Hallå, har ett irriterande fel på min V40 T4. Får felkoden P0420 med jämna mellan rum eller ja ibland kan de gå någon dag sen ibland kommer den varannan gång jag åker en sträcka och raderar den själv.
Översättningen är : Katalysatoreffektivitet under tröskelvärde (bank 1).
Kan de vara nån av lambda sonderna som börjar på ge upp och isf är det den som sitter bakom katten? enligt mig så tycker ja de känns lite konstigt eftersom de står Bank 1. Nån av lambdasonderna har blivit bytt av förra ägaren miltal kommer jag inte ihåg.
Eller kan de komma om man har något lekage efter vägen på DP'n?
Tacksam för svar...
EDIT: har letat efter lekage men varken känt eller hört något
Den säger ju rakt ut att katalysatoreffektiveteten är för låg, då är det väl nära till hands att titta efter en ny katt som renar bättre.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vanligt fel på Fas2 när man kör sportkatt eftersom den helt enkelt renar för dåligt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
men hur kommer de sig att felkoden kommer upp när jag körde på polarens org system då? Doc på hans rör satt ju första lambda sonden nästan innan de svänger bakåt mot katten och på mitt rör satt de första böjen vi turbon.. om de kan ha något med de att göra, men tycker inte att de ska kvarstå sen när jag satt de på nya 3"et
Men det är inget konstigt, ni har för låg verkan på katalysatorn(felkoden säger det ju rakt ut), förmodligen till följd av era chiptrim. Mycket vanligt fel på i synnerhet fas2.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Fetmarkerat så sådant som är fel och ger felkoden.
250hk / 380Nm
Motor: B4204T4 "2.0L T4" Snurra: Mitsubishi TD04-14T med 12T WG. Dump: HKS SSQV II pysare BTR: Aeromotive med AN6 matar ledning "Retur ledning kommer..." Filter: King Dragon spörtfilter Rör: 3" Hela vägen med spörtkisse Låda: M56 5-vxl manuell
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Varken öppen pysare eller öppet filter har jag inte haft nå problem med. felkoden kom innan jag monterade en btr, är inställd på samma tryck som org.
blev efter jag rev isär motorn om du kanske kommer ihåg sen satt på org systemet för att kunna åka nånstanns. blir de fel om man kör med wg'n från 12t? enda jag får är snabbare spool up och inte att den stannar 1sec på 0.5 sen släpper upp den till 1.0 utan den sticker ju på en gång. Eller är de kanske så att de ska sitta en 12T som de gjorde innan jag böt till 14t? på 2.0 t4orna?
Även den motorkod du nämner verkar fel. Den "finns inte"
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
V40Lundberg skrev: Enligt listan jag har och programet som läser fram de.
okej, du vet säkert bättre
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-