1966
Sök

Renovering av en Volvo Duett -61

Renovering Volvo P210 1961

1 396 065 Visningar
Uppdaterades senast 10 augusti 2014
969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1561
HalmstadLinus skrev:
Riktigt snygg blev den! En Duett ännu en gång i sina bästa dagar! Riktigt bra jobbat! Blir glad när jag ser detta! smile

skrotnisse89 skrev:
Miper, du är min nya idol!

Tackar! smile


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1562
Har spenderat dagen i Ronneby på Nostalgifestivalen. Riktigt tur med vädret, spöregnade när jag lämnade
Växjö och det var regn utlovat i Ronneby men när jag kom fram så tittade solen fram och det var fantastiskt väder
hela dagen.

Hittade en 6 volts Blaupunkt Essen i fantastiskt skick i ett av stånden på marknaden vilket
jag inte kunde motstå, så det fick bli en investering! smile

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444543.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444544.jpg


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1563
Det fanns en hel del riktigt fina bilar på plats, lägger upp lite bilder om det är ok.
Börjar med några riktigt fina Amazoner.

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444523.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444524.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444525.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444526.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444527.jpg


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1564
P1800

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444529.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444530.jpg


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1565
Fikapaus i det gröna med familjen. smile

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444546.jpg


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1566
Volvo duett.

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444540.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444531.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444532.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444534.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444536.jpg


969 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1567
Lite blandade bilder.

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444528.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444542.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444538.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=444541.jpg


Forummoderator
26 474 Inlägg
30 juni 2013
#1568
Du fick även med en väldigt trevlig Pontiac Trans Am -77 eller -78 med på bild, hehe..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
30 juni 2013
#1569
Mack skrev:
Du fick även med en väldigt trevlig Pontiac Trans Am -77 eller -78 med på bild, hehe..

Just ja! Den missade jag! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 163 Inlägg
30 juni 2013
#1570
Trevliga bilder! De röda Duetten var inte alls dum, fräckt med det röda solskyddet!
Lite synd dom tonat rutorna bara men smaken är som baken.... smile


7 Inlägg
30 juni 2013
#1571
Fin radio! E inte så lätta o hitta i så fint skick :-) mina bitar är de på gång? Kan ju inte köra utan baklampor.:'(

2 m lång kille behöver fullsize bil för att få plats :)

363 Inlägg
2 juli 2013
#1572
Timingen på det här projektet är perfekt smile
Starkt jobbat.

BilEN som är TVÅ – Volvo Duett fyller 60 år


4 juli 2013 fyller den 60 år - Volvo Duett - bilmodellen som var Volvos första serietillverkade herrgårdsvagn och därmed själva upphovet till Volvos stolta herrgårdsvagnstradition.
Page Content
1944 premiärvisade Volvo den lilla rundryggade PV444; modellen som skulle lyfta företaget från småskalig bilproduktion till att bli en världsspelare på bilmarknaden.1947 kom produktionen av personbilarna igång på allvar, samtidigt var också behovet av mindre transportbilar för skiftande behov enormt. Där saknade emellertid Volvo en grund att bygga på eftersom PV444 var en självbärande konstruktion och därför inte lämplig för ändamålet. Man måste konstruera PV:ns lastmotsvarighet på en lätt men stark balkram.
Tillverkningen av det lätta varubilschassit 445 startade på sensommaren 1949. Det motsvarade PV 444 i storlek och pris, även mått– och utseendemässigt. Skärmar och motorhuv kom direkt från PV:n men grillen med sina fem horisontella grillribbor, istället för fyra, skiljde de båda modellerna åt. Nyttolasten höll sig runt drygt 500 kg, beroende på karossutförande. En lätt flakbil kunde förstås lasta mer än ett tyngre skåp men de som använde 445:an lärde sig snart att lasttåligheten var bra mycket större i praktiken än i teorin.
Toppen i tätort
Den lilla toppventilaren på 1,4 liter och 40 hk räckte bra till för de kortare distributionskörningar det oftast handlade om. Bilarna var också växlade så lågt att de passade bäst i tätortstrafik, sämre på längre sträckor på landsväg. Mekanik och utrustning var allt igenom PV:ns men bakaxeln fjädrades med två styva halvelliptiska bladfjädrar i motsats till 444:ans mer komfortbetonade skruvfjädersupphängning.


445 levererades till kunderna som körbart chassi men utan påbyggnad bakom förarplatsen. För det fanns det nästan 30 olika karosseriföretag i Sverige vid den här tiden som var sysselsatta med att göra olika slags påbyggnader för Volvo-chassier. Det handlade främst om skåpvagnar och flakbilar men också några få cabrioleter byggdes samt det som vi idag känner som herrgårdsvagnar.
De flesta bilarna var mycket enkla. För skåpen handlade det nästan uteslutande om plåtklädda trästommar och även flakversionernas hytter byggdes med samma teknik. Få rena plåtkonstruktioner gjordes vid den här tiden av tid- och kostnadsskäl. Invändigt handlade det uteslutande om praktiskt funktion. Mysighetsfaktorn var högst begränsad och det blev chaufförens sak att skapa komfort på arbetsplatsen. För 445:an var just det, en arbetsplats.
"Bygg en egen!"
Volvo mättade emellertid ganska snart sin egen marknad. De slitstarka 445:orna byttes inte ut i den takt som Volvo räknat med och i början av 1952 fann man sig stående med 1500 445-chassier som redan borde varit sålda. I denna situation blev det också uppenbart att många tillverkare började erbjuda egna färdiga transportlösningar och karossföretagen upplevde allt sämre tider. Men Volvos utmärkta små laståsnor måste på något sätt ändå säljas, så varför anlita utomstående karosstillverkare för att göra dem attraktiva? "Bygg en egen skåpvagn!" blev Volvo-chefens Gabrielsson order och så föddes Duett-modellen - Volvos första egna moderna skåp- och herrgårdsvagn – på mindre än 15 månader.
Volvo-ingenjören Erik Skoog och hans lilla team utgick från 445-chassiet, konstruerade en helstålskaross som var lämplig för både gods- och personbefordran, beställde de nödvändiga verktygen och kunde den fjärde juli 1953 leverera den första färdiga Duetten, beteckning PV445 DH, till "beställaren", chefen själv Assar Gabrielsson.
Utvecklingsarbetet med Duetten ägde till största delen rum i Olofström, intill Volvos pressverk, och även karosserna gjordes där samt i de intilliggande orterna Karlshamn och Mörrum. Slutmonteringen ägde rum i Volvos Lundby-fabrik.


Med Duetten som grund kunde Volvo nu erbjuda både enkla skåpvagnar för rent kommersiellt bruk och även lite lyxigare personmodeller med sikte på familj snarare än företag, även om tanken var att bilen skulle tjäna både till vardags och på fritiden. Den fick därmed det vitsiga namnet Duett som betecknade att den var två bilar i en. Eller BilEN som är TVÅ, som det hette i broschyren
Även Duetten, i sina olika serier, kunde levereras i chassiform som föregångaren men med tiden blev detta allt mer sällsynt. De praktiska Duetterna i sina olika standardversioner, med eller utan glasade karossidor, tillfredsställde de flesta smärre och medelstora varuvagnsbehov. De olika typerna klassificerades enligt beteckningarna Leveranschassi, Herrgårdsvagn, Skåpvagn, Personherrgårdsvagn samt 210 Duett.
Sista rambygget
Duetten kom att bli en verklig Volvo-legend och idag är den en av de mer populära Volvo-modellerna för renoverare och samlare. Duetten var en riktig arbetshäst, tålig med snudd på outslitlig och hade charm. Det finns faktiskt fortfarande Duetter i dagligt bruk, både privat och hos småföretag.
Duettens modellbeteckning var först 445 (som föregångarens) med tilläggsbokstäver beroende på utförande. Den hette 445 från starten 1953 fram till den genomgripande förändringen 1960 då modellen bytte namn till 210 och fick då bland annat hel vindruta och fyrväxlad låda. B18-motorn infördes två år senare. Volvo Duett var den sista rambyggda Volvo-bilen och behöll livet igenom sitt utseende av sent 1940-tal trots flera moderniseringar under skalet.


Det sista året Duetten tillverkades, 1969, infördes krocktestkrav i Sverige. Volvo insåg att Duetten, vars grundkonstruktion daterade sig över tjugo år tillbaka i tiden, inte skulle komma att klara dessa krockkrav, och valde att exportera alla exemplar utom ett. Denna den sista Duetten, med chassinummer 97299, mörkblå med ljusbrun vinylklädsel, står numera på Volvo Museum. Den sammanlagda produktionen nådde alltså strax över 97 000 bilar av alla typerna och inklusive leveranschassier blev totalsiffran 101 492.
I Volvos modellprogram fanns 1969, då Duetten lades ner, redan två andra praktiska och eleganta herrgårdsvagnar, som också ofta fick tjäna som arbetshästar, 220 Amazon och 145. Även dessa modeller har blivit klassiker på egna meriter och stolta bärare av Volvo Personvagnars numera 60-åriga herrgårdsvagnstradition.

24 Inlägg
14 augusti 2013
#1574
fyfan vilken bra tråd. har inte sett nått annat projekt göras lika noga. stort volvo fan så många tummen upp på detta projekt big_smile

du får gärna gå loss på mina lyktsarger med pulverkromet! wink

2 024 Inlägg
14 augusti 2013
#1575
Nu börjar man bli nyfiken på en update? Nån som sett bilen på nån utställning i sommar?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
5 oktober 2013
#1576
Expoze skrev:
Nu börjar man bli nyfiken på en update? Nån som sett bilen på nån utställning i sommar?

Jag väntar också på en update!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

ontoft
5 oktober 2013
#1577
Jag vill också se vad som hänt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
5 oktober 2013
#1578
ontoft skrev:
Jag vill också se vad som hänt.

Haha! Vi är många som undrar vart miper och hans vackra Duett tagit vägen!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 474 Inlägg
6 oktober 2013
#1579
Vettemannen skrev:
ontoft skrev:
Jag vill också se vad som hänt.

Haha! Vi är många som undrar vart miper och hans vackra Duett tagit vägen!!!

/Benny

Nån gång måste han ju få vila..synd bara att det är så förbenat länge han vilar när han väl gör det, haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

331 Inlägg
30 oktober 2013
#1580
jag har en fråga om färger till duett 64-65. fanns dom i mörkblått ?



Sök