Saab diesel styrboxfel

lillegronaturbon
7 juli 2011 · 19 Inlägg

Ropar efter lite hjälp därute, var i eskilstuna idag för att få bilen chippad, det är en saab 9-3 turbodiesel årsmodell 00. Inga problem tills vi kom dit, då säger snubben att det låter som om motorn går "hårt". Han lämnar av mig o min vän i staden och åker iväg, nästan 2 timmar senare ringer han och talar om att han inte kan komma åt styrboxen och att han har försökt med en massa olika verktyg för det, han talade även om att det var ett par slangar som inte var riktigt okej. Han väntade på ett sista verktyg och la på. en stund senare ringer han igen och säger att det är helt omöjligt och då kommer han och plockar upp oss. När vi kommer tillbaka till verkstaden visar han vilka slangar som inte var okej. Han tillägger även att han senast igår chippade en bil av samma årsmodell utan några som helst problem. Då till mitt problem, när vi nästan var hemma tändes check engine lampan, och min första tanke var, vafan har han gjort? ringde upp honom och snackade med honom, han trodde att det var de slangarna han pekat ut som hade gett upp. Det tror även jag då jag kollade när jag kom hem och tyckte att det läckte kalluft ur en fet slang mellan motorn och intercoolern. (rätta mig om jag har fel.) det är ju inga konstigheter, den slangen är ju lätt att byta iaf. Men styrboxen, vad kan vara problemet? någon som har en aning? bilen har för 2 månader sedan varit inlämnad på en verkstad i norrk. som bytte några vacuumslangar som det var torrsprickor i, efter det gick ju bilen som en klocka men nu går den skit. Och där kom de åt att felsöka, men killen i eskilstuna kunde inte ens göra en felsökning? sad usch vilken hemsk dag.. förlåt för aslång text men hoppas på lite seriös hjälp här..

lillegronaturbon
7 juli 2011 · 19 Inlägg

kanske ska tillägga att han inte kom åt programvaran i styrboxen.. det var det jag menade och inget annat.

Aero_9-3
7 juli 2011 · 287 Inlägg

vad har bilen för symtom?Kan väl inte vara en firma som skulle trimma den eller?

Senast redigerat av Aero_9-3 (7 juli 2011)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Saab 9-3 "RE" (1999)
Audi A6 tdi (2008)
lillegronaturbon
7 juli 2011 · 19 Inlägg

symptom.. alltså.. åkte ju med den när lampan tändes så märkte inget just då, men det är det gamla vanliga att den bara går på halv effekt och när det blivit detta tidigare har det varit vacuumslangar med torrsprickor. Och jo det var en firma som skulle trimma..

Skyline_Lunkan
8 juli 2011 · 29 Inlägg

Hade samma problem på min saab 9-5 2,2tid att dem inte kom in i styr boxen men sen gjorde dem något på saabverkstaden och problemet var löst. Vet dock ej vad dem gjorde. Så ring till någon saabverkastad och hör dig för.

Sponsored by my own wallet
Kom aldrig och säg jag gasade inte fullt för då är du nollan när du blev ifrånkörd
Nissan Skyline R32 GTS/GTR "Team Bapelsin R32" (1993)
valentino
8 juli 2011 · 9 Inlägg

sälj bilen det låter som det kommer bli jävligt dyrt för dig tongue

lillegronaturbon
9 juli 2011 · 19 Inlägg

nej jag tänker inte sälja bilen. pratade med biva idag dom ska göra felkodsökning på tisdag så får vi se vad som händer smile är inte speciellt orolig, det är troligen vacuumslangar med torrsprickor igen, styrboxen struntar jag i tillsvidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang