Saab 9-3 aero -02 dricker kylarvätska vid hård körning (nytt problem nu) 2011-08-24

Johan_Hellberg
7 juli 2011 · 90 Inlägg

Hejsan!

Har hittat problemet, vattenpumpen va trasig. Bytt nu och verkar hålla tätt! Men självklart är inte problemen slut, när ett problem är löst börjar det andra problemet.

Har varit klantig och o-erfaren nog att inte hålla koll på oljenivån i motorn. Bilen började gå skumt, kändes som misständningar.
Efter som bilen INTE hade problemet innan jag lämna in bilen för byte av vattenpump men hade problemet när jag fick tillbaka den så tog verkstaden in bilen igen för att kolla om felet låg pga deras byte av vattenpumpen (att dom gjort någon tabbe vid monteringen) det var då dom såg att oljenivån var låg, fyllde på 2,2L olja.
Har dock kört lugnt med bilen sedan problemet med kylarvätskan uppstod så hoppas hoppas att jag inte pajat något.

Kan det vara turbon som är på gång att ge upp? Provade att gasa på lite på 1an och 2an, då kändes allt som vanligt. Det var dock ca 25 grader varmt ute så bilen drog ju inte iväg lika bra som när jag körde sist vilket var på kvällen när det var 12-13 grader ute bara. Men när jag la i 3an och gasade så betedde sig motorn och turbon väldigt skumt. Kan inte riktigt förklara hur, men kändes som att turbon inte ville ladda riktigt och att den misstände lite. Har provat byte tändkasset men det hjälpte inte.

Mvh Johan

Senast redigerat av Johan_Hellberg (24 augusti 2011)

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Gidlund
7 juli 2011 · 354 Inlägg

Kolla om du har någon vatten i oljan eller om det luktar kylarvatten där... Ryker bilen något när du piskar den ?
Är du verkligen
helt säker de inte läcker någonstans?

Johan_Hellberg
7 juli 2011 · 90 Inlägg

Bilen ryker inte, inget luktar konstigt. Har försökt leta efter ngn spricka i slangar men kan inget hitta... ganska förbryllande. Kan det vara så att lite vatten dunstar hela tiden när man kör hårt?

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Gidlund
7 juli 2011 · 354 Inlägg

Hmm.. Det ska inte försvinna om
Det inte trycker ur sig någonstans ... Min håller vattnet även vid väldigt hög påfrestning och vid längre påfrestning med ...  Men hur stora mängder talar vi om? Och hur länge / långt kör du innan du fyller på?

BDamberg
7 juli 2011 · 311 Inlägg

Det läcker inte ut nånting under bilen? Tänkte att det kan bli övertryck i systemet efter hård körning så det rinner ut under. Sen dunstar det bort och du märker inte vart det tar vägen? tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Johan_Hellberg
7 juli 2011 · 90 Inlägg

Jo det är så jag tror de kan gå till, om det är på det viset är det ingen fara att de försvinner lite! Har alltid en 5L dunk med kylarvätska med mig nu för tiden! smile

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Johan_Hellberg
7 juli 2011 · 90 Inlägg

Är man på en träff ngn stans å leker runt å räjsar lite en kväll, kanske kör upp en halv tank soppa lr så, då får man kanske fylla på 0,5L lr ngt i den stilen, inte jätte mkt som går åt.. tillräckligt för att det ska komma upp på displayen i bilen att jag måste fylla på kylarvätska tongue

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
jonTe
11 juli 2011 · 5 710 Inlägg

Nej det är inte normalt ....och det kan inte dunsta eftersom det är ett slutet system.
Det finns bara 2 möjligheter:
1. Det läcker någonstans
2. Motorn förbrukar vatten.

På ettan är det bara leta noga......har du väl konstaterat att den inte läcker är det bara 2:an kvar och då är topplockspackningen mest misstänkt.

MVH Jonas
..............
Johan_Hellberg
28 juli 2011 · 90 Inlägg

Har fortfarande inte löst detta problemet.. Har kollat som fan, inget vatten i oljan, ingen vit rök vid start och systemet verkar inte läcka någonstans. Vad brukar det kosta att byta topplockspackning?

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Gidlund
28 juli 2011 · 354 Inlägg

lämnar du in på riktigt verkstad typ saab blir det satans dyrt tongue annars finns de väll nå mindre verkstäder som gör de för okej summor, annars kör du hem bilen till mig så kommer vi överens om ett bra pris tongue

Johan_Hellberg
28 juli 2011 · 90 Inlägg

Lite långt att åka till mora hmm annars hade de varit nice!
Tänkte testa med barsleak i kylsystemet och se om de hjälper! Annars lär jag ju försöka kontakt någon lite mer kunnig person som får kolla på bilen för jag klarar inte att byta topplockspackning själv, har verken ställe att mecka på eller kunskap ^_^

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Gidlund
28 juli 2011 · 354 Inlägg

Jo jag såg de va en bit bort hehe tongue kolla på stcs forumet om inte de finns någon kunnig i närheten som vill kolla på din bil lite, de finns garanterat någon som vill kolla åt dig utan att ha någon betalning , så du kanske kan få lite vägledning om vad som kan vara felet!

Johan_Hellberg
28 juli 2011 · 90 Inlägg

aaa! Ska kika runt lite, känns inge bra att köra runt med bilen som det är nu hmm

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Aero T16
28 juli 2011 · 1 327 Inlägg

Det går ju att provtrycka kylsystemet på en verkstad för att se om det finns någon läcka. Tror inte att det är jättedyrt.

Gidlund
28 juli 2011 · 354 Inlägg

kolla på närmaste fordons gymnasium annars! brukar inte va några problem att få göra det gratis där om du har tid att lämna bort bilen någon daG:)

sverkera
28 juli 2011 · 564 Inlägg

Kolla med närmaste Mekonomenverkstad, de brukar ha utrustning för att provtrycka kylsystemet. Har du tur så är det någon slang som läcker när det blir ett visst tryck, kan vara så enkelt som att kylarlocket inte håller tillräckligt tryck.

Johan_Hellberg
24 augusti 2011 · 90 Inlägg

Har hittat problemet, vattenpumpen va trasig. Bytt nu och verkar hålla tätt! Men självklart är inte problemen slut, när ett problem är löst börjar det andra problemet.

Har varit klantig och o-erfaren nog att inte hålla koll på oljenivån i motorn. Bilen började gå skumt, kändes som misständningar.
Efter som bilen INTE hade problemet innan jag lämna in bilen för byte av vattenpump men hade problemet när jag fick tillbaka den så tog verkstaden in bilen igen för att kolla om felet låg pga deras byte av vattenpumpen (att dom gjort någon tabbe vid monteringen) det var då dom såg att oljenivån var låg, fyllde på 2,2L olja.
Har dock kört lugnt med bilen sedan problemet med kylarvätskan uppstod så hoppas hoppas att jag inte pajat något.

Kan det vara turbon som är på gång att ge upp? Provade att gasa på lite på 1an och 2an, då kändes allt som vanligt. Det var dock ca 25 grader varmt ute så bilen drog ju inte iväg lika bra som när jag körde sist vilket var på kvällen när det var 12-13 grader ute bara. Men när jag la i 3an och gasade så betedde sig motorn och turbon väldigt skumt. Kan inte riktigt förklara hur, men kändes som att turbon inte ville ladda riktigt och att den misstände lite. Har provat byte tändkasset men det hjälpte inte.

Mvh Johan

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Aero T16
25 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Motorn var bara halvfull på olja? Låter som att du har ett oljeläckage någonstans.

Hur länge sen var det som du kollade oljan?

krillz
25 augusti 2011 · 25 Inlägg

saab kommer me sina problem lagar ett o kommer ett nytt hmm har aldrig kört saab men de verkar sköna men håller mig till volvo:P

Volvo 142 "den gröne" (1972)
Johan_Hellberg
25 augusti 2011 · 90 Inlägg

Aero T16 skrev:
Motorn var bara halvfull på olja? Låter som att du har ett oljeläckage någonstans.

Hur länge sen var det som du kollade oljan?

Inget oljeläckage. Kollade i samband med att jag tvätta filtret och bytte intercooler. Detta var i början på juni. Bil har gått ganska hårt och det ska tydligen vara normalt att trimmade saabar drar olja vad jag läst mig till.

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang