Blocket är färdigmålat och börjat montera diverse o-ringar osv. Städade även upp på min plats i garaget. Och ett org Aero emblem har hittat hem.
Det vänstra hålet på bilden nedan, är de en oljekanal? Kan man montera givare där? Oljetryck och temp. Satt en plugg där org. Finns de något sätt att fixa så jag kan koppla in 2 stycken 1/8" NPT givare i M14 hålet där?
Senast redigerat av VirreEriksson (18 augusti 2013)
Sådärja, update igen! Fått massa roliga paket med det mesta jag behöver just nu. Glömde dock drev till oljepumpen och toppplocksbultar, så får köpa de nästa vecka. Hoppas på att det blir endel mek i helgen!
köpt ett nytt platsrör till oljestickan, då mitt, som många andras, sprack..
Blev mera gjort idag och igår! Ramlagerna på plats och veven monterad. Kolvarna sitter i med nya vevlager, sen har jag pillat dit några o-ringar samt en adapter M14 till NPT gänga, i en vattenkanal där en tempmätare ska sitta. Nya motorbussningar monterade i den renoverade subframen.
Ska gå på kamkedjan och glidskenor imorgon tänkte jag. Tips och trix för någon som aldrig gjort de tidigare? Kan man sätta kedjan hursom eller ska de "gula" markeringarna på kedjan stå på något speciellt sätt?
Fan jag får inte tag på dom, dem säger bara att jag ska återkomma efteer vecka 33? Ska ju dra iväg en beställning på massa lager o packningar till min motor
Fan jag får inte tag på dom, dem säger bara att jag ska återkomma efteer vecka 33? Ska ju dra iväg en beställning på massa lager o packningar till min motor
Segt
Börjat renröra toppen idag, monterat kamaxlarna samt börjat montera toppen. Inte helt hajj på det här med hur allt ska stå, får ge de ett nytt försök på tisdag Blir slack på kedjan mellan kamaxlarna..
Ser riktigt bra ut! Dem gula markeringarna ska väl vara rakt upp på kamdreven har jag för mig? Alltså kl 12
De gula markeringarna kan ju stå precis vart som helst bara motorn och kammarna står i noll. Men tanken är att de 2 gula länkarna stå rakt över kamdrevet på insugskammen. Sen så har du en gul länk ovan på kamdrevet på avgaskammen. Den sista gula länken skall vara på undersidan av drevet på vevaxeln.
Ser riktigt bra ut! Dem gula markeringarna ska väl vara rakt upp på kamdreven har jag för mig? Alltså kl 12
Japp, har satt de så
Mr_Lööf skrev:
Jonthengberg skrev:
De gula markeringarna kan ju stå precis vart som helst bara motorn och kammarna står i noll. Men tanken är att de 2 gula länkarna stå rakt över kamdrevet på insugskammen. Sen så har du en gul länk ovan på kamdrevet på avgaskammen. Den sista gula länken skall vara på undersidan av drevet på vevaxeln.
Ja så har jag och en polare med fattat de som. När i proceduren ska man sätta in spännaren? Har ställt allt som på bilen, men kedjan är lite slapp mellan kammarna, kammarna som står fel? De står vid sina markeringar
Ja så har jag och en polare med fattat de som. När i proceduren ska man sätta in spännaren? Har ställt allt som på bilen, men kedjan är lite slapp mellan kammarna, kammarna som står fel? De står vid sina markeringar
När du har satt dit kedjan och hjulen så monterar du i spännaren. Sen så vrider du runt motorn 2 vevaxelvarv. Då kommer spännaren att åka ut om den inte redan har gjort det när du monterade den. När du har vridit 2 vevaxelvarv så kontrollerar du om alla nollmärkningar stämmer.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
När du har satt dit kedjan och hjulen så monterar du i spännaren. Sen så vrider du runt motorn 2 vevaxelvarv. Då kommer spännaren att åka ut om den inte redan har gjort det när du monterade den. När du har vridit 2 vevaxelvarv så kontrollerar du om alla nollmärkningar stämmer.
Okej Kan man dra runt motorn även om man har lite slack mellan kammarna?
Att du inte kör upp till fridafors och mappar bilen istället sen när du e klar än att prova med massa olika boxar? Jocke thörjesson på fridafors bilservice kan saabmotorer å programvaror i sömnen. har rullande landsväg också.