Projekt: SAAB 9-3ss Aero Nordic Extreme R ca400HK

Nordic Extreme R: (Såld / Projekt avslutat)
  • 98 Följare
  • 180 884 Visningar
  • Projektet avslutat 9 juni 2016
bengi
11 september 2011 · 404 Inlägg

De ska jag göra!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
13 september 2011 · 404 Inlägg

Jävla skit!


Fick allt monterat idag...

Bilen blev 5cm högre bak än va den var innan!! Nånting är allvarligt galet!

Detta kan väl knappast vara normalt?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
13 september 2011 · 2 271 Inlägg

bengi skrev:
Jävla skit!


Fick allt monterat idag...

Bilen blev 5cm högre bak än va den var innan!! Nånting är allvarligt galet!

Detta kan väl knappast vara normalt?

Att det kan dröja ett par mil innan det sätter sig vet jag men 5 cm? låter riktigt galet.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
13 september 2011 · 404 Inlägg

ser helt galet ut.... det är i alla fall ca en dec nu mellan hjul och hjulhus..  hmm

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 september 2011 · 8 744 Inlägg

Har du fått dit fjädern rätt i skålarna? Har visserligen inte bytt på min än bak men har för mig att jag sett på nå bilder att den ligger i två skålar, och om den hamnar fel där så kan det nog bli så som det blev för dig. Alternativt, har du verkligen köpt fjädrar till SS och inte till SC? Min blev iaf märkbart lägre fram när jag monterade sänkfjädrarna, och har nu sjunkit ännu lite till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bengi
14 september 2011 · 404 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Har du fått dit fjädern rätt i skålarna? Har visserligen inte bytt på min än bak men har för mig att jag sett på nå bilder att den ligger i två skålar, och om den hamnar fel där så kan det nog bli så som det blev för dig. Alternativt, har du verkligen köpt fjädrar till SS och inte till SC? Min blev iaf märkbart lägre fram när jag monterade sänkfjädrarna, och har nu sjunkit ännu lite till.

Allt var ett kit för SS aero..  de har nog bara levererat fel tror jag.

Den här fjädern är inte gjort för sprint dämparna som jag fick med i kitet.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 september 2011 · 8 744 Inlägg

Fast fjädern bak sitter ju inte ihop med dämparen, så det borde inte spela någon roll. Höjden bör ju bli densamma oavsett dämpare, bara det att originaldämparen kommer slitas en hel del mer medans dom du köpt som är gjorda för sänkning kommer tåla det en längre tid.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bengi
15 september 2011 · 404 Inlägg

Heldag på Mantorp!

Fan va kul! Har åkt Ferarri F430 & Turbo konverterad Ariel Atom! Satan vilken dag!

Tråkigt att Atomen gick sönder (1 minut efter att jag klev ur) ett hjul gick av!
Som tur va gick allt bra, bara lite plåtskador, och Alex klev ur oskadd!

SAABen gick förvånansvärt bra! På långa rakan toppade jag 192!
Ferrarin toppade 233!


Fick även chansen att titta på nät STCC bilarna körde! Rickard Rydell bjöd på lite tips & tricks och en riktigt uppvisning!

Åkte hem lycklig som ett barn på jul afton, med en 3e pris pokal och en champagne!

Har massa roliga bilder, men kabeln till kameran har gömt sig, så bilder kommer inom kort!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
eastling
23 september 2011 · 56 Inlägg

bengi skrev:
Passade på att lackera om den svarta lägre grillen till silver nu när fronten va av!
Jag tycker det blev riktigt bra!

http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-4a534104d27b552fda2ec9803b2a2f59.jpg





Jag tycker att lösningen med insuget är så där, insuget är vänt in mot motorn, jag har valt att kapa av de för att få in kallluft direkt utifrån!


http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-053800c58d0c2ac53e289f07ce35c96e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-ab404aaca4fa90cb9d173af0a282ea75.jpg

Tänkte höra med dig hur du gjorde för att få lös den nedre grillen!? Plockade ner spoilern idag och trodde att de bara va att klicka ur alla clips.. MEN INTE DÅ! den vägrar att lossna i nederkanten närmast dimljuset smile

Saab 9-3 ss (2003)
bengi
5 november 2011 · 404 Inlägg

Fortsätter denna tråd i början på nästa år, alla pengar är har gått till en resa till USA!

Så fort jag får tid och råd så är det jäkligt mycket på gång!!!
Tack till alla er som läser tråden!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
7 november 2011 · 404 Inlägg

Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
7 november 2011 · 2 271 Inlägg

bengi skrev:
Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

Antingen den som jag har som jag skrev i meddelandet, som känns helt original.
Annars kör många med sinter med bra resultat, blir hyffsat snäll med dubbelmasse-svänghjulet.
Eller typ en spec 3 sats.

Senast redigerat av lingua (7 november 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
8 november 2011 · 404 Inlägg

Okej, kanon tipps!

Vill ha en som är bra och som klarar av lite högre effekter. Har mejlat nordic och frågat.
Får se när de svarar!




lingua skrev:

bengi skrev:
Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

Antingen den som jag har som jag skrev i meddelandet, som känns helt original.
Annars kör många med sinter med bra resultat, blir hyffsat snäll med dubbelmasse-svänghjulet.
Eller typ en spec 3 sats.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
EyeLighter
8 november 2011 · 381 Inlägg

Spec koppling är att rekomendera.

Går att köpa hos Maptun 5200:- För en Spec 3 koppling om man är medlem hos STCS. 7200:- för icke.

Annars så kan du ju alltid handla utan mellan händer.

http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2005/Single

http://www.exd.se tar 7500:- för steg 3+

Funkar Bsr för dig?? vet många som haft rejält strul med programvaran och att bilen inte gått som den skulle. Du har ju 1,5-2 timmar i bilen till Maptun bara. Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!

lingua
8 november 2011 · 2 271 Inlägg

EyeLighter skrev:
Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!

Frågan är bara när det börjar?smile Vissa har tur och vissa inte redan på steg1, även Maptun.
Min original höll c:a 1200 mil mil med 270hk och 380 nm.

Bengi!
Hört lite att spec-kopplingarna kan skrika en del, värt att tänka på om du inte diggar det.smile

Läs här bla:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=239504

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Vispen_
8 november 2011 · 317 Inlägg

Ser kanon ut! Lite tråkigt med fjädrarna bara.. Kommer att följas! :-)

Mvh

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
bengi
9 november 2011 · 404 Inlägg

Det har funkat kanon för mig! För utom det där med kopplingen!

Enligt killarna på Nordic är det för att BSR programvara lägger på alldeles för mycket vrid på låga varv.
Vilket jag faktiskt känner av!

Bilen går bäst runt 3 varv..  Kommer att få Nordic steg 1 på måndag om 2 veckor, då trycker de även in lite extra krut under huven. Skall se hur det blir!




EyeLighter skrev:
Spec koppling är att rekomendera.

Går att köpa hos Maptun 5200:- För en Spec 3 koppling om man är medlem hos STCS. 7200:- för icke.

Annars så kan du ju alltid handla utan mellan händer.

http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2005/Single

http://www.exd.se tar 7500:- för steg 3+

Funkar Bsr för dig?? vet många som haft rejält strul med programvaran och att bilen inte gått som den skulle. Du har ju 1,5-2 timmar i bilen till Maptun bara. Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
9 november 2011 · 404 Inlägg

tack!

Ja fjädrarna var en flopp...  för förtfarande runt med dragster lutning på billen. har inte råd med nya fjädrar än...

Vispen_ skrev:
Ser kanon ut! Lite tråkigt med fjädrarna bara.. Kommer att följas! :-)

Mvh

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
9 november 2011 · 404 Inlägg

Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
9 november 2011 · 2 271 Inlägg

bengi skrev:
Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

I fronten har du ström till dimljus, slang till spolarna samt tempgivaren till termometern.
Låter som du lyckats koppla isär eller i värsta fall haft av nåt?
Gissar dock på det förstnämnda.

Om nåt har fallit isär och du behöver veta hur nåt ska sitta så är min front
demonterad för tillfället, lätt att kika efter.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang