2293
Sök

Byta fjädrar bak, w123.

82 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Har en w123 kombi och vill byta bakfjädrarna men var bör jag släppa för att enklast få ut den gamla fjädern och dit med den nya? :p

82 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
bump smile

13 Inlägg
25 november 2013
Fick du ordning på det? smile

Sänkta 123:or ser alltid ut som zigenarbilar och höjer inte värdet precis

31 Inlägg
13 april 2014
hade gärna hört om någon kunnat ge en beskrivning hur man gör det lättast... smile

13 Inlägg
13 april 2014
Lossa stötdämparen, använd riktigt verktyg för fjäder med tallrik (Finns på Biltema) och byt på så vis fjädern.  Jag har konverterat fjädringen på ena av mina kombis så det är vanliga sedanfjädrar bak, och så har jag använt Volvo 140-framdämpare. Passar med lite modifikation på hålen bara. Men!!!  Nu vet ja inte om du har nivåregleringen kvar, men det blir aldrig riktigt bra utan den. Berätta gärna lite om du har den kvar eller ej.

31 Inlägg
13 april 2014
nivåregleringen är borttagen. Jag har dämpare bak från Ford Granada. Du menar en sådan fjäderspännare på biltema...pris 1999:-`? Jäkla dyrt för att byta en gång...

13 Inlägg
13 april 2014
Precis, det är sant. Men åk till en bilverkstad och fråga om du får låna en, det gjorde jag första gången jag bytte. När det gäller fjädrar dom du ska sätta dit då har jag haft en kombi som också hade vanliga fjädrar bak, och killen som hade gjort det tog vanliga sedanfjädrar, ej förstärkta. Sen gjorde han en plastplatta som var 10mm tjock och lade ovanför gummimellanlägget som man har längst uppe på fjädern. Även detta gummi ska vara det tjockaste med 3 pluttar. Då får man en bra höjd på kombin utan att den säckar ihop.

31 Inlägg
13 april 2014
låter som en bra idé. Ska bege mig till någon verkstad tror jag. Du har ingen bild på inlägget i plast?
/wictor

13 Inlägg
13 april 2014
Nix jag sålde den bilen men det var då jag skulle göra det på min ena TDT som jag frågade hur han fått till höjden på den kombin, så han berättade det där då. Tänk dig en ananas-skiva, ungefär så ska den se ut, med hål i mitten. Man kan även lägga en i botten också, i själva fjäderskålen, den är djup.

Sök