Hjälp med torkarblad, spolarvätska m.m.

Moonman
17 augusti 2011 · 40 Inlägg

Vet inte om detta är rätt forum så flytta gärna tråden.

Har en v40 med torkarblad från Biltema, ett sk. flatblade och ett normalt. Spolarvätskan är färdigblandad som köptes på någon mack.

Körde långt nu i somras och hade några problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Först fastnade myggor och skit som bara den på rutan. Även om jag spolade direkt så satt de där och torkaren smetade ut de över rutan istället för att ta bort de, det blev vita streck ut från insekten.

När det regnade så blev det en vit hinna efter torkarbladet som försvann efter någon sekund men som var grymt irriterande. Efter två dygn med regn och utan att ha använt spolarvätska så var rutan ren där torkarna hade gått medan resten var täckt av en mjölkig hinna.

Vidare så lyfte flatblade i högre hastigheter.

Vad ska jag göra? Antar att jag först måste göra rent rutan från den skit som ligger på den nu. Ska jag använda avfettning eller något liknande? Ska jag behandla rutan med något så att insekterna inte fastnar direkt? Någon med v40 som kan rekommendera blad samt vilken spolarvätska ska jag använda?

Tack på förhand!

Askolin
17 augusti 2011 · 113 Inlägg

kör med outspädd spolarvätska och ska du ha torkare från biltema, köp de billiga för deras dyra har någon silicon film som lämnar en "vit hinna" deras billiga har jag varit riktigt nöjd med! ett alternativ till att torkarn lyster i farter är ju att köpa "vingar" att sätta på torkarna som trycker ner dem i farter annars att byta torkar armen och fjädern som sitter där?!

Moonman
17 augusti 2011 · 40 Inlägg

Behöver absolut inte köpa torkarblad på Biltema. Finns inget jag kan behandla rutan med eller ska det räcka med att göra rent den så ska det inte fastna på samma sätt?

baltis
17 augusti 2011 · 1 948 Inlägg

Köp "klar sikt" funkar kanon.

Fast ärligt talat så tycker jag du även ska lägga 5-6 hundra på ett par riktiga bosch torkare... minst lika dumt att snåla på torkare som det är att snåla på däck på en bil...

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
17 augusti 2011 · 3 404 Inlägg

baltis skrev:
Köp "klar sikt" funkar kanon.

Fast ärligt talat så tycker jag du även ska lägga 5-6 hundra på ett par riktiga bosch torkare... minst lika dumt att snåla på torkare som det är att snåla på däck på en bil...

Jag är väll inte direkt någon biltemafantast men jag har köpt deras billiga torkarblad ett par gånger och det är värt dom få kronorna dom kostar och gör absolut sitt jobb, så varför köpa bosch för 5-6 gånger pengarna? Vi Bilägare har rekomenderat dom flera gånger så tvivlar på att dom är "livsfarliga"

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
JesperNilsson
19 augusti 2011 · 71 Inlägg

Kör rain off på rutan , eller aquapel ! Funkar jätte bra

Volvo V70 D4 "R-Design" (2013)
baltis
19 augusti 2011 · 1 948 Inlägg

TenZer skrev:

baltis skrev:
Köp "klar sikt" funkar kanon.

Fast ärligt talat så tycker jag du även ska lägga 5-6 hundra på ett par riktiga bosch torkare... minst lika dumt att snåla på torkare som det är att snåla på däck på en bil...

Jag är väll inte direkt någon biltemafantast men jag har köpt deras billiga torkarblad ett par gånger och det är värt dom få kronorna dom kostar och gör absolut sitt jobb, så varför köpa bosch för 5-6 gånger pengarna? Vi Bilägare har rekomenderat dom flera gånger så tvivlar på att dom är "livsfarliga"

hehe kanske jag som e lite snobbig wink min personliga uppfattning är ivarje fall att det lönar sig att lägga några hundra extra smile

Muttley
20 augusti 2011 ·

Biltemas flatblade är piss. Har tyvärr de på bilen. Och jag måste säga att de inte är bra. Så bytt till bättre.

Och insekter kommer fastna ändå. De är bara rengöra rutan med jämna mellanrum.

Jimpiz
20 augusti 2011 · 845 Inlägg

tkd_rille skrev:
Biltemas flatblade är piss. Har tyvärr de på bilen. Och jag måste säga att de inte är bra. Så bytt till bättre.

Och insekter kommer fastna ändå. De är bara rengöra rutan med jämna mellanrum.

Jag har kört med biltemas flatblade, fungerade super bra. Bättre och tystare än dom jag har nu och det är bosch. Så det handlar mer om att du inte tycker dom är bra, men andra kanske tycker det.

Saab 9-3SS (2008)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

Rutan går att rengöra med vatten och tvättsvamp eller tvättsvamp och bilshampo.
De bästa torkarbladen jag känner till som håller bäst och fungerar längst är BOSCH.

Muttley
21 augusti 2011 ·

Jimpiz skrev:

tkd_rille skrev:
Biltemas flatblade är piss. Har tyvärr de på bilen. Och jag måste säga att de inte är bra. Så bytt till bättre.

Och insekter kommer fastna ändå. De är bara rengöra rutan med jämna mellanrum.

Jag har kört med biltemas flatblade, fungerade super bra. Bättre och tystare än dom jag har nu och det är bosch. Så det handlar mer om att du inte tycker dom är bra, men andra kanske tycker det.

på 2 år och 25 tusen mil så har vi nog bytt dem 7-8 gånger. Så visst är de inte några höjdare.
De jag har på just nu har jag haft kanske ett halvår, de får för sig att slå till hårt som fan när de vänder i översta läget. Otroligt irriterande så tysta blev de icke.

Senast redigerat av tkd_rille (21 augusti 2011)

Moonman
21 augusti 2011 · 40 Inlägg

Jimpiz skrev:

tkd_rille skrev:
Biltemas flatblade är piss. Har tyvärr de på bilen. Och jag måste säga att de inte är bra. Så bytt till bättre.

Och insekter kommer fastna ändå. De är bara rengöra rutan med jämna mellanrum.

Jag har kört med biltemas flatblade, fungerade super bra. Bättre och tystare än dom jag har nu och det är bosch. Så det handlar mer om att du inte tycker dom är bra, men andra kanske tycker det.

För mig så fungerade det verkligen inte. 160km/h i ösregn och bladet vred sig runt sig själv.

Tack för alla tips! Ska kika på medel att behandla rutan med!

Jimpiz
22 augusti 2011 · 845 Inlägg

tkd_rille skrev:

Jimpiz skrev:

tkd_rille skrev:
Biltemas flatblade är piss. Har tyvärr de på bilen. Och jag måste säga att de inte är bra. Så bytt till bättre.

Och insekter kommer fastna ändå. De är bara rengöra rutan med jämna mellanrum.

Jag har kört med biltemas flatblade, fungerade super bra. Bättre och tystare än dom jag har nu och det är bosch. Så det handlar mer om att du inte tycker dom är bra, men andra kanske tycker det.

på 2 år och 25 tusen mil så har vi nog bytt dem 7-8 gånger. Så visst är de inte några höjdare.
De jag har på just nu har jag haft kanske ett halvår, de får för sig att slå till hårt som fan när de vänder i översta läget. Otroligt irriterande så tysta blev de icke.

Haha. Har samma problem med mina Bosch. Jobbigt ljud. Vet inte varför det kommer. Jag bytte aldrig mina biltema flatblade på 3 år och 5000 mil. Dom fungerade ypperligt när jag sålde bilen.

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang