yalouque skrev:
Rquired skrev:
Visst saltar man i Tyskland med, men inte i samma utsträckning som i Sverige och därav ryktet. Volvo S60 tillverkas väl för övrigt i Belgien? Jag har svårt att tänka mig att man har olika karossbehandlingar beroende på vilket land bilen skall till. Billigast och bäst borde vara att ge alla bilar samma behandling?

Jag har hört att vissa bilar får ett extra rostskydd när de kommer till Sverige, men jag vet inte om det fortfarande är så, och vilka bilar det i så fall gäller.
Men om rostskyddet är det samma och tyskarna saltar mindre så borde det väl vara att föredra att importera en S60 från tyskland? Priset blir ungefär det samma skulle jag tro, efter alla avgifter.
I så fall brukar det vara återförsäljaren som ligger bakom, BMW gjorde till exempel ett andra rostskydd av framskärmarna på E36 som lite kuriosa. Men då för att detta (Alltså i framskärmarna) saknades helt på vissa marknader, S60 har ett bra rostskydd på fabrik så jag ser inte varför ÅF skulle förbättra detta men det är enbart spekulationer.
Oavsett så är jag tveksam till om import är en bra idé när utbudet är så stort i Sverige och priserna är bra, en importerad bil blir ofta svårsåld och får sämre andrahandsvärde då svenskar ofta är skeptiska mot dessa samtidigt som det finns så många svensksålda att Svensson helt enkelt köper en sådan istället.
Och eftersom en svensksåld S60 har fler fördelar den dagen du säljer den, är enklare för dig att köpa jämfört med att importera en bil och eventuellt har ett bättre rostskydd; Så varför inte en sådan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.