5084
Sök

Sladda på grus - Skadligt för bilen? Volvo 740

853 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Volvo 740, köpte den för längtan efter bakhjulsdrift att nyttja på vintern.
Bilen är välskött och ägd av en o samma gubbe sen 87, den är från 84a.

Det jag tänkte fråga är, är det skadligt för en 740 från 84a att sladda på grus/stengrus?

Och hur pass man kan varva en sån här utan att den tar skada? Jag menar, är 3000 -> 4000 varv OK?

Vill ju testa lite o har gjort det, men jag är ganska pedant av mig så tänkte fråga om det nån skada.

4 637 Inlägg
5 september 2011
Johanness skrev:
Hej!

Jag har en Volvo 740, köpte den för längtan efter bakhjulsdrift att nyttja på vintern.
Bilen är välskött och ägd av en o samma gubbe sen 87, den är från 84a.

Det jag tänkte fråga är, är det skadligt för en 740 från 84a att sladda på grus/stengrus?

Och hur pass man kan varva en sån här utan att den tar skada? Jag menar, är 3000 -> 4000 varv OK?

Vill ju testa lite o har gjort det, men jag är ganska pedant av mig så tänkte fråga om det nån skada.

Jag har ju lekt lite lungt på grus med min 240 och inte märkt av några stenskott men visst, den risken finns.
3000-4000 varv låter mkt för att sladda?

En fin 84 är ovanlig så försök vänta på snön.

Och var rädd om den även då, det blir inte roligare med varvstopp och krock med varenda lyktstolpe, snarare tvärtom. Trygga, långa kurvor med bra koll och lagom men varv. Eller stor parkering. Mums! Efter att ha sladdat på snö blir annat rätt trist. åtminstonde om man bara kör 740 gl.
Senast redigerat av Navkapsel (5 september 2011)

Forummoderator
26 675 Inlägg
5 september 2011
Grussprut har väl aldrig varit särskilt bra för någon lack, eller något underrede. Men det kan väl vem som helst räkna ut med någon sekunds betänketid.
Hjulupphängningen/bussningar/fjädrar/dämpare är väl inte heller så förtjusta i den bryska behandlingen. Däcken allra minst.

Att varva mycket beror ju mycket på hur bilen är skött/körd av tidigare ägare också, så det är svårt att säga. Men det är ju helt klart tåliga motorer, i grund och botten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 Inlägg
1 oktober 2011
Tjenare, har nyss inskaffat mig fälgar, och splitternya däck för 4 papp till min 940 A-traktor. Sliter det på däcken om jag sladdar på grusvägar?  De är svårt att undvika nån sladd ibland när man är ute och kör wink

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 oktober 2011
3-4k varv i lokala grushålan varje dag så har lär du dig nog köra bil ganska så snabbt!.

Gruset blästrar bort rosten så är det bara å lägga på ny färg på den plåtrena ytan

Alla jag känner med sådana volvos brukar varva dem tills det tar stopp och de verkar hålla.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

679 Inlägg
1 oktober 2011
gn1z skrev:
Tjenare, har nyss inskaffat mig fälgar, och splitternya däck för 4 papp till min 940 A-traktor. Sliter det på däcken om jag sladdar på grusvägar?  De är svårt att undvika nån sladd ibland när man är ute och kör wink

Sliter det om man har analsex ?

1 150 Inlägg
1 oktober 2011
Den mest optimala bilen att sladda sönder är utan tvekan Volvo 740. Går nåt sönder kan du antingen laga det själv med enkla medel eller köpa det runt hörnet för en femma. Dock är de ju synd om den är fin, rostfri, fin i lack osv.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

4 005 Inlägg
1 oktober 2011
Det sliter rätt mycket däck att sladda på grus faktiskt. smile Vad gäller upphängning så beror det ju lite på vägen med grus. Är det lösgrus eller typ sand så spelar det ju mindre roll, men är det hårt packat och det blir stumt och du kommer lite knasigt och hoppar runt och däcken bara fladdrar, ja då får man ju byta lite i upphängningen efter ett tag, eller köpa en annan 740 för samma peng.

Jag tycker det lät bra som navkapsel skrev, trygga långa kurvor med bra koll, sen kan du börja ta ut det lite mer. Stora parkeringsplatser är bra med, ta med lite koner och öva mellan. Det ger mer färdighet än vad man kan tro

4 637 Inlägg
1 oktober 2011
linuslinje skrev:
Det sliter rätt mycket däck att sladda på grus faktiskt. smile Vad gäller upphängning så beror det ju lite på vägen med grus. Är det lösgrus eller typ sand så spelar det ju mindre roll, men är det hårt packat och det blir stumt och du kommer lite knasigt och hoppar runt och däcken bara fladdrar, ja då får man ju byta lite i upphängningen efter ett tag, eller köpa en annan 740 för samma peng.

Jag tycker det lät bra som navkapsel skrev, trygga långa kurvor med bra koll, sen kan du börja ta ut det lite mer. Stora parkeringsplatser är bra med, ta med lite koner och öva mellan. Det ger mer färdighet än vad man kan tro

Trygghet är ju roligast även efter lite vana. Njuta av den långa, fina sladden istället för att sitta nervös... cool

4 637 Inlägg
1 oktober 2011
ToTTeN skrev:
3-4k varv i lokala grushålan varje dag så har lär du dig nog köra bil ganska så snabbt!.

Gruset blästrar bort rosten så är det bara å lägga på ny färg på den plåtrena ytan

Alla jag känner med sådana volvos brukar varva dem tills det tar stopp och de verkar hålla.

men inte nyttigt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
Att varva ihäl en gammal rödblockare är svårt, därmed inte sagt att det är lämpligt att ligga på varvstoppen hela tiden. Att tänka på är att en diffspärr/broms av något slag är mycket bra att ha vid alla typer av sladdande. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 585 Inlägg
2 oktober 2011
RD_87 skrev:
Att varva ihäl en gammal rödblockare är svårt, därmed inte sagt att det är lämpligt att ligga på varvstoppen hela tiden. Att tänka på är att en diffspärr/broms av något slag är mycket bra att ha vid alla typer av sladdande. smile

En svetsning på rätt ställa kan göra nästan samma ska för priset av en pizza till närmsta kompis.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 oktober 2011
det är bara att GE !!!!!  finns då många sprättförtis så det är lätt att laga wink hehe... Men långa sköna breeekas är det bästa wink Och svetsa bakaxeln går på två pizzor häromkring iallafall wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
ToTTeN skrev:
RD_87 skrev:

En svetsning på rätt ställa kan göra nästan samma ska för priset av en pizza till närmsta kompis.

Jo men han säger ju att bilen är fin, då svetsar man inte. Svetsa gör man på <5K vinterbilar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök