1999
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

382 698 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
1 105 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#601
Tack ska ni ha det behövdes, provet är gjort nu iaf så nu är det bara en månads väntetid på svaren :p Känns inte som det gick vägen men vi får se.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#602
Så ja, sista delen till vevpartiet inhandlat. Skickade efter en Ross-dämpare från RAWbrokerage precis så nu är det bara vänta in den sen skeppa iväg vev, stakar m,m m,m m,m på balansering och viktning.

Om jag beslutar mig för att köra org ventiler fjädrar m,m så kan det hända att det blir en uppstart i sommar big_smile

http://www.garage7.com.au/home/images/stories/product_images/mjpage.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mega Drift
337 Inlägg
17 juni 2012
#603
Du som har titat lite på svänghjulsdämpare. du har inte hittat någon som är mindre än orginalet? alså mindre omkrets på remmhjulet

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

7 281 Inlägg
17 juni 2012
#604
DannyWiik skrev:
Du som har titat lite på svänghjulsdämpare. du har inte hittat någon som är mindre än orginalet? alså mindre omkrets på remmhjulet

Här finns det mindre remhjul till vattenpump och generator iaf.
http://www.rawbrokerage.com/RAW-RB-CNC- … leyset.htm


1 105 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#605
DannyWiik skrev:
Du som har titat lite på svänghjulsdämpare. du har inte hittat någon som är mindre än orginalet? alså mindre omkrets på remmhjulet

Hmm, nej tyvärr. Varför vill du ha mindre? Kanske SR eller CA-motorerna har mindre omkrets vet dock inte om veven passar.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#606
Drog iväg ännu en beställning, denna gång från http://www.dsrturbo.com

Vart inspirerad av föregående inlägg av Brains, dock så ville jag ha hjulen i blått så det vart ett vattenpumpshjul och ett hjul till generatorn. Lite lättare och lite snyggare än orginal.


http://a4.ec-images.myspacecdn.com/images02/73/41e87b856619450083344361ef1c1abc/l.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#607
Glad midsommar på er allihop! Själv får man spendera midsommar jobbandes ute på en ö i Norge tongue

http://mittemellan1.files.wordpress.com/2010/06/untitled-12_42838369.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mr. Tuning e handel
75 Inlägg
24 juni 2012
#608
Hejsan!

Har själv en Nismo kopper mix twin plate koppling och för min effekt klarar den tyvärr inte bankörning.
Har nu beställt hem en tre skivig OS giken=)
Annars gillar jag din set up=)
Senast redigerat av jansson200 (24 juni 2012)


1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#609
jansson200 skrev:
Hejsan!

Har själv en Nismo kopper mix twin plate koppling och för min effekt klarar den tyvärr inte bankörning.
Har nu beställt hem en tre skivig OS giken=)
Annars gillar jag din set up=)

Är det på "gulingen" den inte räcker till eller? Räknar med att den ska hålla till dom hästar jag vill ha ut.

Har du haft nå problem med din Nismo-koppling? Låter den illa?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mr. Tuning e handel
75 Inlägg
24 juni 2012
#610
Nej den låter inget, samt är nästan lika lättkörd som original.
Men mer än 600hk i motorn klarar den tyvärr inte.


1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#611
jansson200 skrev:
Nej den låter inget, samt är nästan lika lättkörd som original.
Men mer än 600hk i motorn klarar den tyvärr inte.

Allright! Får se hur länge den hänger med, 500whp ska den få känna på iaf så får vi se hur länge det håller. 680hk är den specad till men troligtvis är det väl lite tilltaget.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 938 Inlägg
24 juni 2012
#612
Johan_e2 skrev:
jansson200 skrev:
Nej den låter inget, samt är nästan lika lättkörd som original.
Men mer än 600hk i motorn klarar den tyvärr inte.

Allright! Får se hur länge den hänger med, 500whp ska den få känna på iaf så får vi se hur länge det håller. 680hk är den specad till men troligtvis är det väl lite tilltaget.

Det där med att specificera en dels tålighetsgrad fattar jag inte hur det fungerar i hk, det är ju vridet, kan ju ha 600hk och 500 nm eller 600hk och 860 nm?

1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#613
Glesmark skrev:
Johan_e2 skrev:
jansson200 skrev:
Nej den låter inget, samt är nästan lika lättkörd som original.
Men mer än 600hk i motorn klarar den tyvärr inte.

Allright! Får se hur länge den hänger med, 500whp ska den få känna på iaf så får vi se hur länge det håller. 680hk är den specad till men troligtvis är det väl lite tilltaget.

Det där med att specificera en dels tålighetsgrad fattar jag inte hur det fungerar i hk, det är ju vridet, kan ju ha 600hk och 500 nm eller 600hk och 860 nm?

Jo absolut, jag har gått efter det som står på RHD vilket är

Allowable torque Nm (kgfm):
- Kinetic friction: 824 (84)
- Static friction: 1402 (143)
Allowable output kW (ps): 493 (670)

Tror inte jag kommer över 824Nm med 500bhp så det ska i teorin vara lungt

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 938 Inlägg
24 juni 2012
#614
Johan_e2 skrev:
Glesmark skrev:
Johan_e2 skrev:

Allright! Får se hur länge den hänger med, 500whp ska den få känna på iaf så får vi se hur länge det håller. 680hk är den specad till men troligtvis är det väl lite tilltaget.

Det där med att specificera en dels tålighetsgrad fattar jag inte hur det fungerar i hk, det är ju vridet, kan ju ha 600hk och 500 nm eller 600hk och 860 nm?

Jo absolut, jag har gått efter det som står på RHD vilket är

Allowable torque Nm (kgfm):
- Kinetic friction: 824 (84)
- Static friction: 1402 (143)
Allowable output kW (ps): 493 (670)

Tror inte jag kommer över 824Nm med 500bhp så det ska i teorin vara lungt

Ja tror att ja skulle kunna komma över det med en 2.2liters 5cyl turbo, din är la 6cylindrig med 2.5liter?
"Fel" val av kammar och topp så är vridet ett faktum big_smile

1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#615
Glesmark skrev:
Johan_e2 skrev:
Glesmark skrev:

Det där med att specificera en dels tålighetsgrad fattar jag inte hur det fungerar i hk, det är ju vridet, kan ju ha 600hk och 500 nm eller 600hk och 860 nm?

Jo absolut, jag har gått efter det som står på RHD vilket är

Allowable torque Nm (kgfm):
- Kinetic friction: 824 (84)
- Static friction: 1402 (143)
Allowable output kW (ps): 493 (670)

Tror inte jag kommer över 824Nm med 500bhp så det ska i teorin vara lungt

Ja tror att ja skulle kunna komma över det med en 2.2liters 5cyl turbo, din är la 6cylindrig med 2.5liter?
"Fel" val av kammar och topp så är vridet ett faktum big_smile

Det stämmer bra det 2,5l rak 6:a, det är nog inga problem att komma över dom siffrorna men som jag skrivit tidigare så ska jag ha 500 driftsäkra hjulhästar och inte pusha alla komponenter till max.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 938 Inlägg
24 juni 2012
#616
Johan_e2 skrev:
Glesmark skrev:
Johan_e2 skrev:

Jo absolut, jag har gått efter det som står på RHD vilket är

Allowable torque Nm (kgfm):
- Kinetic friction: 824 (84)
- Static friction: 1402 (143)
Allowable output kW (ps): 493 (670)

Tror inte jag kommer över 824Nm med 500bhp så det ska i teorin vara lungt

Ja tror att ja skulle kunna komma över det med en 2.2liters 5cyl turbo, din är la 6cylindrig med 2.5liter?
"Fel" val av kammar och topp så är vridet ett faktum big_smile

Det stämmer bra det 2,5l rak 6:a, det är nog inga problem att komma över dom siffrorna men som jag skrivit tidigare så ska jag ha 500 driftsäkra hjulhästar och inte pusha alla komponenter till max.

Tycker inte det är att pusha en helsmidd motor med 500hk + elefant-vrid?
Antar att du har en stöddig låda och bakaxel, vet inte vad dina drivaxlar och kardan tycker om ett, men de finns ju sviktstål att tillgå om du vill va riktigt driftsäker och kolfiberkardaner för inte jättemycket pengar. tongue

1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#617
Nä, motorn kommer vara god för lite mer än 500 men är osäker på lådan så om jag säger så här då att jag vill inte puscha kopplingen, lådan och resten av drivlinan till det yttersta. Läst om flera som kört uppåt 7-800 häst med lådan men det känns lite riskfyllt.
Senast redigerat av Johan_e2 (24 juni 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

922 Inlägg
24 juni 2012
#618
Vad känar man på ta ur mer då utom på  strippen banåking med 500whp
Ä nog inte lätt åkt då det ä rwd. Tror  man ska ha lite balans mellen effekt o  verklighet tycker ja alla fall om man ska ha nytta av effekten. Det går till en viss gräns när bilen blir som en ål på vägen

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#619
ThomasNyqvist skrev:
Vad känar man på ta ur mer då utom på  strippen banåking med 500whp
Ä nog inte lätt åkt då det ä rwd. Tror  man ska ha lite balans mellen effekt o  verklighet tycker ja alla fall om man ska ha nytta av effekten. Det går till en viss gräns när bilen blir som en ål på vägen

Var inte riktigt med på din fråga där tongue  Tjänar på att få ut 500whp? Har aldrig kört en Skyline med så mycket effekt så jag kan inte uttala mig om det är sjuuukt mycket eller lite.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

7 281 Inlägg
24 juni 2012
#620
Johan_e2 skrev:
ThomasNyqvist skrev:
Vad känar man på ta ur mer då utom på  strippen banåking med 500whp
Ä nog inte lätt åkt då det ä rwd. Tror  man ska ha lite balans mellen effekt o  verklighet tycker ja alla fall om man ska ha nytta av effekten. Det går till en viss gräns när bilen blir som en ål på vägen

Var inte riktigt med på din fråga där tongue  Tjänar på att få ut 500whp? Har aldrig kört en Skyline med så mycket effekt så jag kan inte uttala mig om det är sjuuukt mycket eller lite.

Han menade nog mer på att man tjänar inte så himla mycket mer på fler hästar med bakhjulsdrift om man kör på gata då det bara spinner wink
Man ska nytta av effekten också.



Sök