3633
Sök

Projekt: SAAB 9-3ss Aero Nordic Extreme R ca400HK

Nordic Extreme R: (Såld / Projekt avslutat)

188 367 Visningar
Projektet avslutat 9 juni 2016
404 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#121
De ska jag göra!!

/ Bengan

404 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#122
Jävla skit!


Fick allt monterat idag...

Bilen blev 5cm högre bak än va den var innan!! Nånting är allvarligt galet!

Detta kan väl knappast vara normalt?

/ Bengan

2 271 Inlägg
13 september 2011
#123
bengi skrev:
Jävla skit!


Fick allt monterat idag...

Bilen blev 5cm högre bak än va den var innan!! Nånting är allvarligt galet!

Detta kan väl knappast vara normalt?

Att det kan dröja ett par mil innan det sätter sig vet jag men 5 cm? låter riktigt galet.


404 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#124
ser helt galet ut.... det är i alla fall ca en dec nu mellan hjul och hjulhus..  hmm

/ Bengan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2011
#125
Har du fått dit fjädern rätt i skålarna? Har visserligen inte bytt på min än bak men har för mig att jag sett på nå bilder att den ligger i två skålar, och om den hamnar fel där så kan det nog bli så som det blev för dig. Alternativt, har du verkligen köpt fjädrar till SS och inte till SC? Min blev iaf märkbart lägre fram när jag monterade sänkfjädrarna, och har nu sjunkit ännu lite till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

404 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#126
ChriZtoffer skrev:
Har du fått dit fjädern rätt i skålarna? Har visserligen inte bytt på min än bak men har för mig att jag sett på nå bilder att den ligger i två skålar, och om den hamnar fel där så kan det nog bli så som det blev för dig. Alternativt, har du verkligen köpt fjädrar till SS och inte till SC? Min blev iaf märkbart lägre fram när jag monterade sänkfjädrarna, och har nu sjunkit ännu lite till.

Allt var ett kit för SS aero..  de har nog bara levererat fel tror jag.

Den här fjädern är inte gjort för sprint dämparna som jag fick med i kitet.

/ Bengan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2011
#127
Fast fjädern bak sitter ju inte ihop med dämparen, så det borde inte spela någon roll. Höjden bör ju bli densamma oavsett dämpare, bara det att originaldämparen kommer slitas en hel del mer medans dom du köpt som är gjorda för sänkning kommer tåla det en längre tid.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

404 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
#128
Heldag på Mantorp!

Fan va kul! Har åkt Ferarri F430 & Turbo konverterad Ariel Atom! Satan vilken dag!

Tråkigt att Atomen gick sönder (1 minut efter att jag klev ur) ett hjul gick av!
Som tur va gick allt bra, bara lite plåtskador, och Alex klev ur oskadd!

SAABen gick förvånansvärt bra! På långa rakan toppade jag 192!
Ferrarin toppade 233!


Fick även chansen att titta på nät STCC bilarna körde! Rickard Rydell bjöd på lite tips & tricks och en riktigt uppvisning!

Åkte hem lycklig som ett barn på jul afton, med en 3e pris pokal och en champagne!

Har massa roliga bilder, men kabeln till kameran har gömt sig, så bilder kommer inom kort!!

/ Bengan

56 Inlägg
23 september 2011
#129
bengi skrev:
Passade på att lackera om den svarta lägre grillen till silver nu när fronten va av!
Jag tycker det blev riktigt bra!

http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-4a534104d27b552fda2ec9803b2a2f59.jpg





Jag tycker att lösningen med insuget är så där, insuget är vänt in mot motorn, jag har valt att kapa av de för att få in kallluft direkt utifrån!


http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-053800c58d0c2ac53e289f07ce35c96e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-ab404aaca4fa90cb9d173af0a282ea75.jpg

Tänkte höra med dig hur du gjorde för att få lös den nedre grillen!? Plockade ner spoilern idag och trodde att de bara va att klicka ur alla clips.. MEN INTE DÅ! den vägrar att lossna i nederkanten närmast dimljuset smile


404 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#130
Fortsätter denna tråd i början på nästa år, alla pengar är har gått till en resa till USA!

Så fort jag får tid och råd så är det jäkligt mycket på gång!!!
Tack till alla er som läser tråden!

/ Bengan

404 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#131
Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

/ Bengan

2 271 Inlägg
7 november 2011
#132
bengi skrev:
Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

Antingen den som jag har som jag skrev i meddelandet, som känns helt original.
Annars kör många med sinter med bra resultat, blir hyffsat snäll med dubbelmasse-svänghjulet.
Eller typ en spec 3 sats.
Senast redigerat av lingua (7 november 2011)


404 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#133
Okej, kanon tipps!

Vill ha en som är bra och som klarar av lite högre effekter. Har mejlat nordic och frågat.
Får se när de svarar!




lingua skrev:
bengi skrev:
Behöver lite hjälp!

Min koppling har börjat slira!

Har läst om 1000 olika kopplingar etc, men vet inte riktigt vad det faktiskt innebär.

Jag vill inte att bilen skall rycka och bråka, så sinterlamell koppling är väl inget för mig.
Vill ha en koppling som är bra och klarar 300HK och minst 450-500NM.


Nån som har lite tips?

Antingen den som jag har som jag skrev i meddelandet, som känns helt original.
Annars kör många med sinter med bra resultat, blir hyffsat snäll med dubbelmasse-svänghjulet.
Eller typ en spec 3 sats.

/ Bengan

381 Inlägg
8 november 2011
#134
Spec koppling är att rekomendera.

Går att köpa hos Maptun 5200:- För en Spec 3 koppling om man är medlem hos STCS. 7200:- för icke.

Annars så kan du ju alltid handla utan mellan händer.

http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2005/Single

http://www.exd.se tar 7500:- för steg 3+

Funkar Bsr för dig?? vet många som haft rejält strul med programvaran och att bilen inte gått som den skulle. Du har ju 1,5-2 timmar i bilen till Maptun bara. Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!


2 271 Inlägg
8 november 2011
#135
EyeLighter skrev:
Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!

Frågan är bara när det börjar?smile Vissa har tur och vissa inte redan på steg1, även Maptun.
Min original höll c:a 1200 mil mil med 270hk och 380 nm.

Bengi!
Hört lite att spec-kopplingarna kan skrika en del, värt att tänka på om du inte diggar det.smile

Läs här bla:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=239504


317 Inlägg
8 november 2011
#136
Ser kanon ut! Lite tråkigt med fjädrarna bara.. Kommer att följas! :-)

Mvh

Låg och slö....

404 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#137
Det har funkat kanon för mig! För utom det där med kopplingen!

Enligt killarna på Nordic är det för att BSR programvara lägger på alldeles för mycket vrid på låga varv.
Vilket jag faktiskt känner av!

Bilen går bäst runt 3 varv..  Kommer att få Nordic steg 1 på måndag om 2 veckor, då trycker de även in lite extra krut under huven. Skall se hur det blir!




EyeLighter skrev:
Spec koppling är att rekomendera.

Går att köpa hos Maptun 5200:- För en Spec 3 koppling om man är medlem hos STCS. 7200:- för icke.

Annars så kan du ju alltid handla utan mellan händer.

http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2005/Single

http://www.exd.se tar 7500:- för steg 3+

Funkar Bsr för dig?? vet många som haft rejält strul med programvaran och att bilen inte gått som den skulle. Du har ju 1,5-2 timmar i bilen till Maptun bara. Ja kör Maptun i min steg 1 250hk och 365nm och min koppling slirar inte.

Lycka till!

/ Bengan

404 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#138
tack!

Ja fjädrarna var en flopp...  för förtfarande runt med dragster lutning på billen. har inte råd med nya fjädrar än...

Vispen_ skrev:
Ser kanon ut! Lite tråkigt med fjädrarna bara.. Kommer att följas! :-)

Mvh

/ Bengan

404 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#139
Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

/ Bengan

2 271 Inlägg
9 november 2011
#140
bengi skrev:
Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

I fronten har du ström till dimljus, slang till spolarna samt tempgivaren till termometern.
Låter som du lyckats koppla isär eller i värsta fall haft av nåt?
Gissar dock på det förstnämnda.

Om nåt har fallit isär och du behöver veta hur nåt ska sitta så är min front
demonterad för tillfället, lätt att kika efter.smile



Sök