4232
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 337 799 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
70 Inlägg
6 januari 2014
#961
Tror inte någon hittat något annat att ersätta dem dyra coilsen med än.
Var någon som skulle prova någon vectra fjäder på en -03, den skulle sänka 50mm + att den var lite mjukare. Så den lär väl sänka 60mm om han får dit den smile Redigt surt att dem inte går att få ner mer än 40mm utan att lägga en förmögenhet.

Mvh Peter


4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#962
Peterw skrev:
Tror inte någon hittat något annat att ersätta dem dyra coilsen med än.
Var någon som skulle prova någon vectra fjäder på en -03, den skulle sänka 50mm + att den var lite mjukare. Så den lär väl sänka 60mm om han får dit den smile Redigt surt att dem inte går att få ner mer än 40mm utan att lägga en förmögenhet.

Mvh Peter

Okej, ja och sänka 60mm med en mjuk fjäder känns ju lite sådär hmm väldigt synd att det inte finns TA technix coils som passar. Det tråkiga är att på sidor där dom säljs står det att dom passar 98-06 ->2010 men dom passar ju bara 98-01 sad

Den sänkningen du har är ju rätt lagom dock, tar ju bort största wheel
gapsen som är original. Men man vill ju alltid ha lite till smile
Senast redigerat av JKDesign (6 januari 2014)


70 Inlägg
6 januari 2014
#963
Ja känns inte så stor mening å ha en mjuk fjäder, då blir den nog rätt tråkig i väghållningen.

Min sänkning är inte så rolig i verkligheten som mina bilder visar smile Tycker den borde vart iaf 20mm till lägre fram. Bak ligger den perfekt mot hjulhuset , fram känns den orginal hög.
Kört min på vintrarna under min tid utan problem , så det är väl ett + iaf smile


3 466 Inlägg
6 januari 2014
#964
Nu hittade jag ditt projekt med smile Har suttit och bläddrat igenom en del men där är så mycket tongue hehe

Såg att ni diskuterar Coilovers!

Saab 9-5 är byggd på GM2902-plattformen precis som Opel Vectra B. 98-01 är dämparna samma så när som på främre fjäderbenslagringarna. 02 ändrade Saab framvagnen med nya fjäderben, spindlar, läkarmar, bakre länkarmsbssningar och drivaxlar.

Vectra C är däremot baserad på GM Epsilon-plattformen precis som ng9-3 så dom passar inte alls!

Ett tips om man vill ha billiga coilovers är att bygga om framvagnen till 98-01. Blir inte allt för dyrt om man köper bagagnade delar och är inte ett jättejobb att bygga om när man ändå byter dämpare. Går att få tag i kompletta 9-5 98-01 för skrotpengar med skuren motor så dom delarna kan inte vara allt för dyra.
Bara ett tips på hur man kan göra för o spara en ganska rejäl slant. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 298 Inlägg
6 januari 2014
#965
Hej!
Nu fanns det inte TA Technix till din såg jag att du skrev, men i vilket fall som helst så bör ni låta bli att köpa TA. Det är ren skit. Har provat på C70n i min profil, och sänkningen blev jag nöjd med men fjädrarna fram är alldeles för mjuka. I landsvägsfart krävdes det inte mer än en normal ojämnhet i vägen (t.ex. asfaltskant eller mindre spricka) för att coilsen fram ska bottna. Det fanns gummistopp men det var inte det som bottnade utan fjädervarven bottnar ihop. Vi snackar löjligt mjukt och gungigt, gick att gunga bilen stillastående för att konstatera vad det var som bottnade.

Däremot vet jag att många som åker VAG och annat är nöjda med TA's produkter. Säkert ganska annorlunda.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

3 466 Inlägg
6 januari 2014
#966
Pendulum skrev:
Hej!
Nu fanns det inte TA Technix till din såg jag att du skrev, men i vilket fall som helst så bör ni låta bli att köpa TA. Det är ren skit. Har provat på C70n i min profil, och sänkningen blev jag nöjd med men fjädrarna fram är alldeles för mjuka. I landsvägsfart krävdes det inte mer än en normal ojämnhet i vägen (t.ex. asfaltskant eller mindre spricka) för att coilsen fram ska bottna. Det fanns gummistopp men det var inte det som bottnade utan fjädervarven bottnar ihop. Vi snackar löjligt mjukt och gungigt, gick att gunga bilen stillastående för att konstatera vad det var som bottnade.

Däremot vet jag att många som åker VAG och annat är nöjda med TA's produkter. Säkert ganska annorlunda.

Intressant, för jag som själv har dessa på min 9-5 känner inte alls igen det du beskriver. Dom känns mer eller mindre exakt som K-sport-coilsen en polare har på sin bil.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#967
Peterw skrev:
Ja känns inte så stor mening å ha en mjuk fjäder, då blir den nog rätt tråkig i väghållningen.

Min sänkning är inte så rolig i verkligheten som mina bilder visar smile Tycker den borde vart iaf 20mm till lägre fram. Bak ligger den perfekt mot hjulhuset , fram känns den orginal hög.
Kört min på vintrarna under min tid utan problem , så det är väl ett + iaf smile

Den är förmodligen bättre än original och det räcker faktiskt gott och väl (till att börja med) smile
Att den funkar även på vintern är ju ett måste iaf för min del så det är ju bra!

M_icke_ skrev:
Nu hittade jag ditt projekt med smile Har suttit och bläddrat igenom en del men där är så mycket tongue hehe

Såg att ni diskuterar Coilovers!

Saab 9-5 är byggd på GM2902-plattformen precis som Opel Vectra B. 98-01 är dämparna samma så när som på främre fjäderbenslagringarna. 02 ändrade Saab framvagnen med nya fjäderben, spindlar, läkarmar, bakre länkarmsbssningar och drivaxlar.

Vectra C är däremot baserad på GM Epsilon-plattformen precis som ng9-3 så dom passar inte alls!

Ett tips om man vill ha billiga coilovers är att bygga om framvagnen till 98-01. Blir inte allt för dyrt om man köper bagagnade delar och är inte ett jättejobb att bygga om när man ändå byter dämpare. Går att få tag i kompletta 9-5 98-01 för skrotpengar med skuren motor så dom delarna kan inte vara allt för dyra.
Bara ett tips på hur man kan göra för o spara en ganska rejäl slant. smile

Kul att du kikat in! Ja det som du skriver är ju en lösning men känns som att man med inköp av delar + arbetstid närmar sig en uppsättning coils som funkar direkt. Men tack för tipset! Man vet aldrig vad man får för sig wink
Pendulum skrev:
Hej!
Nu fanns det inte TA Technix till din såg jag att du skrev, men i vilket fall som helst så bör ni låta bli att köpa TA. Det är ren skit. Har provat på C70n i min profil, och sänkningen blev jag nöjd med men fjädrarna fram är alldeles för mjuka. I landsvägsfart krävdes det inte mer än en normal ojämnhet i vägen (t.ex. asfaltskant eller mindre spricka) för att coilsen fram ska bottna. Det fanns gummistopp men det var inte det som bottnade utan fjädervarven bottnar ihop. Vi snackar löjligt mjukt och gungigt, gick att gunga bilen stillastående för att konstatera vad det var som bottnade.

Däremot vet jag att många som åker VAG och annat är nöjda med TA's produkter. Säkert ganska annorlunda.

Tack för din input, dock är det ju som du säger: folk är olika nöjda beroende på vilken bil det sitter på.
M_icke_ skrev:
Pendulum skrev:
Hej!
Nu fanns det inte TA Technix till din såg jag att du skrev, men i vilket fall som helst så bör ni låta bli att köpa TA. Det är ren skit. Har provat på C70n i min profil, och sänkningen blev jag nöjd med men fjädrarna fram är alldeles för mjuka. I landsvägsfart krävdes det inte mer än en normal ojämnhet i vägen (t.ex. asfaltskant eller mindre spricka) för att coilsen fram ska bottna. Det fanns gummistopp men det var inte det som bottnade utan fjädervarven bottnar ihop. Vi snackar löjligt mjukt och gungigt, gick att gunga bilen stillastående för att konstatera vad det var som bottnade.

Däremot vet jag att många som åker VAG och annat är nöjda med TA's produkter. Säkert ganska annorlunda.

Intressant, för jag som själv har dessa på min 9-5 känner inte alls igen det du beskriver. Dom känns mer eller mindre exakt som K-sport-coilsen en polare har på sin bil.

När man hör din erferenhet om dom vill man ju mer än gärna betala 1900:- för en uppsättning smile


4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#968
Borde man inte bara kunna ta infästningen ifrån original fjäderben och svetsa?skruva? Fast på coilsen?
Lite jobbigt att svetsa i galvat kanske men vad vet jag smile hittade ju på ebay.de för 1890sek inkl frakt så det är ju billigare än H&R fjädrarna jag hade på förra bilen. Måste kollas upp! Vad är originalfjäderbenen i för mtrl?


3 295 Inlägg
6 januari 2014
#969
Jag har för mig att på dom ta technix benen jag har monterat så infästningen varit i rostfritt vilket innebär att man kan kapa och svetsa om ena fästörat... wink


4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#970
Slave_joe skrev:
Jag har för mig att på dom ta technix benen jag har monterat så infästningen varit i rostfritt vilket innebär att man kan kapa och svetsa om ena fästörat... wink

Nu börjar vi närma oss en kreativ och lätt lösning smile då skulle man egentligen bara ha måtten på Ta infästningen samt vad det skall vara igentligen
Senast redigerat av JKDesign (6 januari 2014)


3 295 Inlägg
6 januari 2014
#971
Måttet på TA lär ju vara som på 9-5  98-01. Frågar är ju då ifall nyare spindeln är grövre eller tunnare, jag tror nyare är grövre..


4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#972
Slave_joe skrev:
Måttet på TA lär ju vara som på 9-5  98-01. Frågar är ju då ifall nyare spindeln är grövre eller tunnare, jag tror nyare är grövre..

Precis, den nyare så är spindeln grövre + hålen för bultarna är förmodligen lite tätare. Borde gå att göra egna fästen är exakt som original och svetsa på coilsen. Jag är rätt sugen smile


3 466 Inlägg
6 januari 2014
#973
Köp hem ett par TA och måtta o se om det ens är möjligt att modda, annars är de bara o sälja dom:)
Jag hade själv ett par som skulle på en av mina andra 9-5or men sålde bilen, la ut en annons på fb med 2000kr för dom o dom va sålda inom en timme:P

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 442 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#974
M_icke_ skrev:
Köp hem ett par TA och måtta o se om det ens är möjligt att modda, annars är de bara o sälja dom:)
Jag hade själv ett par som skulle på en av mina andra 9-5or men sålde bilen, la ut en annons på fb med 2000kr för dom o dom va sålda inom en timme:P

Haha, ja det lär ju gå att sälja. Jag har lite funderingar på att köpa begagnade fjäderben + coilsen och se va man kan hitta på. Men vi får se, det är inte prio 1 just nu hur som helst. Lär ju komma världens snökaos när som helst och då kan det va bra med lite markfri gång wink


1 298 Inlägg
7 januari 2014
#975
M_icke_ skrev:
Pendulum skrev:
Hej!
Nu fanns det inte TA Technix till din såg jag att du skrev, men i vilket fall som helst så bör ni låta bli att köpa TA. Det är ren skit. Har provat på C70n i min profil, och sänkningen blev jag nöjd med men fjädrarna fram är alldeles för mjuka. I landsvägsfart krävdes det inte mer än en normal ojämnhet i vägen (t.ex. asfaltskant eller mindre spricka) för att coilsen fram ska bottna. Det fanns gummistopp men det var inte det som bottnade utan fjädervarven bottnar ihop. Vi snackar löjligt mjukt och gungigt, gick att gunga bilen stillastående för att konstatera vad det var som bottnade.

Däremot vet jag att många som åker VAG och annat är nöjda med TA's produkter. Säkert ganska annorlunda.

Intressant, för jag som själv har dessa på min 9-5 känner inte alls igen det du beskriver. Dom känns mer eller mindre exakt som K-sport-coilsen en polare har på sin bil.

Ja det är verkligen intressant. Just K-sport som du nämner har jag en polare som hade på sin C70 och att jämföra mot de TA som jag hade på min går bara inte. Har pratat med en kille som hade TA på en 850 som hade upplevt samma sak men vi kanske kan konstatera att Volvo och TA inte är någon bra kombination...  Men det är kul att de verkar funka på andra bilar. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

4 442 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#976
Update:  Viggen huvemblem.

Hade inte riktigt tid att updatera ordentligt då det var lite Stressigt att få bilen klar inför EDPS 2013 och Saab festivalen. I brist på annat kan jag ju berätta hur den kom till världen smile

Allting började med en vision, jag hade en bild i huvudet hur man ser en välputsad saab som glider in i en mörkgränd med gatlampor så man ser bilen blänker till i vissa vinklar och med en majestetisk pjäs i fronten på bilen ( likt: maybach, jaguar, rolls royce m.fl ).

Visste att jag ville ha ett viggen eftersom det är så populärt att fota sin bil nedanför ett sådant plan. Letade länge efter en modell i metall, men antingen kostade dom en förmögenhet eller så var dom för små. En dag så kände jag mig lite kreativ( läs mycket ) så jag började med att skriva ut en bild på planet i olika vinklar, sedan tog jag och kapade en bit rör för att ha som utgångpunkt. Klippte till lite plåtbitar som senare skulle bli vingar. För att sedan dra igång svetsen och försöka få ihop allt: detta är början
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-67c19c3d1e14e2254b521bb444d63ebe.jpg

Skall även tilläggas att jag inte är någon svetsare överhuvud taget, bara en glad entusiast med en bild i huvudet. Efter en stund gjorde jag även lite missiler smile ( som senare plockades bort, blev lite to much )
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0ba42b89a57394988acb308dbf27dc27.jpg

Köpte hem ett litet dekal set ifrån ebay till ett modellflyg, tanken då var att planet skulle ha originalfärg över hela.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c50f9bee8ec591447151793c3648ea02.jpg

Planet är nu så gott som klart och jag började fundera på hur det skulle fästas i huven, va ju tvunget att kunna gå att plocka bort lätt och även sitta ordentligt när det väl satt där. Gjorde ett fäste med ett rör och en bit gängstav ( m8 ). Skar till en plåtbit med exakta måttet av huvemblemet som skulle bli bottenplatta, formade den så den skulle bli lite konvex som vanliga emblemet. Alla vinklar och så vidare höftade jag bara, tog med skruvdragare och skulle borra ett håll i huven! När ja lyfter på originalemblemet så finns det redan ett genomgående hål Sweet! Här är första provmonteringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6014345bee0f891e6ea5b76fc68a7d65.jpg

Gjorde lite småjusteringar putsade till det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-55352e140c0dff4ed8089e92ecdba7cf.jpg

Sedan blev det några lager färg och klarlack ( fanns inte tid för original färg )
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b720f31611a07a0c923453d4878ac9a8.jpg

Botten plattan folierades i 4d kolfiberfolie för att smälta in i huven och resultatet ser ni här
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-372870204f634129cee3ef825fa3670a.jpg

Och nu ligger emblemet och dammar i källaren efter att ha satt ett stort leende på många saab entusiasters ansikte under festivalen smile

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2014
#977
helvete va kreativ du är! big_smile sjukt snyggt emblem! big_smile


4 442 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#978
Funkiee skrev:
helvete va kreativ du är! big_smile sjukt snyggt emblem! big_smile

Tack wink Born from jets! you know wink


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
16 januari 2014
#979
Läst igenom hela tråden smile grymt jobb du gjort med båda bilarna, riktigt inspirerande! Fortsätt nu så jag får läsa mer! Blev sjukt snyggt med borttagna rails på aeron. Hur gjorde du med lamporna ibak på den svarta? Blev också riktigt snyggt smile

MVH Rikard

4 442 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#980
skutte skrev:
Läst igenom hela tråden smile grymt jobb du gjort med båda bilarna, riktigt inspirerande! Fortsätt nu så jag får läsa mer! Blev sjukt snyggt med borttagna rails på aeron. Hur gjorde du med lamporna ibak på den svarta? Blev också riktigt snyggt smile

Kul att höra, jag skall göra mitt bästa smile

Bakljusen är bara maskeringstejp + häftgrund + färg och klarlack.



Sök