Supra mkiv tt 93 Tänder inte som den skall över 5k rpm.

Bromar ______________JDM______________
14 juli 2011 · 204 Inlägg

Det började med att den misstände mellan 5 - 7 k varv, då fick jag rådet av en mekaniker att det kan bli dynamiskt komp och då kan man knacka ner stiften 0,2  mm och kanske lösa problemet.

Nu har jag gjort det och det har resulterat i att den tänder inte alls 1 gång istället för att misstända lite på någon cylinder.

Ska jag knacka ner stiften 0,2 millimeter till och landa på ett mellanrum på 0,6?

Kan ju tillägga att motor lampan börjar lysa efter den misständer i någon sekund efteråt men det är väll troligen att lamndan registrerar otänt bränsle?

Eller har detta inget med stiften att göra? Kan ju tillägga att stiften har säkert några år på nacken, men bilen går hur fint som helst upp till 4,5 5 k varv. Svårt att beskriva detta men hoppas någon förstår.

Det som är ändrat från standardutförande är luftfilter och Avgas hela vägen.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
caromania Forummoderator
14 juli 2011 · 9 296 Inlägg

Menar du att den inte tänder på någon cylinder under en eller flera cykler så är det ju definitivt inte stiften. Varför skulle alla stift slockna samtidigt? Hur hör du att den inte tänder över 4-5k? Det är inte så lätt att höra misständningar på höga varv. Om du hör det så skulle jag tro att den misständer på flera stift samtidigt, eller under flera cykler (varv) på en cylinder.

Är bilen standard så ska du ju inte behöva krångla med tätare gap, andra stift osv.

Är det dyra stift på den? Annars är det ju dags ändå om de är ett par år, men felet ligger ju sannolikt tidigare i kedjan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bromar ______________JDM______________
14 juli 2011 · 204 Inlägg

Såhär är det hmm

Inte mycket mods, luftfilter och avgas, efter det så började det att bruppa plöddra eller vad man ska kalla det efter 4500 varv vid fullt gaspådrag, min spontana tanke var att det hade med det att göra men istället för plödder nu efter jag knackat ner gapet, så slutar den tända känns det som fast vid ett mer specifikt varv och på fler cylindrar. Så det känns som den slutar att ta på gasen fastän man gasar fullt.

Så det har ju blivit någon slags förändring när jag minskade det, frågan är om jag har minskat det för lite och skall minska det mer?

Hoppas detta ger dig mer aningar.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
caromania Forummoderator
14 juli 2011 · 9 296 Inlägg

Jag kan egentligen ingenting om din bil eller motor, men det du har är knappast misständningar på något stift. Eller jo, det kan det vara, men den tänder inte alls under ganska lång tid på någon eller flera cylindrar.

Det kan vara kortslutning vid stift pga vatten? Har du tvättat motorn och det hamnat vatten runt stiften?

Tändspole/-ar?

Din bil är standard, du ska absolut inte knacka ihop stiften eller hålla på med andra värmetal. Det finns ingen anledning och det är fel sätt att felsöka.

Jag skulle definitivt byta stift då det är en hyfsat billig åtgärd och det ändå är dags, såvida du inte har sådana platinastift eller liknande?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
eacan
14 juli 2011 · 595 Inlägg

Byt stift och kolla om felet kvarstår? Omöjligt att säga vad det kan vara i detta skede. Man skulle kunna börja spekulera Efter du bytt stift.

Lycka till!

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
beathacker Amatör
14 juli 2011 · 444 Inlägg

Hade liknande problem på min, på den var det dem kontakterna som går till tändstiftssakerna som glappade..

BMW 320d (2006)
Bromar ______________JDM______________
14 juli 2011 · 204 Inlägg

beathacker skrev:
Hade liknande problem på min, på den var det dem kontakterna som går till tändstiftssakerna som glappade..

Jag ska byta stift, jag har platina saker i nu, men när jag söker så rekommenderar dom NGK BCPR7ES, som är mycket billigare ca 800 kr billigare, blev lite misstänksam men kör folk med de och det funkar så varför inte smile

Hoppas det är stiften, på återseende.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
Bromar ______________JDM______________
14 juli 2011 · 204 Inlägg

caromania skrev:
Jag kan egentligen ingenting om din bil eller motor, men det du har är knappast misständningar på något stift. Eller jo, det kan det vara, men den tänder inte alls under ganska lång tid på någon eller flera cylindrar.

Det kan vara kortslutning vid stift pga vatten? Har du tvättat motorn och det hamnat vatten runt stiften?

Tändspole/-ar?

Din bil är standard, du ska absolut inte knacka ihop stiften eller hålla på med andra värmetal. Det finns ingen anledning och det är fel sätt att felsöka.

Jag skulle definitivt byta stift då det är en hyfsat billig åtgärd och det ändå är dags, såvida du inte har sådana platinastift eller liknande?

Jag byter stiften idag, hoppas det hjälper, jag tycker om man knackar på dom och det blir en svag förändring till det bättre borde det vara det.

Nej, jag har inte tvättat eller liknande.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
caromania Forummoderator
14 juli 2011 · 9 296 Inlägg

Bromar skrev:

caromania skrev:
Jag kan egentligen ingenting om din bil eller motor, men det du har är knappast misständningar på något stift. Eller jo, det kan det vara, men den tänder inte alls under ganska lång tid på någon eller flera cylindrar.

Det kan vara kortslutning vid stift pga vatten? Har du tvättat motorn och det hamnat vatten runt stiften?

Tändspole/-ar?

Din bil är standard, du ska absolut inte knacka ihop stiften eller hålla på med andra värmetal. Det finns ingen anledning och det är fel sätt att felsöka.

Jag skulle definitivt byta stift då det är en hyfsat billig åtgärd och det ändå är dags, såvida du inte har sådana platinastift eller liknande?

Jag byter stiften idag, hoppas det hjälper, jag tycker om man knackar på dom och det blir en svag förändring till det bättre borde det vara det.

Nej, jag har inte tvättat eller liknande.

Förändring från sämre till lite mindre dåligt låter det som. Men som sagt, nya NGK så kanske det löser dina problem. Lycka till!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DanneJ
14 juli 2011 · 642 Inlägg

Kontakterna till tändspolarna är en vanlig åkomma på Supran att de blir glappa och sköra med tiden och ger misständningar, kostar ca 50 spänn st på Toyota, byt alla 6 och passa på att byta stiften också så har du nog löst ditt problem.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Bromar ______________JDM______________
15 juli 2011 · 204 Inlägg

Så då var stiften byttade, det blev skillnad men det händer fortfarande något nån enstaka gång hugger lixom till på höga varv ibland.

Men det blir väll kontakterna till stiftboxarna nudå, någon som har fler förslag så jag slipper pendla till toyota var 5 minut. ?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
Bromar ______________JDM______________
15 juli 2011 · 204 Inlägg

DanneJ skrev:
Kontakterna till tändspolarna är en vanlig åkomma på Supran att de blir glappa och sköra med tiden och ger misständningar, kostar ca 50 spänn st på Toyota, byt alla 6 och passa på att byta stiften också så har du nog löst ditt problem.

Men hur funkar det, byter man kontakterna + kablarna som går till vardera tändstift box då eller?

Eller enbart kontakterna + det innanmätet som pulveriseras varenda gång man drar ut dom?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
eacan
15 juli 2011 · 595 Inlägg

På min bytte jag endast kontakterna, men detta för att de vittrade sönder.
Men jag hade satsat på alla kablar osv på en gång. Så vet man att allt är frächt.

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Bromar ______________JDM______________
15 juli 2011 · 204 Inlägg

eacan skrev:
På min bytte jag endast kontakterna, men detta för att de vittrade sönder.
Men jag hade satsat på alla kablar osv på en gång. Så vet man att allt är frächt.

Precis, får kolla upp vad detta kostar.. gissar på massor hmmhmm

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
Bromar ______________JDM______________
15 juli 2011 · 204 Inlägg

eacan skrev:
På min bytte jag endast kontakterna, men detta för att de vittrade sönder.
Men jag hade satsat på alla kablar osv på en gång. Så vet man att allt är frächt.

Du har ingen aning om vad det annars är som gäller, förutsatt att jag byter kablarna och kontakterna och det inte blir någon skillnad?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
DanneJ
15 juli 2011 · 642 Inlägg

Jag bytte ut kontakterna då de som sagt bokstavligt talat blev till smulor när jag tog loss de, skadar dock aldrig att byta kablar också så allt är nytt och fräscht, om inte tändstiftsbyte och byte av dessa kontakter skulle hjälpa så är det tändspolarna kvar, Supran börjar bli gammal och tändspolarna är även de kända för att ge med sig efter många år i tjänst precis som på alla bilar. Man kan ta loss dem och kolla efter små små sprickor.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Bromar ______________JDM______________
15 juli 2011 · 204 Inlägg

DanneJ skrev:
Jag bytte ut kontakterna då de som sagt bokstavligt talat blev till smulor när jag tog loss de, skadar dock aldrig att byta kablar också så allt är nytt och fräscht, om inte tändstiftsbyte och byte av dessa kontakter skulle hjälpa så är det tändspolarna kvar, Supran börjar bli gammal och tändspolarna är även de kända för att ge med sig efter många år i tjänst precis som på alla bilar. Man kan ta loss dem och kolla efter små små sprickor.

Så beställt nya tändkontakter och stiften, men hela kabelhärvan kostar multum och tändspolar ska vi inte tala om ca 10k hmm

Men jag börjar där så får vi se om det hjälper annars blir det pengar hmmhmm

Vad kostar det att lösa en hks dubbelturbokit ? smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
DanneJ
18 juli 2011 · 642 Inlägg

Kittet tillverkas inte längre, vet inte om det finns något företag som har det kvar men kostar väldigt mkt flis, bättre att satsa på ett singelkitt istället skulle jag säga.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Bromar ______________JDM______________
19 juli 2011 · 204 Inlägg

DanneJ skrev:
Kittet tillverkas inte längre, vet inte om det finns något företag som har det kvar men kostar väldigt mkt flis, bättre att satsa på ett singelkitt istället skulle jag säga.

Går ju säkert att plocka ihopa, singel är ju tråkigt hmm det är ju suprans halva charm smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
airflowfredde StressFläkteR
6 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
Kontakterna till tändspolarna är en vanlig åkomma på Supran att de blir glappa och sköra med tiden och ger misständningar, kostar ca 50 spänn st på Toyota, byt alla 6 och passa på att byta stiften också så har du nog löst ditt problem.

Hur du något art nr på dessa?

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang