3178
Sök

Audi 100 2.3 -91 startar inte.

172 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej på er alla bilfantaster!

Just nu sitter jag i min brosas Audi 100 -91 med 2.3l motor som inte startar.

Han var ute och åkte i den och efter att ha varit i garaget en sväng så dog bilen när han kom till stan. Han provade att starta den igen och då hoppa den igång. Nästa gång bilen dog så starta den inte mer!!

Har en reservdelsbil står som vi kan plocka delar ifrån. Men vet inte vart jag ska börja!

Rätt mycket bytt på den just nu.
Rotor, fördelarlock, stift, kablar, bränslerelä, bränslepump, bränslefilter.

Tacksam för svar då han behöver ha en egen bil så jag kan få tillbaka min! tongue

MVH
Stefan

// Stefan - Mariestad \\
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96
# Hyundai i40

63 Inlägg
16 augusti 2011
finns det soppa för de första =P ?

172 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
sRooobin skrev:
finns det soppa för de första =P ?

Full tank i bilen tongue

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

196 Inlägg
172 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Miniblock skrev:
Startmotorn?

Startmotorn går som den ska, vet dock inte om de är något kring den. Åker ner till polarens farsa imorgon och ska kolla felkoder. Hoppas på att de ger mig något att gå på!

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 augusti 2011
StefanSvensson skrev:
Miniblock skrev:
Startmotorn?

Startmotorn går som den ska, vet dock inte om de är något kring den. Åker ner till polarens farsa imorgon och ska kolla felkoder. Hoppas på att de ger mig något att gå på!

Ingen mening att kolla felkoder. Det gamla systemet raderar koderna så fort tändningen stängs av.
Har ni tur KANSKE ni kan få fram den igen genom att försöka starta motorn, men då är det ju så många andra system som inte är igång som ni kommer få felkod på. Ex oljetryck osv.

Dessutom lagras knappast nånting för startmotorn, och en startmotor ska inte döda bilen. Det ända den är till för är att vrida runt motorn.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

238 Inlägg
16 augusti 2011
byt fördelare, halgivaren är en stor bov smile

Mvh
Ola Ekegren

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 augusti 2011
LeafBox skrev:
StefanSvensson skrev:
Miniblock skrev:
Startmotorn?

Ingen mening att kolla felkoder. Det gamla systemet raderar koderna så fort tändningen stängs av.
Har ni tur KANSKE ni kan få fram den igen genom att försöka starta motorn, men då är det ju så många andra system som inte är igång som ni kommer få felkod på. Ex oljetryck osv.

Dessutom lagras knappast nånting för startmotorn, och en startmotor ska inte döda bilen. Det ända den är till för är att vrida runt motorn.

Kör man startmotorn i 10sek så får man fram felkoderna. Men att läsa ur felkoderna från en 2.3 C4 (eller är det en sen 44a?) är inte så enkelt som man kan tro. :S

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 augusti 2011
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
StefanSvensson skrev:

Kör man startmotorn i 10sek så får man fram felkoderna. Men att läsa ur felkoderna från en 2.3 C4 (eller är det en sen 44a?) är inte så enkelt som man kan tro. :S

Mvh Tommy

Man gör det? Aja, men även om man får fram dom igen så, precis som det sägs. Inte det lättaste att få ut dom. Berners kunde inte ens få ut mina trots deras speciella datorer för ändamålet ;/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2011
LeafBox skrev:
Man gör det? Aja, men även om man får fram dom igen så, precis som det sägs. Inte det lättaste att få ut dom. Berners kunde inte ens få ut mina trots deras speciella datorer för ändamålet ;/

På din lär det ju inte vara några problem tycker jag? (100an) Fick fram mina på A6an idag efter eget experimenterande, med mina felkodsläsare fick jag ut allt förutom till motorn, fick blinka ut koderna för motorn.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2011
te_wik skrev:
LeafBox skrev:

På din lär det ju inte vara några problem tycker jag? (100an) Fick fram mina på A6an idag efter eget experimenterande, med mina felkodsläsare fick jag ut allt förutom till motorn, fick blinka ut koderna för motorn.

Mvh Tommy

Nja jag vene. Hade preaktik där, så det var bara för kul. Behövde inte veta dom. Men dom sa bara att dom inte kunde få det att funka. Har inte experimenterat med det själv alls.

172 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Xog skrev:
byt fördelare, halgivaren är en stor bov smile

Höll på med de igår, provade även att byta styrboxar osv. Fortfarande lika död! sad

Och inte fick jag bilen till verkstad idag heller, att dygnet bara har 24h och att man ska jobba på detta med tongue

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2011
Kolla säkringarna för motorstyrningen.

Mvh Tommy

45 Inlägg
20 augusti 2011
Vevaxellägesgivare kanske? Sitter inget larm eller dyligt?

172 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Kolla säkringarna för motorstyrningen.

Mvh Tommy

Får kolla detta imorgon när de är lite ljusare!

Audi-Alex skrev:
Vevaxellägesgivare kanske? Sitter inget larm eller dyligt?

Samma gäller detta, får kolla de imorgon.

Larmet har jag kopplat förbi startspärren redan. De var de första jag gjorde när jag hitta en DEFA-box tongue

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

309 Inlägg
21 augusti 2011
tändmodulen? på audi 80 sitter den bakom klädseln nere vid golvet på vid a stolpen eller hur man ska förklara

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 Inlägg
28 augusti 2011
Hallå allihopa!
Ny på detta forum. Googlade mig hit.
Har en Audi 100 2,3E -91a jag med. Den startade och gick som den skulle i förmiddags när vi åkte till affären. När vi kom ut och startade bilen så gick den igång men dog direkt. Fick bogsera den hem. Försökte få igång den under tiden utan resultat. Har kollat tändspolen, tändstiften, batteriet, slangar och anslutningar till insprutningen veck fria och hela, provat med startgas, fördelarlocket är hel och torr, rotorn var lite bränd i kanten så den skrapade jag ren, stiften i fördelarlocket rengjord från ärj, bränslepumpen surrar när jag vrider igång tändningen, lampor och fläkt och allt sånt går igång på samma gång. Bensin finns det, bensin går igenom filtret, ändå startar inte biljäveln! motorn går runt och så men den tänder liksom inte till. Batteriet står nu på laddning efter alla startförsök. HJÄLP!!
Som grädde på moset så börjar jag på mitt nya jobb imorgon bitti åxå.. Snacka om murphys lag..

2 Inlägg
28 augusti 2011
Min opel vectra  -89 blev orkeslös ,så började laddningslampan lysa och så la den av helt .Nu går den inte att starta överhuvudtaget ! ???

Sök