Rquired skrev:
Har du i alla fall försökt konfrontera kattens ägare? Chansen finns att det är en välmenande person som helt enkelt inte tänker på en sådan sak som att bilar blir repiga, och då kan ni kanske komma fram till något tillsammans?
Katter går trots allt att träna dem med, klä huven med t.ex ett lakan och vänta på att katten hoppar upp. När den sedan sover kan du ge den en rejäl dusch utan att vara orolig för repor.

Vanliga keldjurskatter går inte att träna såvida du inte är med i en cirkus, och det kanske du är "Rquired" så du har inteligensen att göra det, vilket jag betvivlar...
Till TS: jag är kattägare, förklaringen varför du har kattebekymmer är att motorhuven är varm, och dessvärre till oss som äger bilar vi är rädda om så trivs katter där efter vi ställt bilen.
har själv fått bukt med dom katter jag haft via vatten och skrämseltaktik när dom ÄR PÅ MOTORHUVEN, är dom inte på huven tex så kommer dom aldrig förstå när du väl skäller osv.
detta har jag gjort i rent "pedagogiskt" syfte för jag inte gillar de själv, trots jag har katt och sedan har det funkat. men de gäller ju egje katt/katter.
förstår själv din irritation om de är någon annans katt, men om du är snäll mot katten och den kommer fram till dig och vill kela, så kolla om den har ett halsband alt en tattuering på insidan örat. med dom 2 alternativen så ska det stå ägaruppgifter, står det bara siffror (tex i örat) så går det att kolla upp med din närmaste veterinär så du kan få kontaktuppgifter med ägaren och ta det därifrån.
som vissa i tråden har nämnt har det kommit upp endel destruktiva beteenden som förslag, tänk på en katt som ett barn i familjen där den bor.
min poäng e att om jag skulle komma på någon att sadistiskt göra min egna katt illa, så kommer jag vara lika sadistisk och elak mot förgriparen

.
katter går inte att styra lika lätt som en hund tyvärr, men det finns värdiga vägar att bli av med dåliga beteenden från katternas sida bara man orkar.
mvh/Alexxe