Korrekt. Kör säg 3*15 sek på starten så lär det vara bra "torrt", hör du något konstigt kraftigt mekaniskt ljud så avbryt, då har något gått sönder rejält (knäckt/toksne stake, spräckt kolv eller nåt sånt). Vänta ca 1-2 min mellan varje 15-sekundare. Förmodligen så startar bilen, JAG skulle dock kolla hur det ser ut i insugsrören innan start, det kan ju tänkas att det hängt med lite fint grus mm, inget man vill ha in i motorn. Ser det "rent" ut så...
Du kommer förmodligen inte märka nån större skillnad så länge stakarna är en aning böjda, givetvis har du tappat effekt men som sagt jag tror det är inte märkbart. Har du riktigt otur har nån stake gått av eller böjts kraftigt o DÅ kan det givetvis förvärras vid ett startförsök, å andra sidan är motorn körd då oavsett. Vill du förvissa dig om att motorn är i "någorlunda skick" så kan du mäta komphöjden själv på ett "ungefär". Detta göres genom att man för ner tex en lång gängstång genom tändstiftshålet o sätter ett märke på stången där kolven vänder. Upprepa på samtliga cylindrar, vänder de vid samma märke så borde stakarna ha klarat sig, om en/några vänder tidigare så har du garanterat böjda stakar där. Detta sätt att kolla "komphöjden" är mycket grovt men kan ge en fingervisning iaf. En verkstad mäter komphöjden noggrant, säkerligen på iaf 1/10mm....
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure