigerat av Marcussss (6 juli 2011)

1 938 Inlägg
6 juli 2011
Använd försäkringen för att få bilen bärgad till en auktoriserad verkstad som kan ta hand om bilen, självrisk för bärgning brukar ligga på 1000-1500 kr, men brukar begränsas till "närmaste godkända verkstad".
Prata lite med bärgarsnubben och förklara att verkstaden har stängt, han kanske kan säga till bolaget att dom inte kan ta mot mera bilar pga fullt att göra etc.
Inget är omöjligt, folk brukar va medgörliga, för bärgaren spelar det ju ingen roll om han så drar den 500 mil till etiopien, han får ju betalt för det.
Ser att du bor i Göteborg, alla bilia är ju auktoriserade verkstäder, finns ju flertalet, almedal, kungsbacka, kungälv, sisjön, stenungsund och sävedalen har ju verkstad.
Alla ligger inom 3 mil förutom stenungsund som nog är 4.

När är bilen uttagen? Det är möjligt att du har nybilsgaranti kvar.
Senast redigerat av Glesmark (6 juli 2011)

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Bor i en ort sex mil från Göteborg. Bärgning ingick i försäkringen så kunde få bilen bärgad till närmaste verkstad i så fall...

Fan... Beslutsångest. Ska man våga sig på att ta ur stiften ikväll och kanske ha en bil redan idag, eller ta det säkra före det osäkra och lämna bort bilen. Men då dyker fråga nummer två upp...

Om bilen inte fungerar efter torkning, vad tror ni en verkstad tar för felsökning och kolla upp stakarna? Skulle behöva prata med någon mer pratglad hos försäkringsbolaget så jag kunde få ett vettigt svar. Om bolaget tycker att det är mitt fel så får jag ju själv betala rubbet, och då bogserar jag hellre än bärgar, samtidigt som jag själv går ut och provar att torka motorn...

Har någon av er blivit nekade ersättning för att ni själva påbörjat en felsökning?

Edit: Tagen i trafik 2006-03-17, så tog slut för några månader sen.
Senast redigerat av Marcussss (6 juli 2011)

4 474 Inlägg
6 juli 2011
Men va fan...Ta ur stiften, det kan INTE bli värre!!! Säg att det var en allbilverkstad som tog ur stiften åt dig o att du inte fick nåt kvitto på jobbet, OM de nu skulle fråga...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

1 938 Inlägg
6 juli 2011
dawwe skrev:
Men va fan...Ta ur stiften, det kan INTE bli värre!!! Säg att det var en allbilverkstad som tog ur stiften åt dig o att du inte fick nåt kvitto på jobbet, OM de nu skulle fråga...

Varför säga något över huvud taget, bättre att vara tyst än att börja skylla ifrån sig.

Förresten, vart bor du lite mer specifikt?
Senast redigerat av Glesmark (6 juli 2011)

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Så...

1. Ta ut stiften
2. Köra startmotorn
3. Sätta i stiften
4. Starta normalt

Korrekt?

Fråga 1: Hur länge bör jag köra startmotorn utan stiften?
Fråga 2: Kan jag förvänta mig vit rök?
Fråga 3: Hur vet jag om stakarna är kassa?

4 474 Inlägg
6 juli 2011
Korrekt. Kör säg 3*15 sek på starten så lär det vara bra "torrt", hör du något konstigt kraftigt mekaniskt ljud så avbryt, då har något gått sönder rejält (knäckt/toksne stake, spräckt kolv eller nåt sånt). Vänta ca 1-2 min mellan varje 15-sekundare. Förmodligen så startar bilen, JAG skulle dock kolla hur det ser ut i insugsrören innan start, det kan ju tänkas att det hängt med lite fint grus mm, inget man vill ha in i motorn. Ser det "rent" ut så...
Du kommer förmodligen inte märka nån större skillnad så länge stakarna är en aning böjda, givetvis har du tappat effekt men som sagt jag tror det är inte märkbart. Har du riktigt otur har nån stake gått av eller böjts kraftigt o DÅ kan det givetvis förvärras vid ett startförsök, å andra sidan är motorn körd då oavsett. Vill du förvissa dig om att motorn är i "någorlunda skick" så kan du mäta komphöjden själv på ett "ungefär". Detta göres genom att man för ner tex en lång gängstång genom tändstiftshålet o sätter ett märke på stången där kolven vänder. Upprepa på samtliga cylindrar, vänder de vid samma märke så borde stakarna ha klarat sig, om en/några vänder tidigare så har du garanterat böjda stakar där. Detta sätt att kolla "komphöjden" är mycket grovt men kan ge en fingervisning iaf. En verkstad mäter komphöjden noggrant, säkerligen på iaf 1/10mm....

19 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Tackar för svaret. Får väl se hur det slutar imorgon...

Sedan blir det att torka bilen invändigt då den blöttes ner rejält när jag knuffa den längs vägen och lägga ut den på blocket...

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Kom precis in...

Tändstiften är borta, klickar bara när jag vrider på nyckeln...

Har kollat alla säkringar för motostyrning, och dom verkar hela. Så antar att jag får ge mig på startmotorn?

1. Finns det några hemliga säkringar på den här bilen? Vet att gamla mercor har ett par gömda bakom batteriet för att ordna lättförtjänta pengar åt verkstäderna.... Då menar jag säkringar som inte nämns i manualen?

2. Hur många kablar kan påverka startmotorn? Det går väl en till batteriet och en till generatorn? Om dessa tagit in vatten kan det ju ha blivit kortslutning, men borde inte en säkring ha gått i så fall?

Bilen står nu med huven öppen och tändstiften borta och torkar i sommarvärmen.

Edit: Läste att batteriet kan vara dött...? Att nyare bilar inte beter sig som äldre när batteriet blir dåligt, utan att allting kan fungera ändå tills man ska vrida runt startmotorn. Men har inte märkt några som helst tecken på att batteriet skulle vara dåligt, samt att den dog i vattenpölen....? Kan det vara ett olyckligt sammanträffande eller kan kanske någon form av kortslutning mördat batteriet samtidigt som motorn tagit in vatten?
Senast redigerat av Marcussss (7 juli 2011)

4 474 Inlägg
7 juli 2011
Låt bilen torka i typ 3 timmar i solen, kan vara fukt på "rätt" ställe som ställt till det? Har du brådis så testa med starthjälp? Klicket du hör lär vara från startmotorn/solenoniden, kan "smattra" ibland om spänningen är precis på gränsen till o räcka till...
Lite vatten ska grejerna allt tåla, de allra flesta bilar klarar ju en motortvätt utan problem o då får man vatten lite överallt.

Edit: Egentligen borde väl bilen vara någorlunda "torr" då den dränktes för 2 dagar sen...

Sök