3093
Sök

Rostskydd tysksåld vs. svensksåld Volvo S60?

301 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#1
Skiljer sig rostskyddet på något sätt mellan svensksålda och tysksålda Volvo S60? Om inte så borde väl en tysksåld och -körd vara att föredra, då de inte saltar sina vägar?

8 Inlägg
15 augusti 2011
#2
De ÖSER ut salt i Tyskland, dubbdäcksförbud där.

301 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#3
Aeromacke skrev:
De ÖSER ut salt i Tyskland, dubbdäcksförbud där.

http://www.google.se/search?hl=sv&q … 11l0.1l1l0

Fler källor pekar på att de inte saltar, men det stämmer alltså inte?

8 Inlägg
15 augusti 2011
#4
Det är kalciumklorid istället för natriumklorid, så det är inte "vanligt salt" men det är tyvärr fortfarande aggressivt mot metaller sad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2011
#5
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

301 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Jag har hört att vissa bilar får ett extra rostskydd när de kommer till Sverige, men jag vet inte om det fortfarande är så, och vilka bilar det i så fall gäller.

Men om rostskyddet är det samma och tyskarna saltar mindre så borde det väl vara att föredra att importera en S60 från tyskland? Priset blir ungefär det samma skulle jag tro, efter alla avgifter.

666 Inlägg
15 augusti 2011
#7
köp en s60 från norrland så slipper du med saltet..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2011
#8
yalouque skrev:
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Jag har hört att vissa bilar får ett extra rostskydd när de kommer till Sverige, men jag vet inte om det fortfarande är så, och vilka bilar det i så fall gäller.

Men om rostskyddet är det samma och tyskarna saltar mindre så borde det väl vara att föredra att importera en S60 från tyskland? Priset blir ungefär det samma skulle jag tro, efter alla avgifter.

I så fall brukar det vara återförsäljaren som ligger bakom, BMW gjorde till exempel ett andra rostskydd av framskärmarna på E36 som lite kuriosa. Men då för att detta (Alltså i framskärmarna) saknades helt på vissa marknader, S60 har ett bra rostskydd på fabrik så jag ser inte varför ÅF skulle förbättra detta men det är enbart spekulationer.

Oavsett så är jag tveksam till om import är en bra idé när utbudet är så stort i Sverige och priserna är bra, en importerad bil blir ofta svårsåld och får sämre andrahandsvärde då svenskar ofta är skeptiska mot dessa samtidigt som det finns så många svensksålda att Svensson helt enkelt köper en sådan istället.

Och eftersom en svensksåld S60 har fler fördelar den dagen du säljer den, är enklare för dig att köpa jämfört med att importera en bil och eventuellt har ett bättre rostskydd; Så varför inte en sådan? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 653 Inlägg
15 augusti 2011
#9
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Man saltar värre i Tyskland enligt egen erfarenhet. var ner med farsans då helt nya V70II D5 och hela bilen var täckt i något kletigt skit, Vilket gjorde att lacken blev helt flammig. Det krävdes en lackbehandlig för att få bort flammigheten helt.


huh?
10 427 Inlägg
15 augusti 2011
#10
Extra rostskydd till norden brukar gälla typ Ford och asiatiska bilar, ingen källa dock wink
Dvs de kladdar på lite extra vid lanseringen och efter några år slutar de extrabehandla bilarna hehe


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2011
#11
Munkis skrev:
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Man saltar värre i Tyskland enligt egen erfarenhet. var ner med farsans då helt nya V70II D5 och hela bilen var täckt i något kletigt skit, Vilket gjorde att lacken blev helt flammig. Det krävdes en lackbehandlig för att få bort flammigheten helt.

Jo visst förekommer det, men det regelbundna och frekventa saltande vi har i Sverige på "alla" vägar upplever jag inte att Tyskland har. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
17 augusti 2011
#12
Rquired skrev:
yalouque skrev:
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling? smile

Jag har hört att vissa bilar får ett extra rostskydd när de kommer till Sverige, men jag vet inte om det fortfarande är så, och vilka bilar det i så fall gäller.

Men om rostskyddet är det samma och tyskarna saltar mindre så borde det väl vara att föredra att importera en S60 från tyskland? Priset blir ungefär det samma skulle jag tro, efter alla avgifter.

I så fall brukar det vara återförsäljaren som ligger bakom, BMW gjorde till exempel ett andra rostskydd av framskärmarna på E36 som lite kuriosa. Men då för att detta (Alltså i framskärmarna) saknades helt på vissa marknader, S60 har ett bra rostskydd på fabrik så jag ser inte varför ÅF skulle förbättra detta men det är enbart spekulationer.

Oavsett så är jag tveksam till om import är en bra idé när utbudet är så stort i Sverige och priserna är bra, en importerad bil blir ofta svårsåld och får sämre andrahandsvärde då svenskar ofta är skeptiska mot dessa samtidigt som det finns så många svensksålda att Svensson helt enkelt köper en sådan istället.

Och eftersom en svensksåld S60 har fler fördelar den dagen du säljer den, är enklare för dig att köpa jämfört med att importera en bil och eventuellt har ett bättre rostskydd; Så varför inte en sådan? smile

Vissa bilar FÅR extra behandling eller hamn-behandling som det också kallas, för att de skall rulla i norden, detta gäller bla Mitsubishi och Chrysler.
Volvo har inget extra rostskydd i norden jämfört med övriga europa. Dessa två uppgifter kan jag bekräfta.

Volvo har förmodligen det bästa fabriksrostskyddet skulle jag påstå!


6 688 Inlägg
17 augusti 2011
#13
steifan skrev:
Extra rostskydd till norden brukar gälla typ Ford och asiatiska bilar, ingen källa dock wink
Dvs de kladdar på lite extra vid lanseringen och efter några år slutar de extrabehandla bilarna hehe

Det stämmer, alla nya Fordar som kommer till oss har gått igenom en extra underredsbehandling

De/Dem


Sök