4410
Sök

B230E Hackar/tjuvstannar efter 5-10km körning

Makaronborrare
993 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Hej 
Har ett litet problem som nyss uppkommit på min 740 och motorn är som sagt B230E. Bilen går jättebra från start men när jag kört 5-10km så hackar den till några gånger och känns kraftlös och i dag tjuvstannade den dessutom och gick inte i gång igen förrens efter nån minut. När den väl kommer över detta stadium går den klockrent igen.

Vad kan detta bero på? Eller någon som haft liknade problem? Har inte provat något själv ännu men tänkte börja med att byta ut tändstiften i morgon som är köpta på biltema för drygt ett år sedan

21 761 Inlägg
10 juli 2011
Är bränslefiltret bytt på sistone?
Börjar varvräknaren "flippa ur" direkt när motorn börjar hacka?

Det kan bero på tex bränslepumpsrelät eller att huvudpumpen håller på att ge upp. Om varvräknaren hoppar upp och ner i samband med problemet så kan exempelvis Hallgivaren i fördelaren krångla, glapp/brott i Hallgivarkabeln händer ibland. smile

Kolla även pumpsäkringen så att inte den är dålig, kan vara dålig fastän den ser bra ut (har själv råkat ut för det på min 240 med B230E).

Makaronborrare
993 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Nej bränslefiltret har jag inte bytt.

Men får kolla om problemet kvarstår nu för jag hade loss pumpsäkringen och fick bara upp plasten. Själva tråden satt fortfarande fast. Lyckades få upp även den men det såg ut som att det varit kontakt problem för plasten runt säkringshållaren har smält en aning. Var inte lätt att få ner den nya säkringen pga detta men efter lite pill med en liten mejsel gick det

Sök