4359
Sök

Vad hände med min temp?

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Tjenare! förra helgen var jag på halmstad meet bilen gick klockrent hela dagen å på vägen hem drar jag på å kör mot en annan bil, när de var färdigt så släppte jag gasen å bromsa ner. Sen när jag skulle gasa igen så hände inget hur mycket/lite jag än trykte på gasen... Lät bilen varva ner å helt plötsligt gick de gasa igen dock så kollade jag vattentempen som stog i topp 
Stängde av bilen fort som fasen å rullad in till kanten lyssnade i expansionkärlet men det kokade inte så öppnade de å kände med fingret å vattnet var kanske 60-70 grader inte varmt med andra ord... Tanken slog mig då att vattnet inte cirkulerade så vattnet i motorn kokade men "slangarna" där vattnet går ut ur motorn var varma å "slangarna som går in i motorn var ljumna å kylet var varmt där vattnet gick in å var Svalare där de gick ut så vattnet gick runt.
Klämde lite på slangarna osv för att säkerställa att inget hade gjort att de blivit stopp men vattnet gick runt å verkade hur fint som helst

Slutade med att jag startade bilen igen å då ligger tempen där den ska göra
Så nu undrar jag! vad kan ha orsakat att min Vattentemp flippade? å vad kan ha hänt?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Vettemannen
27 juli 2011
En tillfällig luftficka nånstans kanske som hämmade cirkulationen???? Kanske, vet ej, bara ett förslag.

/Benny

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
En tillfällig luftficka nånstans kanske som hämmade cirkulationen???? Kanske, vet ej, bara ett förslag.

/Benny

Har också tänkt på de men det är självluftande så ska inte vara några luftfickor :o, sen ifall de ändå skulle vara en luftficka borde den inte "bubbla" ut när jag klämde på slangarna? för de var inga tecken på luft i systemet :o

www.nogs.se
200a Projektet

Vettemannen
27 juli 2011
Woojen skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Har också tänkt på de men det är självluftande så ska inte vara några luftfickor :o, sen ifall de ändå skulle vara en luftficka borde den inte "bubbla" ut när jag klämde på slangarna? för de var inga tecken på luft i systemet :o

Ja du, hoppas att nån annan har nåt bättre förslag.

/Benny

* Voff voff *
11 140 Inlägg
27 juli 2011
Jag tycker nog det låter som att termostaten hängde sig i stängt läge... Byt den innan den fastnar i det läget för gott!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 198 Inlägg
27 juli 2011
fel på givaren kanske

1 107 Inlägg
27 juli 2011
Kan inte vara vattenpumpen som lagt av?

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
anafylaxi skrev:
Kan inte vara vattenpumpen som lagt av?

Vattnet gick ju fortfarande runt tongue

www.nogs.se
200a Projektet

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jag tycker nog det låter som att termostaten hängde sig i stängt läge... Byt den innan den fastnar i det läget för gott!

//Brådhis

Kanske det, men termostaten borde väll öppna ganska fort efter man startat bilen då vattnet värms fort tycker jag?

hade kört ca 30 min motorväg när det hände... hade termostaten varit stängd sedan start tycker man ju att de borde gått åt skogen?
Senast redigerat av Woojen (27 juli 2011)

www.nogs.se
200a Projektet

* Voff voff *
11 140 Inlägg
27 juli 2011
Woojen skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Kanske det, men termostaten borde väll öppna ganska fort efter man startat bilen då vattnet värms fort tycker jag?

hade kört ca 30 min motorväg när det hände... hade termostaten varit stängd sedan start tycker man ju att de borde gått åt skogen?

Termostaten öppnar och stänger faktiskt, vid behov, även under körning!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
Woojen skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Termostaten öppnar och stänger faktiskt, vid behov, även under körning!

//Brådhis

Ofan, lika bra att byta då de är såpass billig del tongue

Annars ingen annan som vågar gissa?

www.nogs.se
200a Projektet

BornStreetracer
197 Inlägg
27 juli 2011
hade liknande på min gamle 200a^^ termostaten hade fakkat i stängt läge.. smile bytte den och felet återkom aldrig igen smile

1 101 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Persson_307 skrev:
hade liknande på min gamle 200a^^ termostaten hade fakkat i stängt läge.. smile bytte den och felet återkom aldrig igen smile

ofan har ni termostater inne på nissan? big_smile

www.nogs.se
200a Projektet

371 Inlägg
28 juli 2011
tre saker kan jag tänka mig.
1, luftficka, ställ bilen i uppförsbacke och låt den avlufta sig.
2. termostaten har stängt sig helt. (mycket ovanligt)
3. vattenpumpsskoveln har lossnat.

/calle

Sök