1967
Sök

Grannens katt på bil - vad gäller?

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 augusti 2011
rickylicious skrev:
Thunderbird88 skrev:
rickylicious skrev:

Och för mig så är min bil värd jävligt mycket mer än en katt, men det är den punkten som ingen verkar förstå. Ska jag slå sönder din bil och sen ska du bara titta på eftersom jag är värd mer än din bil? Idiotiskt att tänka så. Givetvis ska jag prata med ägaren, men dom flesta som är dumma nog att släppa ut sina katter mitt i stan brukar inte förstå att deras små änglar gör dumma saker utanför deras gård, och som jag har skrivit tidigare så tänker jag inte låta det fortsätta och där håller mina grannar med.

Och för kattägaren är hans katt värd mycket mera än din bil. Det är det jag försöker banka in.
Om du mördar den personens katt är det som att han slår sönder din bil tills det inte ens går att laga den något mer.

Och det var precis det som jag skrev tidigare. Jag vet vad en kattägare tycker om sin katt, men det är väldigt få kattägare som inser att en bil kan betyda minst lika mycket.

Och med den jämförelsen så är det ju just nu som att jag skulle mata katten med lite lite glykol varje dag och klippa av en tass eller rycka loss svansen. Det är "samma sak" som att katten just nu är på alla bilar utanför. Skulle det vara okej? Nej, för då är jag en idiot. Men när katten är på mina ägodelar, då är katten en söt liten katt och jag ska flytta till månen för att inte störa katten när katten är ute och värmer sig på varma motorhuvar.

I min värld så är det den som är ansvarig för något som ska anpassa sig. Jag tänker inte köpa något skydd att lägga över min bil för att någon ska ha sin katt frigåendes. Inte en jävla chans.

Katten är ett levande ting och kan känna smärta. Det kan inte din bil. Det är skillnaden. Du vill hämnas på kattägaren genom att orsaka katten lidande. Din bil kan inte orsakas lidande.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
rickylicious skrev:
Thunderbird88 skrev:

Och för kattägaren är hans katt värd mycket mera än din bil. Det är det jag försöker banka in.
Om du mördar den personens katt är det som att han slår sönder din bil tills det inte ens går att laga den något mer.

Och det var precis det som jag skrev tidigare. Jag vet vad en kattägare tycker om sin katt, men det är väldigt få kattägare som inser att en bil kan betyda minst lika mycket.

Och med den jämförelsen så är det ju just nu som att jag skulle mata katten med lite lite glykol varje dag och klippa av en tass eller rycka loss svansen. Det är "samma sak" som att katten just nu är på alla bilar utanför. Skulle det vara okej? Nej, för då är jag en idiot. Men när katten är på mina ägodelar, då är katten en söt liten katt och jag ska flytta till månen för att inte störa katten när katten är ute och värmer sig på varma motorhuvar.

I min värld så är det den som är ansvarig för något som ska anpassa sig. Jag tänker inte köpa något skydd att lägga över min bil för att någon ska ha sin katt frigåendes. Inte en jävla chans.

Katten är ett levande ting och kan känna smärta. Det kan inte din bil. Det är skillnaden. Du vill hämnas på kattägaren genom att orsaka katten lidande. Din bil kan inte orsakas lidande.

Välkommen till tråden, synd att du inte läste hela.

Här kommer en sammanfattning: Jag skulle aldrig vilja orsaka lidande för någon levande varelse (med vissa undantag).

Har du ingenting att tillägga som svarar på mina frågor i första inlägget så hänvisar jag dig till vart som helst utom denna tråden.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

964 Inlägg
5 augusti 2011
Är dom så hårda så inte en katt kan repa den menar du?

Så äger man en maskin för 6000kr så kan man polera?
Hur mycket måste en bil kosta för att man ska kunna köra bil?
Hur mycket måste en kamera kosta för att man kan ta kort?
Senast redigerat av Antonicracing (5 augusti 2011)

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

24 Inlägg
5 augusti 2011
Fattar inte vad folk har för problem. TS skriver att han har ett problem som han inte riktigt vet hur han ska lösa, alltså skriver han här för att få veta vad som gäller. TS skriver även att han om möjligt INTE vill ha ihjäl kattf*n
Han vill inte behöva köpa en massa överdrag och annat skit eftersom det inte är HANS ansvar att se till så katten inte är på hans bil, det är ÄGARENS ansvar! inte TS.

jag tycker att du ska försöka fixa fram kommunens fällor för att på så sett kolla om katten har nån form av ID, har den det så gå till ägaren och tala om hur det ligger till.
Tala även om att det inte är acceptabelt att katten springer lös och skadar folks egendom.
Fortsätter problemet så fångar du in katten igen och släpper ut den vid nån bonngård ute på landet! där kommer den garanterat inte svälta eftersom katter är jägare och det finns antagligen nån som dessutom kommer ge den mat.

Sorry för OT men 200SX: bara för att du har en maskin för 6000 betyder inte det att du kan ett piss om att varken polera eller tvätta bilar, det visar bara att du har en relativt stor plånbok smile

Meldem
917 Inlägg
5 augusti 2011
vill verkligen skriva *hämtar popcorn*, men fick en tillsägelse förra gången jag gjorde det i en annan tråd (fullt förståeligt).

SÅ...

Antingen gör man något åt saken som bilägare, eller så låter man katten gå på bilen. Antingen eller de e bara att inse det. Kattägaren kan inte uppfostra katten att ge fan i din bil så då får du se till att den håller sig borta.

jag röstar på att hälla ut nått illaluktande medel (för katten) runt bilen, ingen större ansträngning. 2 min sökning på google gav mig detta från katter.nu:

FRÅGA
Hej !
Jag sökte på er hemsida hjälp till ett problem som jag har men hittade inget riktigt bra tips på FAQ.
Jag äger inte själv någon katt och har alltid haft en neutral inställning till katter och andra husdjur. Jag bor på ett gammal villaområde där många av grannarna har katter.
Sedan ca. ett år tillbaka besöker två eller tre katter regelbundet min carport, i stort sett varje natt eller tidigt på morgonen. Katterna klättrar på min bil och det har hänt att de har pinkat på biltaket. Jag får lov att sätta upp ett fågelnät runt bilen varje kväll. Det hindrar katten från att hoppa upp på bilen, men jag ser varje morgon att katterna har gått runt bilen. Det hela gör mig irriterad och ibland rentav rasande. Jag har tagit upp saken med grannarna men alla säger att just DERAS lilla katt skulle aldrig göra så. Har ni något tips?

Före detta kattvän, Borlänge.

SVAR
Hej
Du kan gå till en zooaffär och köpa medel som man strör ut eller sprayar med. Det finns en hel del olika men du kan få råd i affären.
Lägg medlet runt hela ytan vid ingången till carporten och runt om bilen, om du sprayar medel så spraya på stolparna också en bra bit upp. Du behöver upprepa behandlingen flera gånger särskilt om det har regnat för dom flesta medel är vattenlösliga.
Tala med kattägarna om det här igen och be dem att dom hjälper dig med kostnaden (visa kvittot).
Andra medel som katter inte tycker om lukten på är citron, du kan prova med att köpa den koncentrerade saft som finns på livsmedels- affären, brukar finnas som en plastcitron.
Lycka till!

Inger.

Citron e inte dyrt eller jobbigt att strö ut runt bilen.

MEN OMG SKA JAG GÖRA DET ELLER PGA NÅGON ANNANS KATT??!!?!?!!!

JA!!!!!!! Eftersom det inte finns något annat alternativ som e HUMANT mot katten och SKONSAMT mot din bil.

EDIT:
Den typiske svenssonsynen på en lösning finns inte än, d.v.s "iWin-knappen. Tryck på den så försvinner problemet. Knappen kommer upp precis framför dig ur tomma intet när du önskar det. Snabbt, gratis, enkelt och i princip effortless"........................
Senast redigerat av Marticus (5 augusti 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

96 Inlägg
5 augusti 2011
Apevi: Att släppa ut katten på landet utan ägare kan lika gärna ses som djurplågeri då dom inte klarar av en kall vinter. Kan man som människa inte inse det är man ju fan dummare än en kotte. Dom ligger även på gränsen till att kunna fånga maten dom behöver för att överleva. Sen ska katten avmaskas också.

Har börjat mata en vildkatt som man endast fått skymta enstaka gånger under 1år. Den var äckligt smal, kände varenda revben, hade mask, pälsen hade ändrat färg, lossade inte päls pga för lite näring. Den katten var utsläppt på en bondgård och hur bra lät de som den hade? Hans räddning var att det var mycket hö i lagårn. Nu lever han gott ute och i källaren på burkmat och börjar bli fet smile

OnT: Håller med föregående talare om lösningen. Om inte det funkar så kan man fånga in katten och lämna den till djurskyddet. Ring och hör med dom vad dom tycker du borde göra.
Senast redigerat av ActWrong (5 augusti 2011)

Meister
6 763 Inlägg
5 augusti 2011
De är tråkigt om man skadar/avlivar katten och om ägaren får reda på de. Kan lova att jag hade gett samma behandling som du ger katten. Som sagt tidigare så kan de väll inte vara så svårt att tvätta bilen med något som luktar citron men du verkar ju inte vara intresserad av att lösa de på ett snyggt sätt utan att utrota katten. Kasta vatten på den kan funka med.

Och att hålla reda på en katt är inte helt lätt. De är inte som hundar utan de har sin egen vilja och gör som de själva vill. Och innekatter är de synd om

15 Inlägg
5 augusti 2011
känns som man är på ett dagis.
Mitt tips är att fånga in katten, ta den till veterinär eller polisstationen och kontollera om den är chippad. Är den inte det så lämna den hos djurskydd, polis eller något annat hem.

Men tyvärr finns det ingen lag om idmärkning för katter, endast att dom måste ha ett halsband om dom är utekatter.
Fånga katten och släppa ut på annan plats funkar inte, antingen hittar katten tillbaka eller om "rickylicious" har riktigt otur får kattägaren veta det, och då kan det bli stöld av "privat egendom"

Ja, det är kattens ägare att se till den inte förstör. MEN det är också billägarens ansvar att se till så bilen står skyddad så den inte skadas. Så det är ett dödläge där.

Kan han bevisa att det är katten som har gjort varenda lilla repa han upptäcker?

Och för guds skull, sluta snacka om att skada ett djur. Det är bara ett djur. Hade det varit meningen den skulle kunna tänka på att den skadar så hade det varit en människa.

Ja, man kan träna en katt att inte hoppa upp på bilar mm, men det är lika mycket jobb som träna en hund.

Och alla som tycker man ska skjuta katten, ska man börja skuta varenda människa, vuxen som barn, om dom också råkar repa lacken? För då blir det mycket skjutande på människorna i detta kvarteret jag bor i.

sammanfattining : Antingen fånga katten, kolla märkning och lämna den på djurhem/polis. Eller lägga pengar på skydd/garage. Det är valen som finns

679 Inlägg
5 augusti 2011
Antonicracing skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv, och snälla "2ooSX" du tillför inte tråden någonting med ditt tjafs. Speciellt inte när du bara skämmer bara ut dig själv "lilla du". Återkom gärna när du lärt dig att skriva och stava till någonting vettigt istället för sandlåda-trams. Som ditt "Volvos lacker är hårda, ja" samtidigt som du säger att det handlar om "TS" när han i själva verket har en Lupo.. suck

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2011
Håll er till ämnet på ett seriöst sätt. Näste man som tramsar stänger tråden och får en varning på fläcken.  Det är en seriöst ställd fråga inget dagis!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 augusti 2011
Skulle börja med att försöka få katten på bild när den sitter/ligger på bilen, om du känner någon vildsvinsjägare som har en åtelkamera liggandes så är ju en sån ett hett tips, funkar i alla ljusförhållanden dessutom rörelseaktiverad, prata bara med dina grannar/ev.hyresvärd först innan du hänger upp någon form av kamera då det inte är otänkbart att någon känner sig "kränkt" av att det sitter en kamera i carporten. Därefter smälla upp bilder på lyktstolpar/elskåp/på lokala mataffärens anslagstavla och kolla om nån vet vems katten är för att sedan på ett städat vis kontakta ägaren och se om det går att lösa det den vägen, för oavsett om man äger en katt eller hund så är ÄGAREN ansvarig för vad djuren hittar på. Som exempel kan ju nämnas att om du har en hund som springer lös/sliter sig och ränner ut i gatan varpå den blir påkörd av en bil som det blir skador på så är DU som ägare ersättningsskyldig, och ja, detsamma gäller för katter. Kan ju även vara så att det är flera olika katter som klänger omkring på bilarna och då är ju problemet kanske mer svårlöst med den metoden. Jag har själv katt och bor i lägenhet, dock på landsbygden och inte i stan, har dock haft turen att få tag i katter som är livrädda för bilar oavsett om de står stilla, rör sig, är kalla/varma, ett litet elände när man ska till veterinär kanske men i övrigt är det alldeles utmärkt. Skulle personligen inte släppa ut en katt att ränna fritt inne i stan med tanke på att de kan bli överkörda eller utgöra en olägenhet för andra, t.e.x genom att sitta på folks bilar eller pissa på deras dörrmattor...
Senast redigerat av TS_quattro (5 augusti 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

911 Inlägg
6 augusti 2011
caromania skrev:
Lösningen är enkel. Katter är smarta djur, smartare än vi skulle jag tro. Lurpassa när katten kommer hem, och då kastar du en redig hink vatten på den, gärna med lite annat kattpiss i. (Sno en klump ur en kattlåda yummy yummy) Eventuellt kommer den tillbaka, men sannolikt kommer den inte göra det, men då gör du bara samma sak igen.

Happy days, och barnen som äger katten kommer inte hata dig för evigt och lägga upp trådar på sina emo-forum om hur man slår sönder en bil i området och kommer undan med det ostraffat?

Katter smarta ?

Saknar ord för att beskriva deras ointelligens !!

pic up the phone, wazzzaaa

8 902 Inlägg
6 augusti 2011
camaro67 skrev:
De är tråkigt om man skadar/avlivar katten och om ägaren får reda på de. Kan lova att jag hade gett samma behandling som du ger katten. Som sagt tidigare så kan de väll inte vara så svårt att tvätta bilen med något som luktar citron men du verkar ju inte vara intresserad av att lösa de på ett snyggt sätt utan att utrota katten. Kasta vatten på den kan funka med.

Och att hålla reda på en katt är inte helt lätt. De är inte som hundar utan de har sin egen vilja och gör som de själva vill. Och innekatter är de synd om

Här är orsaken till trådskaparens problem och lösningen finns även i svaret.
Kan man inte hålla reda på sin katt så ska man inte äga någon, äger man en katt så ska man ha uppsikt över den.
Det här är ingen raketforsking utan sunt förnuft, följer man dom här simpla reglerna så är problemen lösta för icke kattägare.

Att det skulle vara synd om inne katter håller jag inte med om, dom vet ju inget annat än att vara just inne katter och inne katter finns det massor av i tex sthlm innerstad

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

MR.
3 Inlägg
6 augusti 2011
Nog kan en katt repa lacken, om den fäller ut klorna av någon anledning, men jag har även sett en mås traska runt på ett biltak och därefter glida ned en bit över vindrutan och dom har säkerligen någonslags klor dom med, så man ska nog inte bara skylla på katterna, om man inte har tydliga bevis.

911 Inlägg
6 augusti 2011
2ooSX skrev:
Antonicracing skrev:

MEN LÄS MINNA INLÄGG,.

bara för du jobbar med rekond behövr det inte betyda att du kan?! jag kan va bättre än dig, vilket jag tror jag är, haha.

http://www1.garaget.org/archive/139/138531/226226/226226-2279799.jpg

Visar upp rosorna eller ? smile

pic up the phone, wazzzaaa

87 Inlägg
6 augusti 2011
Fick sitta å läsa igenom hela tråden för att se att de ja skriver inte redan är skrivet..

Vad jag skulle gjort vore nog faktiskt att ta hand om den största hankatt du kan hitta smile Troligtvis slipper du ju alla andra katter, men samtidigt så får nog någon annan det problemet du har hmm

Hoppas du får tag i ägaren till katten iaf, sen kan man ju hoppas på att det faktiskt är en innekatt smile

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)

En gång till nu
760 Inlägg
6 augusti 2011
Rquired skrev:
Har du i alla fall försökt konfrontera kattens ägare? Chansen finns att det är en välmenande person som helt enkelt inte tänker på en sådan sak som att bilar blir repiga, och då kan ni kanske komma fram till något tillsammans?

Katter går trots allt att träna dem med, klä huven med t.ex ett lakan och vänta på att katten hoppar upp. När den sedan sover kan du ge den en rejäl dusch utan att vara orolig för repor. smile

Vanliga keldjurskatter går inte att träna såvida du inte är med i en cirkus, och det kanske du är "Rquired" så du har inteligensen att göra det, vilket jag betvivlar...

Till TS: jag är kattägare, förklaringen varför du har kattebekymmer är att motorhuven är varm, och dessvärre till oss som äger bilar vi är rädda om så trivs katter där efter vi ställt bilen.

har själv fått bukt med dom katter jag haft via vatten och skrämseltaktik när dom ÄR PÅ MOTORHUVEN, är dom inte på huven tex så kommer dom aldrig förstå när du väl skäller osv.

detta har jag gjort i rent "pedagogiskt" syfte för jag inte gillar de själv, trots jag har katt och sedan har det funkat. men de gäller ju egje katt/katter.

förstår själv din irritation om de är någon annans katt, men om du är snäll mot katten och den kommer fram till dig och vill kela, så kolla om den har ett halsband alt en tattuering på insidan örat. med dom 2 alternativen så ska det stå ägaruppgifter, står det bara siffror (tex i örat) så går det att kolla upp med din närmaste veterinär så du kan få kontaktuppgifter med ägaren och ta det därifrån.

som vissa i tråden har nämnt har det kommit upp endel destruktiva beteenden som förslag, tänk på en katt som ett barn i familjen där den bor.
min poäng e att om jag skulle komma på någon att sadistiskt göra min egna katt illa, så kommer jag vara lika sadistisk och elak mot förgriparen smile.

katter går inte att styra lika lätt som en hund tyvärr, men det finns värdiga vägar att bli av med dåliga beteenden från katternas sida bara man orkar.

mvh/Alexxe

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Meldem
917 Inlägg
6 augusti 2011
känns som att tråden spårat ur fullständigt nu.... ingen läser vad den andra säger utan hänger upp sig på påhopp ist medans andra försöker bidra med konkreta förslag som drunknar i skitsnacket

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2011
alexxe skrev:
Rquired skrev:
Har du i alla fall försökt konfrontera kattens ägare? Chansen finns att det är en välmenande person som helt enkelt inte tänker på en sådan sak som att bilar blir repiga, och då kan ni kanske komma fram till något tillsammans?

Katter går trots allt att träna dem med, klä huven med t.ex ett lakan och vänta på att katten hoppar upp. När den sedan sover kan du ge den en rejäl dusch utan att vara orolig för repor. smile

Vanliga keldjurskatter går inte att träna såvida du inte är med i en cirkus, och det kanske du är "Rquired" så du har inteligensen att göra det, vilket jag betvivlar...

har själv fått bukt med dom katter jag haft via vatten och skrämseltaktik när dom ÄR PÅ MOTORHUVEN, är dom inte på huven tex så kommer dom aldrig förstå när du väl skäller osv.

katter går inte att styra lika lätt som en hund tyvärr, men det finns värdiga vägar att bli av med dåliga beteenden från katternas sida bara man orkar.

mvh/Alexxe

Jag är inte del av någon cirkus men det är däremot självklart att det går att träna en katt, eller alla sorters djur i olika stor omfattning. Vilket du själv ger exempel på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

by proxy
167 Inlägg
6 augusti 2011
Hej.

Har också haft problem med katter som repat bilen. Såg det med egna ögon och pratade med
kattägaren flera ggr. Fick bara oförstånd och förklaringar att "katter minnsan behöver frihet
till skillnad från andra husdjur" och "några små repor gör väl inget" som svar.

Gjorde polisanmälan och polisen sade att djurägarna ALLTID ansvarar för sina djur
och att det inte spelar roll vilket djur det gäller(hund, katt, guldfisk eller hamster). Man måste däremot
själv bevisa vem som äger djuret och vilka skador som uppkommit.

Fota, filma och gör en anmälan.

Tycker att ägaransvar är lite luddigt när det gäller katter. Av någon anledning är det acceptabelt
att släppa ut dom men inte andra husdjur. När min hund gick lös när vi promenerade blev det ett
djäkla liv kärringarna i området.
Fick höra att hunden kissar överallt och skrämmer barnen... Hunden kissade aldrig inne på gården
och ungarna älskade honom. Dessutom släppte jag aldrig honom ur sikte.

Att katterna skiter och pissar i sandlådor och rabatter, sprider fästingar och sjukdomar och äter
upp alla småfåglar är tydligen ok... När jag jobbade med trädgårdsskötsel fick jag svinkoppor
tre ggr vilket enligt läkarna sprids av katterna. Kul...

Fick jag sagt det....

Lycka till.

Dura lex, sed lex

Sök